Uvědomte si, jak se loví hlupáci

Uvědomte si, jak se loví hlupáci

jak se lovi hlupaci perexManagement Press před pár dny vydalo knihu dvou nositelů Nobelovy ceny za ekonomii George A. Akerlofa a Roberta J. Shillera s výstižným názvem Jak se loví hlupáci: Ekonomie manipulace a klamu. Čtenářům by měla pomoci, aby byli v obraze a nenechávali sebou manipulovat.

Kniha je dělena na tři hlavní části (Nezaplacené účty a finanční kolaps, Jak lovit hlupáku tu či onde a Závěr a doslov), nechybí předmluva, úvod, poděkování, poznámky a přehled použité literatury. Poznámky jsou vyvedené na konci knihy a jsou dlouhé přes 60 stránek a osobně bych je viděla mnohem raději zapracované do textu formou poznámek pod čarou, což by bylo mnohem praktičtější.

Autoři George A. Akerlof a Robert J. Shillera sami přiznávají, že chtěli napsat vážnou a seriózní publikaci s důležitým sdělením, a přesto zábavně a čtivě. Čtivost se jim rozhodně nedá upřít – jejich styl je lehce stravitelný, není plný odborných slov, naopak praktických příkladů. Také mě zaujalo, že zbytečně nemoralizují a nebojí se sami přiznat, kdy se stali hlupáky.

Nejdůležitější část knihy je zaměřena na lov hlupáků v různých odvětvích. Přečtete si tak o zlodějinách spojených s nákupy automobilů nebo například používání kreditních karet ale také o potravinách, lécích, politice nebo tabáku a alkoholu. Někdy jde kniha do hloubky, jindy dle mého jen klouže po povrchu a představuje problematiku. Témata jsou sama o sobě velmi zajímavá, ale bohužel tomu škodí fakt, že se jedná o americkou knihu. Je tak třeba alespoň letmá znalost různých produktů nebo kauz a bez ní to prostě není ono a čtenář se snadno začne nudit.

Kniha Jak se loví hlupáci je skvěle zpracovaná, popisuje zajímavé věci, ale já jsem od ní čekala více. Možná jsem zmlsaná podobně zaměřenými tituly, jako jsou Zbraně vlivu nebo Nákupologie od autorů, kteří nemají Nobelovu cenu a své výzkumy podávají jiným způsobem. A možná se k tomuto titulu jen musím vrátit v době, kdy budu mít více času si vše dohledat… Ale kdo si chce počíst něco o ekonomii a dnešní době plné různých vychytralostí, měl by této knize dát šanci.

George Arthur Akerlof se narodil v roce 1940 v Connecticutu. Jde o amerického ekonoma a profesora ekonomie na Kalifornské univerzitě v Berkeley. Nobelovu cenu získal v roce 2001 za analýzu trhů při existenci asymetrických informací. Je autorem mnoha knih, například Thoughts on global warming, Explorations in Pragmatic Economics nebo Animal Spirits: How Human Psychology Drives the Economy, and Why It Matters for Global Capitalism, která vyšla česky pod názvem Živočišné pudy.

Robert James Shiller (1946, Michigan) je také americký ekonom, akademik a autor knih. Napsal mnoho odborných článků, prací a knih z různých oblastí ekonomie a jeho činnost zasahuje například do oblastí behaviorální ekonomie nebo risk managementu. Nobelovu cenu obdržel v roce 2013 za empirické analýzy cen aktiv. Patrně nejznámější jeho knihou je titul Investiční horečka (Irrational Exuberance) z roku 2000.

jak se lovi hlupaci

Jak se loví hlupáci: Ekonomie manipulace a klamu
Autor: George A. Akerlof, Robert J. Schiller
Překlad: Aleš Lisa
Žánr: populárně naučná
Nakladatelství: Management Press
Rok vydání: 2017
Počet stran: 264
Hodnocení:  60 %

Zdroj foto: Albatrosmedia.cz

Michal Malátný: „Nejsem od přírody zrovna optimista, ale po narození dcerky jsem si tak nějak srovnal život.“

michal malatny chinaskiSkupina Chinaski si léto užívala plnými doušky, a to především na festivalech. Mají však za sebou i dovolenou, můžeme je slyšet ve znělce k novému seriálu Ententýky a příští rok se snad dočkáme i další...

Vydejte se po stopách Edwarda Snowdena

snowden perexNakladatelství CPress vydalo knižní předlohu k filmu Snowden s názvem Akta Snowden a podtitulem Úplný příběh nejhledanějšího muže světa.

David Michie: Dalajlamova kočka

200 kockaMaličkého kotěte, kterému hrozí nešťastný osud, se ujme samotný dalajlama. V jeho přítomnosti a díky jeho příkladu chytré zvířátko zjišťuje, jak naplnit dvě základní touhy všech živých tvorů: být šťastný a vyhnout se utrpení. Postupně se himálajské k...

Herec Jan Mazák oslaví životní jubileum

Jan Mazak200Nezaměnitelný hlas a soustředěné herectví – to jsou typické znaky Jana Mazáka, který ve čtvrtek 30. června 2022 oslaví své šedesáté páté narozeniny.

...

Film Občan K. aneb Co se do výstavy nevešlo?

obcan k ztohovenDo kin právě míří film ukazující pozadí unikátního projektu Občan K. Projekt, který přibližně před dvěma lety vzbudil pozornost mnoha lidí, včetně policejních složek, nenásilnou i když trochu kontroverzní metodou připomíná,...