V čem spočívalo tajemství vztahu Hitlera s Evou Braunovou?

V čem spočívalo tajemství vztahu Hitlera s Evou Braunovou?

Tisk
ImageCo vlastně Evu Braunovou s Hitlerem spojovalo? Co mělo společného mladé, na začátku vztahu ještě dosti naivní děvče, děvče, které milovalo módu, film a hudbu, rádo sportovalo a o politické dění se pramálo zajímalo, s postarším mužem, který pro politiku žil, vším ostatním opovrhoval a na piedestal stavěl typickou „německou ženu“, která byla Braunové pravým opakem? Autorka knihy Život s Hitlerem Heike B. Görtemakerová k tomu dodává: „Právě „normálnost“ Braunové působí v atmosféře „zla“, které ji obklopovalo, jako anachronismus, jehož prostřednictvím se i toto zlo jeví v novém světle.“


Eva Braunová se s Hitlerem setkala poprvé již v roce 1929 v ateliéru jeho budoucího dvorního fotografa Heinricha Hoffmanna, kde v té době působila jako pomocná síla. Hitlera mladá dívka ihned okouzlila a poté, co si prověřil její bezchybný árijský původ, nestálo jejich sblížení již nic v cestě. Vztah v následujících letech pokračoval, ale vyvíjel se jen velmi pomalu. Eva byla stále v pozici pouhé milenky, navíc milenky v utajení. Mít oficiální partnerku či přiznat nějaký soukromý život bylo pro Hitlera nemyslitelné. V té době neustále prohlašoval, že žije jen pro politiku a na nic jiného nemá čas: „Já mám jinou nevěstu: Německo! Jsem ženatý s německým lidem a jeho osudem! […] Ne, já se nemůžu oženit, nesmím.“ Zřejmě z těchto důvodů se Eva v roce 1932 pokusila o demonstrativní sebevraždu, jejíž cílem bylo na sebe a své city rázněji upozornit. Plán vyšel – Eva si svou pozici opravdu posílila, i když asi ne tak, jak si představovala. Heinrich Hoffmann na toto téma uvedl následující: „Při té události poznal (Hitler), že ho to děvče opravdu miluje a že má „morální povinnost se o ně postarat.“ O svých citech evidentně pomlčel. Autorka se v návaznosti na to zamýšlí, jestli důvodem Hitlerova chování nebyl strach, aby se v případě přiznání svého vztahu v očích veřejnosti příliš nezlidštil. Přímo se ptá: „Nebylo zakázáno, aby se jejich idol, vlastní propagandou prezentovaný v nadživotní velikosti, projevil jako nedokonalý a měl také lidské potřeby?“



Autorka se dále zabývá postavením a postojem žen tehdejších vysokých říšských činitelů. Byly samy v politice a názorech národního socialismu aktivní? Nebo se svým manželům jen pasivně přizpůsobovaly? Lze jim věřit to, že se o jejich aktivity vlastně příliš nezajímaly nebo že s nimi dokonce nesouhlasily? S tím se autorka příliš neztotožňuje. Naopak dává příklady žen, které se do politiky aktivně zapojovaly - Magda Goebbelsová, Emmy Göringová či Ilse Heβová. Šlo však pouze o výjimky, které navíc Hitler neviděl moc rád. Podle něj měly ženy stát ve stínu muže, zajišťovat mu domov a být mu v tomto ohledu pouhou „pomocnicí“. Tuto roli však Eva Braunová z výše jmenovaných důvodu zastávat nemohla, a tak se oficiální role první dámy Říše ochotně ujala právě zmiňovaná Magda Goebbelsová. Také se pro ni výborně hodila, neboť prý byla „atraktivní, elegantní a světa znalá“ a k tomu Hitlera bezmezně obdivovala.

O tři roky později se Braunová pokusila o sebevraždu znovu. Tímto nezvyklým způsobem si překvapivě vysloužila zase o stupínek vyšší postavení. Od roku 1935 se již mohla účastnit veřejných shromáždění a její postavení na Berghofu, Hitlerově „venkovském sídle“, se radikálně změnilo. Stala se zde domácí paní a hostitelkou. Nadále však zůstalo u toho, že tato pozice byla známa jen úzkému okruhu vyvolených a veřejnost nesměla nic tušit: „Propaganda a kult osobnosti, který z něj udělal „otce všech“ podobného bohu, nedovolovaly takový vztah, jaký měl s Evou Braunovou, a tak byl navenek držen v přísné tajnosti.“

Názory na Braunovou a její povahu se rozcházejí, existují na ni i dosti rozporuplné vzpomínky. Například Rosch Misch, příslušník SS a jeden ze členů Hitlerova doprovodného komanda, ji viděl jako plachou dívku, která v nepřítomnosti Hitlera okamžitě ožila: „Ještě před chvílí usedlá jako guvernantka, obrátila teď všechno vzhůru nohama. A byla veselá, rozpustilá a veselá, skoro dětinská.“ Někteří ji naopak považovali za arogantní, panovačnou ženu, která si svou mocí nad Hitlerem byla více než jistá... Autorka dále popisuje život na Berghofu i vztahy lidí, kteří patřili do Hitlerova úzkého kruhu. (Podle mne dokonalejší, i když jistě i subjektivně zkreslený popis tohoto prostředí, poskytuje například biografie bývalé Hitlerovy sekretářky Traudl Jungeové.)

I přes zřejmě značně komplikovaný vztah, který s Hitlerem mnoho let vedla, si byla Braunová jista svou láskou k němu. Sama několikrát prohlásila, že by bez něj zemřela. Z jejího chování v posledním roce války a doložených rozhovorů, které vedla s Hitlerem, vyplývá, že dokonce tušila, že se tak brzy stane. Se svými myšlenkami, které přesně vystihují její oddanost Vůdci, se svěřila Henriettě von Schirachové: „Zůstanu s ním až do poslední chvíle, dobře jsem si to rozmyslela. Nikdo mě od toho neodradí.“



Autorka knihy, berlínská historička Heike B. Görtemakerová, se tématem nacionálního socialismu zabývala i ve své předchozí knize, biografii německé novinářky Margret Boveriové s názvem Ein deutsches Leben. Při práci na knize o Hitlerově družce vycházela jak ze vzpomínek pamětníků, tak z Goebbelsových zápisků či dalších biografií, například té od Martina Bormanna, Alberta Speera, Heinricha Hoffmanna nebo Traudl Jungeové. K dispozici měla i deník, který si Braunová údajně vedla v první polovině roku 1935, či dochované dopisy, adresované jejím známým. Kromě toho prošla i německé archivy a knihovny, kde získala další zajímavé materiály. Cituje i některé části biografie Braunové, které sepsal E. Nerin Gun, která však, jak sama zmiňuje, není příliš věrohodná, neboť není znatelně rozpoznatelné, kdy jde o skutečná fakta a kdy autor pro nedostatek informací fabuluje.

Trochu zkreslující je samotný název knihy. Přestože vztah Hitlera a Evy Braunové je její kostrou, nezabývá se text pouze jimi, ale z velké části i tehdejší politikou, názory na nacionální socialismus a samotnou válkou. Tyto aspekty jsou jistě potřebné pro dokreslení dobových reálií a jejich pochopení, neměly by však nad daným tématem převažovat. Což se zde, alespoň podle mého názoru, stalo. To ale nemění nic na tom, že jde o velice kvalitní knihu, která čerpá z mnoha zajímavých zdrojů, dává je do vzájemných souvislostí, porovnává je a dává nám tak ucelený náhled na jistou část Hitlerova života.
V závěru se autorka vrací ke své nezodpovězené otázce v úvodu. Byla Eva Braunová jen poddajná oběť nebo měla prostor i pro vlastní činy a myšlenky? Görtemakerová ji zde vykresluje jako ženu, která šla za svým a která dobře věděla, co chce. Rozhodla se zemřít spolu se svým Vůdcem, čímž navždy vystoupila ze stínu postavení pouhé milenky. A s tím také počítala.

Název: Eva Braunová. Život s Hitlerem
Autor: Heike B. Görtemakerová
Vydavatel: Nakladatelství Paseka
Počet stran: 352
Vydáno: Praha 2011

Foto: Nakladatelství Paseka, Walter Frentz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

SKUPINA KRAUSBERRY SLAVÍ: JEDENATŘICET LET S JEDENATŘICETI PECKAMI

kraus200Zaplaťpánbůh za některé vyhazovy! Kdyby nemusel Martin Kraus odejít z kapely Bluesberry, asi by nevznikla kapela Krausber ry. Scéna české populární hudby by byla ochuzena o energií nabitou, originální skupinu, o písničky jako třeba Vlakem na Kolín, S...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Príručka prvej pomoci pre laikov

pomoc200„Znalost a dovednost poskytovat první pomoc se v dnešní vyspělé době považuje za běžný standard základního vzdělání každého člověka“. A táto nová príručka, z vydavateľstva Grada, pomáha získať práve túto znalosť.

...

Literatura

Tři hodiny v ZOO

 

Tři hodiny v ZOO, perexNapínavý thriller z prostředí zoologické zahrady zní velmi lákavě. Matka s malým dítětem prchající před šílenými střelci, všude okolo dravá zvěř a pomoc v nedohlednu. Tak tuhle knihu mám chuť číst ihned, jak se dozvídám o jejím vydán...

Divadlo

More Than Just Theatre. Mezinárodní tvůrčí rezidenci v KD Mlejn završí work-in-progress taneční sci-fi performance

Oxy-Gen Embers. Foto Vojtěch Brtnický3 (2)More Than Just Theatre je název rezidenčního projektu, který vyhlásila produkční platforma ProFitArt společně s německým partnerem The Theater...

Film

Natáčení Superženy jde do finále: zásnuby ve vodě a zrušení veselky

superzena 200Natáčení celovečerního filmu SUPERŽENA se pomalu blíží do cílové rovinky a ani tentokrát neminulo tvůrce natáčení ve vodě, které je pro snímek stěžejní. Herecká dvojice s Matoušem Rumlem a Evou Toulovou točila zásnuby přímo uprostřed Šonovské...