Myšlení o fotografii / I : Průvodce modernitou v antologii textů
Banner

Myšlení o fotografii / I : Průvodce modernitou v antologii textů

Tisk

mysleni o fotografiiPrincip fotografie krystalizoval během 30. let 19. století - protnuly se v něm dvě důležité položky, jednak znalost chemických látek citlivých na světlo, které dovolily fixaci snímaného obrazu, jednak princip dávno známého technického zařízení zvaného camera obscura. Nejčastěji to byla různě velká skříňka (někdy až o velikosti celé zatemněné místnosti) s otvorem na jedné straně. Světlo z vnějšku, procházející tímto otvorem, dopadalo na protější stranu, ovšem v převrácené podobě. Pokud se obraz promítal na papír, vzniklý obraz stačilo obkreslit. Camera obscura byla známa již v antice a v průběhu věků byla zdokonalována jak užíváním zrcadel, tak vsouváním čoček.

Kniha Jaroslava Anděla Myšlení o fotografii/I zachycuje úvahy, které se o fotografii během staletí nahromadily. O mechanickém zobrazování reality přitom umělci (zejména malíři, ale také spisovatelé) i teoretici uvažovali dávno před vynálezem fotografie, protože "světelnými kresbami" se zabývali Leonardo da Vinci, Johann Wolfgang Goethe a další velikáni. Kniha, rozdělená do dvaceti tematických kapitol, zkoumá fotografii z hlediska ohlasů, z hlediska estetického, jako nástroj rychle se šířícího zpodobnění (a také interpretace) reality.

První česky psaná zpráva pochází z roku 1839 a její čtení vyvolává notný závan nostalgie i nadšeneckého očekávání. Vždyť začíná například slovy: "Co posud jen básníci ve svém nadšení tušili, to naše století nám ve skutek uvádí." Ostatně, také Karel Havlíček Borovský fotografii věnoval jeden z epigramů. Kniha zahrnuje široké časové období, zahrnující i poválečnou éru. Například připomínkou Susan Sontagová, jejíž kniha O fotografii vyšla i česky, sahá hluboko do druhé půle minulého století.

mysleni o fotografii amera obscura

Jaroslav Anděl zvolil široký mezinárodní záběr svých textů, z nichž povětšinou uveřejňuje toliko nejpříznačnější úryvky. Přibližuje dění nejen na českém území, ale také v rámci Evropy a dokonce zámoří. Každou kapitolu navíc předchází stručný úvod, který čtenáře seznámí s kontextem shrnovaných názorů, s dobovými společenskými i politickými poměry.

Vějíř zacílení je široký: řada příspěvků dokládá zápas o uznání fotografie jako umění, obhlédneme, jak se fotografie dostala do služeb vědy, jak ji ovlivnilo moderní umění a různé avantgardy. A nechybí ani mravnostní výtky, protože byla záhy obviněna ze šíření pornografie, za kterou byly považovány i pouhé reprodukce malířských aktů. Fotografie se ovšem stávala i nástrojem politické propagandy, a to nejen v totalitních režimech. Fotografové už pouhým výběrem a opracováním obrazu prozrazovali i své cítění.

Cenné jsou zejména příspěvky jednotlivých představitelů toho či onoho zaměření - od malířů si můžeme přečíst postřehy Gauguinovy, Matissovy, Picassovy, Duchampovy, nalezneme "fotomanifesty" hlásící se k futurismu, konstruktivismu, surrealismu atd. Zajímavé jsou doklady o pronikání fotografického vnímání do literatury, početné odkazy nalezneme zejména v Proustově Hledání ztraceného času, ale také u Joyce nebo Kafky.

mysleni o fotografii man ray

A rovněž přistupují stati umělců, kteří se fotografování průkopnicky věnovali, například Mana Raye, Lászla Moholy-Nagyho nebo Henriho Cartiera-Bressona. Experimentátoři jako Muybridge nebo Marey zjišťují, že rychlý sled statických fotografií navozuje iluzi pohybu. Fotografii se věnovala i řada teoretiků, často v souvislosti s filmem (Rudolf Arnheim, Siegfried Kracauer, u nás Karel Teige).

Svůj význam mají také obrazové doklady, do textů průběžně vřazované. Ačkoli jejich tisková kvalita sotva ohromí, osvětlují vývoj fotografie jako technického procesu i jako uměleckého vyjádření. Nejstarší obrázek považovatelný za fotografii pořídil Joseph Niépce už v roce 1826 - je jím Pohled z okna, zde rovněž reprodukovaný. Avantgardní tendence dokládá např. proslulá fotografie Raye Mana nazvaná Duchampova Nevěsta svlékaná svými mládenci (1920) - viz foto.

Od Jaroslava Anděla ovšem nedostáváme do ruky takto "citačně" zacílený projekt (navíc s přislíbeným druhým dílem) poprvé. Stejně pojednal oblast filmu, když před několika lety vydal antologii odborných tuzemských textů Stále kinema, dovedených do roku 1950. Můžeme přitom jen litovat, že u této neméně cenné publikace se dalšího pokračování zřejmě nedočkáme - sborník novějších a nejnovějších českých studií o filmu vyšel toliko v Polsku, přirozeně v polském překladu...

mysleni o fotografii

Myšlení o fotografii / I (Průvodce modernitou v antologii textů)
Autor: Jaroslav Anděl
Vydala Akademie múzických umění, Praha 2012. 464 stran.
Hodnocení: 100%

Zdroj foto: kniha Myšlení o fotografii/I, www.dada.tribe.net, www.cavanarts.ie


 

Přihlášení



Anketa

Jaké motivy máte v kultuře nejraději?
 

Skotské pobřeží, nevlídné počasí, typické fish and chips, vůně ryb i bahna v románu Letní nebe

Letní nebe vás vezme na sychravý skotský venkov nebo do dubajského horka. Perfektní kombinace, která už sama o sobě zanechá čtenářský dojem. Je to jedna z těch knížek, kterou i po několika letech vezmete do ruky a řeknete si… „jooo, to si pamatuju“. A protože si nebudete pamatovat děj, ale jen parádní atmosféru, tak se začtete znova. Ostatně, děláte to? Čtete knížky podruhé?

Tenis - Magické momenty

V tenise nacházíme tytéž základní prvky jako v každodenním životě. Tenis je souboj dvou gladiátorů v aréně, kteří za jediné zbraně mají raketu a odhodlání. Tenis je víc než sport, tenis je umění, říkají slavní tenisté.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Já rád hraju všude, ale všechna ta místa, kde vystupujeme, mají něco do sebe, říká bubeník Libor Školný

libor perexV otrokovické rockové kapele GAIA je její bubeník Libor Školný největším srandistou. Jeho smysl pro humor je pověstný a nakažlivý. Civilním povoláním je zlínský rodák svářeč - zámečník, ale k muzice má blízko už odma...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

V listopadu u nakladatelství Alferia v edici Východní řada vyšla knížečka Mnichův průvodce k čistému domu i mysli od autora jménem Šókei Macumoto. Tento autor se snaží popularizovat buddhismus a přenést jeho principy do každodenního života lidí, třeba právě pomocí úklidu jak mysli, tak svého obydlí.

Z archivu...

Čtěte také...

Redakce mezinárodního deníku zevnitř a na dřeň – Imperfekcionisté Toma Rachmana

imperfekcioniste 200 „Každý, kdo kdy byť přičichl k novinařině, pozná, že Imperfekcionisté jsou opravdu příběhy ze života.“ The Guardian

...

Divadlo

I nadšencům patří prkna

zenitba tyjatr200Divadlo Tyjátr vzniklo v pěti lidech v roce 2002 pod Otrokovickou besedou. Nyní početnější parta nadšenců do divadla a hraní je zaměřena především na pohádky a komedie a nebrání se ani různým akcím města Otrokovice. Ve ...

Film

Rozprava o westernové metodě

western perexJe hezké, když dva ctihodní vysokoškolští profesoři Peter Michalovič a Vlastimil Zuska (oba přednášejí na filosofických fakultách, první v Bratislavě, druhý v Praze) se oddají k...