O herectví z pohledu profesora Hyvnara

O herectví z pohledu profesora Hyvnara

Tisk

herec  vmodernim divadleProfesor Jan Hyvnar patří mezi přední znalce moderního divadla našeho i zahraničního, svou pozornost upíná především k herectví jako divácky nejviditelnějšímu a také nejvděčnějšímu prvku divadelního představení. Herectví má pradávné kořeny, avšak Hyvnara zajímají zdroje, které napájí jeho současnou podobu, ať již v tuzemsku nebo v zahraničí, navíc s vědomím, že obě oblasti spolu úzce souvisejí, protože čeští divadelníci hojně čerpali ze zahraničních podnětů. Domácí tvorbě zasvětil knihu O českém dramatickém herectví 20. století, proměnám herectví v (převážně) evropském měřítku věnoval publikaci Herec v moderním divadle.

Začněme druhým jmenovaným titulem: herectví v něm autor nahlíží prizmatem různých režisérských koncepcí, které měly sice společný cíl (tedy oslovení diváka), avšak lišily se v používaných způsobech herecké práce i v zamýšleném dramatickém účinu. Hyvnar příznačně začíná Stanislavským, dnes obviňovaným snad ze všech smrtelných hříchů, aby poukázal na klikatý vývoj jeho teorie prožívání (herec má tedy svou postavu obdařit vnitřním životem), posléze zvulgarizované a strašlivě zneužité stalinistickým režimem jako jedině závazného postupu. Ostatně o životnosti Stanislavského koncepce svědčí, že v Americe ji tamním podmínkám přizpůsobili Richard Boleslavsky, Lee Strasberg a Elia Kazan, v časovém rozestupu několika desetiletí postupně čerpající z jeho odkazu.

Ovšem divadelní dění v předrevolučním i porevolučním Rusku bylo daleko členitější, vynořila se tam řada osobností, které i herectví posouvaly vpřed k dosud netušeným polohám - Jevgenij Vachtangov, Michail Čechov a zvláště Vsevolod Mejerchold, posléze zavražděný jako nepřítel lidu. Mejerchold v opozici vůči Stanislavskému rozpracoval tzv. biomechaniku, která odvrhla jakýkoli psychologismus a jejímž ideálem se stal sportovně vytrénovaný "tělocvičný" herec. Připojené foto pochází z obnovené premiéry Crommelynckova Velkolepého paroháče (1928).

mejerechold velkolepy parohac

Hyvnar obhlíží další důležité podněty, které se vynořovaly od sklonku 19. století a zejména pak v meziválečné i poválečné Evropě - ve Francii to byla plejáda hledavých umělců bořících stará klišé (Copeau, Dullin, Artaud, Jouvet...), v Německu se v souvislosti se "zcizujícími" efekty vynořuje Bertold Brecht, nacházející inspiraci v náznakovém čínském divadle, v Polsku se prosazují Grotowski a Kantor, v Anglii se Peter Brook zabývá "prázdným prostorem". A nechybějí ani průniky na samý okraj herectví, když Adolphe Appia v kontextu osvobozující hudby sonduje od prázdných klišé osvobozené herectví, když Gordon Craig promýšlí ideu masky a nadloutky, do nichž by se měl herec prolnout.

o ceskem dramatickem herectvi hyvner

Druhá z knih, O českém dramatickém herectví 20. století, příznačně začíná studií o Eduardu Vojanovi, jakýmsi svorníkem mezi klasickým 19. stoletím a moderními výrazovými směry, najmě expresionismem. Avšak stejně jako v průzkumech zahraničí ani zdejší proměny herectví nenazírá skrze herce samotného, nýbrž skrze režijní koncepce, jimž se herec podřizuje.

 Proto Vojan zůstává vlastně osamocený, po něm se již vynořují velcí režisérští diktátoři: Hilar, Frejka, Honzl (jehož máme spojeného hlavně s Osvobozeným divadlem Voskovce a Wericha, ačkoliv jeho předešlé i následné aktivity sahaly i jinam), E.F.Burian se svým syntetickým divadlem, Radok, Krejča, jenž se prosadil i jako herec (viz foto), Grossman. Hyvnar však neopomene ani herecká specifika spojená s malými scénami studiového typu, najmě s odkazem Činoherního klubu.

krejca ziva mrtvola

Neméně cenné jsou ovšem také postřehy, jak zneživotnělý Stanislavského systém v 50. letech, ztotožněn se socialistickým realismem, nuceně ovládl česká jeviště. Vyvstává z toho ponaučení: promění-li se jakýkoli způsob herecké tvorby v nedotknutelné dogma, herectví i divadlo vůbec selhává. Filmové záznamy takovýchto "vzorových" inscenací (zejména ze Sovětského svazu) to jen dokládají. Avšak ukazuje se, že ani představení ve své době vnímaná jako úžasná či přímo převratná neuchrání jejich filmový či televizní záznam před dodatečným znehodnocením. Zhusta připomínají vysušený, sdělnosti zbavený exponát. Skutečně platí, že divadlo umírá hned v okamžiku svého zrodu, že je nelze uměle zakonzervovat.

Lze jen litovat, že Jan Hyvnar se soustředil toliko na "dramatické herectví" a ponechal stranou neméně důležitou stránku novodobého herectví, spojeného s kabarety, s klauniádou, s improvizací, případně všestranného herectví muzikálového. Omlouvavě o tom píše hned v úvodu knihy s trochu nejasným příslibem, že i o tom by měla vzniknout samostatná monografie. Snad se tedy dočkáme...

herec v modernim divadle

O českém dramatickém herectví 20. století
Autor: Jan Hyvnar
Vydala nakladatelství Kant a AMU, Praha 2008, 322 stran

Herec v moderním divadle
Autor: Jan Hyvnar
Vydala nakladatelství Kant a AMU, Praha 2011, 276 stran
Hodnocení: 100%

Zdroj foto: knihy, archiv.narodni-divadlo.cz


 
Banner

Přihlášení



S toxickými vztahy je to jako s chřipkou – virus daleko snadněji napadne člověka s oslabenou imunitou

S velkou nadsázkou by se tenhle příběh dal nazvat „Jíst, meditovat a milovat po česku“. Jen to není taková selanka, i když se děj odehrává v romantickém přírodním prostředí Grand Canyonu. Hlavní hrdinka tam ani nemedituje, ani si neužívá místních kulinářských specialit, ale tvrdě maká a kručení v břiše už ani nevnímá. A milování? Počáteční elektrické výboje vzrušení brzy vystřídají bolest, paralýza ze strachu a živočišný odpor. Naštěstí zafunguje i pud sebezáchovy.

Pointa

Skřítci Houbáci opět zasahují

Děti, co mají pod kloboukem, už jistě znají skřítky Houbáky. Ti se nyní vracejí na scénu a s nimi spousta dalších lesních bytostí, bez nichž by to v lese nebylo tak úplně ono. Na světě je druhý díl Houbáčků, knížky, která by měla ležet na čestném místě všech knihkupectví. Čím je tak výjimečná? Je prostě jedinečná!

Pointa

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Rozhovor

Jan Bendig: „Myslel jsem, že si minimálně do září nezazpívám. Ale naštěstí se to všechno změnilo a jenom v červnu mám přes 11 koncertů.“


bendig 200Jan Bendig má za sebou stěhování a je velmi aktivní na YouTube. Nedávno začal opět koncertovat a chystá nové písně i videoklipy. Zjistěte o něm více v našem rozhovoru!

...

Videorecenze knih

Fotbal je magie, je to souboj umění, techniky a síly se soupeřem, který chce taky vyhrát

Na svém kontě má 130 fotbalových zápasů v nejvyšší československé soutěži, během nichž vystřelil 11 gólů. Kromě toho je dvakrát mistr Kostariky a jednou mistr střední Ameriky, z doby kdy působil v kostarickém klubu LD Alajuelense. Řadu let byl fotbalovým expertem a komentátorem fotbalových zápasů v České televizi. Spolu s manželkou, dcerou a synem pořádají každoročně pravidelně rodinný příměstský tábor pro děti Multi Art Camp, o který je obrovský zájem. Věnuje se také grafice a malování obrazů. Řeč je o Pavlu Karochovi.

Z archivu...

Čtěte také...

Guláš pro Masaryka

gul 200Knížka Guláš pro Masaryka mě okouzlila. Už dlouho jsem nečetla tak dlouho do noci, abych se dozvěděla, co bude dál. A taky jsem o přečteném přemýšlela. Děj se odvíjí od slavné bitvy u Hradce Králové až po konec druhé světové války a začá...


Literatura

Ať děti poznají, co se děje na obloze i v podzemí

doprava-nad-a-pod-zemi 200Presco Group tentokrát v edici Ella a Max přichází s novinkou v podobě knih STAVBY nad a pod zemí a DOPRAVA nad pod zemí.

...

Divadlo

Kašpaři budou hrát opět u Bezručů

kaspari200Pražský Divadelní spolek Kašpar již tradičně přiváží do Ostravy k Bezručům výběr ze svého repertoáru. Letos Kašpaři přivezou čtyři tituly, které představí na jevišti Divadla Petra Bezruče od 19. do 24. března 2022.

...

Film

Richard Gere zahájil Karlovarský filmový festival

vary200Dne 3.7 začalo ve Velkém sále hotelu Thermal po osmnácté hodině slavnostní zahájení 50. Mezinárodního filmového festivalu. Před hotelem Thermal se za velkého aplausu diváků prošly po červeném koberci známé osobnosti, mezi které patří ředitel festivalu ...