Jedna z nejúspěšnějších současných českých spisovatelek Bianca Bellová vydala v rámci letošního jarního Velkého knižního čtvrtka novou knihu Ostrov. Její audioverze se chopil zkušený režisér Hynek Pekárek a minulý týden vyšla v produkci vydavatelství OneHotBook. Za mikrofonem se vystřídali renomovaní interpreti Taťjana Medvecká a Jan Vlasák.
Knihy Bianky Bellové byly přeloženy do mnoha světových jazyků a získala za ně mimo jiné ocenění Magnesia Litera nebo Cenu Evropské unie za literaturu. Její nový román Ostrov (nakl. Host, 2022) je knihou příběhů, v nichž si podává ruku Marco Polo se Šeherezádou a které výmluvně odráží svět raného novověku i mentalitu jeho obyvatel. Nedlouho po svém vydání se dočkala audioverze v režii Hynka Pekárka.
Kupec Izar se na Ostrově po letech opět shledá s kněžnou Núrit, tentokrát se však namísto milostných hrátek opájejí kouzlem starých příběhů. Co všechno charismatický obchodník za dobu jejich odloučení prožil? Jak si svůdná kráska mezitím vedla v roli panovnice? A za jakých okolností se vlastně jejich cesty kdysi rozešly? Odpovědi by snad mohl nabídnout Izarův cestovní deník, který si co do poutavosti nezadá s exotickým dobrodružným románem a na jehož stránkách se mísí křesťanská tradice s orientální smyslností. Podobné otázky ovšem zaručeně netrápí třetího nehrdinského hrdinu tohoto příběhu, syna místního hovnaře, který spolu s vysmívaným řemeslem zdědil též samotu a bídu, a přesto statečně bojuje se svým osudem i s předsudky ostatních obyvatel Ostrova.
Audioverze nového románu Bianky Bellové se chopil zkušený režisér Hynek Pekárek. A potvrzuje, že autorka vzdala hold vypravěčství a příběhům: „Příběh knihy Ostrov utkala autorka z nití exotismu, paměti starých mořeplavců a pohádek tisíce a jedné noci. Bylo-li kdysi řečeno, že žádný člověk není ostrov sám o sobě, ústřední dvojice knihy, kněžna Núrit a obchodník Izar mi naopak připomínají plovoucí ostrovy, jež se nikdy nepropojí. Kněžnina ostrovní říše nemá jméno, pojmenoval jsem si ji Lacrimosa.“ Za mikrofon povolal stejně etablované interprety, herečku Taťjanu Medveckou a herce Jana Vlasáka a spolupráci s nimi shrnuje slovy: „Pracovat s Taťjanou Medveckou a Janem Vlasákem je pro režiséra odměnou a krásnou příležitostí být přítomen procesu tvorby, jehož smyslem je na počátku i na konci Slovo. Hudba Ondřeje Brouska je jedním slovem skvělá.“
Bianca Bellová (*1970) je autorka s bulharskými kořeny a rodinnými vazbami napříč Evropou se narodila v české metropoli. Je absolventkou Vysoké školy ekonomické v Praze, pracuje však jako překladatelka a tlumočnice z angličtiny. Knižně debutovala roku 2009 Sentimentálním románem (v revidované verzi vyšel znovu v roce 2018), po němž následovaly prózy Mrtvý muž (2011) a Celý den se nic nestane (2013). Román Jezero (2016) jí vynesl řadu ocenění – mj. cenu Magnesia Litera pro Knihu roku či Cenu Evropské unie za literaturu – a dočkal se mnoha překladů. Po vydání dalšího románu Mona (2019) publikovala svou první sbírku povídek Tyhle fragmenty (2021). Na jaře roku 2022 jí v domovském nakladatelství Host vyšel zatím poslední román Ostrov.
Taťjana Medvecká (* 1953) je výrazná česká herečka a dabérka ještě za studií na DAMU hostovala v Národním divadle a od absolutoria v roce 1975 je stálou členkou jeho činohry. Dvakrát získala cenu Thálie – za role Alžběty I. v Schillerově Marii Stuartovně (2000) a Antonie v Nilinově hře Poprvé vdaná (2002) – a je též nositelkou řady dalších divadelních ocenění. Na filmovém plátně se poprvé objevila v komedii Marečku, podejte mi pero! (1976) a blýskla se mj. ve snímcích Veronika, Muka obraznosti, Zámek v Čechách či Operace Silver A. Výrazná je její dlouholetá práce pro dabing – v roce 1997 byla poctěna Cenou Františka Filipovského za hlas Susan Sarandonové ve filmu Thelma a Louise – a rovněž účinkování v rozhlase (sedmkrát zvítězila v anketě Neviditelný herec). Roku 2012 obdržela sošku Českého lva za nejlepší vedlejší ženskou roli ve filmu Dům. Účinkuje i v těchto audioknihách vydavatelství OneHotBook: S elegancí ježka (2015), Paní Hemingwayová (2016), Měsíční tygr (2019), Svědectví (2020).
Jan Vlasák (* 1943) je rodák z Čáslavi, co vystudoval brněnskou JAMU, první angažmá získal ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti. Prošel mnoha scénami (Divadlo Petra Bezruče, Státní divadlo, Divadlo E. F. Buriana, Státní divadlo v Brně, Realistické divadlo, Rokoko i Národní divadlo), v současné době působí v Městských divadlech pražských. Účinkoval v řadě televizních inscenací a seriálů (Tři králové,PF 77,Hodina tance a lásky, Ordinace v růžové zahradě, Cesty domů, Cukrárna, Cirkus Bukowsky, První republika, Svět pod hlavou) a filmů (Výchova dívek v Čechách, Milenci a vrazi, Vratné lahve, Bathory). Účinkuje i v těchto audioknihách vydavatelství OneHotBook: Atlas mraků (2013), Mycelium I–IV (2014–2017), Muž jménem Ove (2014; absolutní vítěz ceny Audiokniha roku 2014), Porodní bába, Praha noir (obě 2016), Knihy džunglí, Pohádky k neuvěření, Soumrak dne, Nekonečný příběh (vše 2017), Jim Knoflík, Lukáš a lokomotiva Ema, Terror (obě 2018), Řbitov zviřátek, Povídky podivných (obě 2019), Čtvrteční klub amatérských detektivů, Pravomil aneb Ohlušující promlčení, Spasitel Duny, Umění závodit v dešti (vše 2021), Smrt na kůru (2022). Za roli Maigreta na dovolené byl v soutěži Audiokniha roku 2019 vyhlášen vítězem kategorie Nejlepší interpret (poslední ze série knih – Můj přítel Maigret, 2021).
Bianca Bellová: OSTROV
Účinkují Taťjana Medvecká a Jan Vlasák
Délka nahrávky: 5 hodin 53 minut
Režie: Hynek Pekárek
Více informací: https://onehotbook.cz/products/ostrov
< Předchozí | Další > |
---|