Ludmila Bakonyi Selingerová: Vysoká citlivost umí hodně brát i dávat

Ludmila Bakonyi Selingerová: Vysoká citlivost umí hodně brát i dávat

Tisk

Ludmila Bakonyi SelingerováLudmila Bakonyi Selingerová (*1987) alias Pohádková Lída je autorka knížek pro děti, předškolní pedagog, publikuje v časopisech pro děti a spolupracuje na tvorbě vzdělávacích projektů. Ve své knižní tvorbě se hravým způsobem zaměřuje na přírodu, ekologii a v posledních publikacích také na emoční rozvoj a vysokou citlivost u dětí.

Co tě přivedlo k pohádkám a psaní knížek pro děti?

Já jsem měla pohádky vždycky moc ráda. Byla jsem takové snivé dítě a pohádky pro mě byly bezpečný svět, kde mi bylo dobře. A kupodivu se mi to nikdy neomrzelo. Na vlastní dětství a pubertu jsem plynule navázala prací ve školce a dlouho jsem mohla předstírat, že záliba v pohádkách, legračních kostýmech a organizaci recesivních divadelních vystoupení je profesní záležitost. Časem jsem si ale sama přiznala, že to je prostě součást mojí osobnosti. Teď už pár let díky mateřství v aktivní pedagogice nejsem a užívám si jen tvorbu pro děti.

Máš za sebou poměrně pestrou historii. Učení, divadlo pro děti, nahrání dvou studiových alb, vydání deseti knížek, spolupráci s neziskovými organizacemi, psaní do časopisů… jak to všechno stíháš?

Já patřím mezi lidi, které nebaví jen jedna činnost. Říká se tomu multipotencialita. Kdyby mě někdo zavřel do kanceláře k počítači, tak do týdne vyletím z kůže. To, co dělám mě musí bavit a pořád se to vyvíjí. Proto takový výčet. Samozřejmě nedělám všechno najednou. Vždy se zaměřuji na dvě až tři oblasti a střídám to tak, abych nevyhořela nudou.

Co sežral žralok 1

Jaké oblasti jsou to momentálně?

Teď se dost věnuji mateřské roli. Pracovně psaní knížek, kterých mi v poslední době pár vyšlo v docela rychlém sledu a ještě jich několik chystám. A prozradím vám horkou novinku, že jsem nově začala působit v týmu časopisu Méďa Pusík, což je pro mě úžasná příležitost a myslím, že se tam dost kreativně vyřádím. Když jsem v dětství Pusíky četla, nikdy by mě nenapadlo, že to bude jednou moje práce. I když ta vidina by se mi už tehdy líbila.

Zastavme se na chvilku u tvých knížek. Nejdřív příroda a ekologie, potom kniha o zdravém stravování pro děti a teď emoce a vysoká citlivost. Má to nějakou společnou rovinu?

Myslím že určitě má. Motivace k tvorbě pro mě vždycky bylo jednak tvořit krásné věci a podporovat jazykový rozvoj a čtenářskou gramotnost, o tom ostatně i pořádám přednášky. Zároveň jsem ale vždycky chtěla předávat hodnoty a vzdělávat. Proto jsem si vybírala témata, která si zasloužila osvětu a kromě pohádek vždy do knih přidávám něco navíc, v podobě diskuzí, činností, atlasů a zajímavých informací. Veškerá moje tvorba tedy plyne z pohledu zdravého přístupu k životu, ke světu i sám k sobě.

DSC 8892

Můžeš nám trochu přiblížit, co je to vysoká citlivost a jak jsi se k tématu dostala?

K tématu vysoké citlivosti jsem se dostala skrze osobní i profesní život. Dříve se citlivost dost stigmatizovala a bylo na ní nahlíženo spíš jako na slabost, nebo diagnózu. Naštěstí se ten pohled už upravil a nyní se již ví, že je to nastavení nervové soustavy. Vysoce citliví lidé, kterých je cca 20% z populace, zkrátka přijímají impulzy a vjemy z okolí mnohem silněji než ostatní. A to jak pozitivní, tak i negativní. Hodně prožívají nepohodlí, své i cizí emoce, ale třeba si mnohem více užívají krásy světa a umění. Často jsou také velmi kreativní a mají umělecký talent.

Já jsem v pedagogice intuitivně hodně vnímala odlišnosti dětí a snadno jsem s nimi navazovala kontakt a důvěru. Měla jsem dlouho předškolní a odkladovou třídu, kde se scházelo spoustu zajímavých osobností, často i s ADHD, nebo autistickými rysy. Vždycky mi vrtalo hlavou, co to je, co máme společné. A když jsem díky dohledávání specifik kolem nevlastního syna narazila na termín vysoké citlivosti, všechno mi to začalo dávat perfektní smysl.

Král a obr Pampeliška

A ty sama jsi vysoce citlivá?

Právě že ano. Akorát že za nás se na to nehrálo. Dětství jsem v institucích docela protrpěla a odnesla si do života přesvědčení, že jsem divná, že moje tělo a pocity nefungují, jak mají a že nesmím ty signály poslouchat. Život není peříčko a musí se zatnout zuby a držet. To mi samozřejmě moc dobře nedělalo a právě díky práci s dětmi jsem se začala do svého dětství v hlavě vracet a objevovat, jak to vlastně bylo a je. Docela mi trvalo si přenastavit pohled na sebe a začít vidět sílu v tom, co bylo vždycky označováno jako obtížné a nežádoucí.

Ona umí být vysoká citlivost velký dar, ale docela i přítěž, když se s ní nepracuje.

Jak se tedy s citlivostí v životě pracuje?

První věc je přijetí, přestat se vnitřně kritizovat a chodit do věcí na tlak. Naučit se vnímat, jak na tom jsem právě teď. K vysoké citlivosti patří často třeba i reakce na počasí, tlak atd. Máme větší tendence k přetížení, takže je dobré myslet na odpočinek, spaní, jídlo atd. a nechtít toho po sobě příliš. My jsme se v rámci životního balancu před třemi roky odstěhovali z centra Prahy do krásného historického domu z roku 1650 v Pošumaví s velkou zahradou a tím se nám duševní hygiena dostala na zcela novou úroveň.

Jak ten přesun proběhl? Nechybí vám Praha?

Něco člověku chybí, ale to osvobození od bzukotu města, davů, přetlaku ze zvuků a podnětů, to je jako znovuzrození. Stěhovali jsme se v roce 2020, takže ta situace, kdy se všechno postavilo vzhůru nohama, nám dost pomohla. Ze začátku jsme samozřejmě na spoustu věcí koukali a učili jsme se je. Starat se o zahradu, topit v peci, museli jsme si zvyknout na nové prostředí. Celou dobu to beru jako novou životní šanci a jsem za to vděčná. Chce to odvahu, ale stojí to za to.

Ludmila Bakonyi Selingerová

Jak se ti v novém domově píše a tvoří?

Naprosto skvěle. Tím, že má člověk klid a je v harmonickém prostředí, tak to pracuje úplně jinak. Soustředění funguje na maximum a když ne, oběhnete vesnici, kolem rybníka a lesa a naskočí to. Navíc jsem opravdu ráda, že tu vychováváme děti. Mají volnost a jsou v přímém kontaktu s přírodou. To je pro mě hlavní. Oba s manželem máme také úctu k historii a jsme nadšení, že můžeme spravovat takové krásné místo.

Jaké máš plány do budoucna?

Momentálně se snažím nebýt příliš rozšafná. Vloni jsem jezdila do Prahy zkoušet a nahrávat hudební desku a bylo to super, ale s rodinou dost náročné. I když mě moje projekty strašně moc baví, tak je čas dát přednost tomu, že jsem máma. Naštěstí mi to nijak nebrání v psaní, což je pro mě v seberealizaci priorita. Až budou ale děti trochu větší, chtěla bych obnovit koncertování a divadlo, nejlépe to nějak ještě terapeuticky vytunit a jezdit po festivalech a open air akcích. Vždycky mě nejvíc bavil busking a pouliční komediantství. Ale nechávám to tak nějak volně plynout, co mi život přinese. Hlavní je pro mě pocit, že přináším nějaké hodnoty a pomáhám rozjasňovat svět.

www.pohadkovalida.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Jirka Urban: „Hrajeme třicet let! To je ta nejlepší věc, která se nám mohla přihodit!“

arakain jiri urban 200Přinášíme vám rozhovor s kytaristou skupiny Arakain Jirkou Urbanem, který zde ukázal jeho úžasný vztah k Arakainu a poodtjajnil plány do budoucnosti.

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Petra Vydru překvapilo, jak dlouho trvalo, než se Michal Hrůza stal tím, čím je dnes

vydra200Petr Vydra (*1972) vystudoval dramaturgii na pražské DAMU. Jako stand-up komik vystupuje v internetových a klubových pořadech Na stojáka a v televizním Comedy clubu. Jeho divadelní hry a adaptace uvádělo Městské divadlo Kladno a Švandovo divadlo. V Dejvick...


Literatura

Být starý neznamená, že přestanete žít

laska v backorach perexStáří není obvykle vnímáno jako životní období, které by mohlo být zajímavé nebo dobrodružné. A přitom to tak klidně může být. Protože být starý neznamená, že život vám už nic hezkého nenabídne.

Divadlo

Svetový Slovák Štefánik v podaní hry Zuzany Mišákovej

stefanik 200„Musel odísť, pretože na tomto svete by už len nadľudsky trpel, pre jeho veľkosť tu nebolo dosť priestoru, pretože v skutočnosti ľudia nič tak nevedia nenávidieť ako veľkosť, priamosť, čistý charakter a nepodkupnú dušu.“ Sarah Claire de Bois de J...

Film

Pravidla moštárny - srdcervoucí klasika

mostarna perexPravidla moštárny – už jste určitě slyšeli aspoň tento název, že? Nebo jste dokonce četli knižní předlohu filmu, o kterém je právě řeč. V každém případě – podívejte se, nebo se podívejte znovu, protože jde o j...