Inspirujte se, jak zpracovat ovoce, zeleninu, houby a bylinky

domaci spajzka 200Ve vydavatelství CPress vyšla velmi užitečná publikace pro všechny, kteří mají doma špajzku nebo si chtějí uchovat vitaminy i na horší časy. Jmenuje se Domácí špajzka a napsala ji odbornice Kamila Procházková.

Kniha začíná popisem konzervačních technik – popisuje mražení, sušení, zavařování, nakládání do soli, kvašení, ale také tyndalizaci nebo například osmotickou konzervaci. Vše je popsáno opravdu polopaticky a místy také doplněno praktickými nákresy. V kapitole Čeho se vyvarovat při domácím konzervování jsem se dozvěděla několik nových poznatků, například, že se sklenice neobrací dnem vzhůru nebo neplní po okraj. Další poznatek se týká mražení surovin – kdy autorka doporučuje suroviny nejprve zamrazit rozprostřené na tácu a až poté je „sesype“ například do sáčku. Tento návod popisuje v úvodu knihy a pak ještě zvlášť u jednotlivých surovin, což mi přišlo jako zbytečné natahování stránek knihy.

Po tomto praktickém úvodu následují kapitoly zaměřené na ovoce, zeleninu, houby a bylinky. U každé suroviny se nachází několik receptů, u ovoce logicky nejčastěji na kompoty nebo džemy, u zeleniny zase na nakládané dobroty. Houby si můžete podle knihy zavařit do kyselého nálevu, zamrazit nebo usušit. A poslední zmíněná metoda je dle očekávání oblíbená také u bylinek.

V knize se tak nachází spousta receptů a tím pádem od každého něco. Některé recepty jsou klasické a notoricky známé, jiné poměrně neobvyklé. Jako například normandská marmeláda z pomeranče a zelených rajčat, nakládané „černé“ svatojánské ořechy, šípková marmeláda. U některých návodů se v dolní části stránky nachází tipy na servírování nebo možné kombinace.

Domácí špajzka působí takovým „starším“ dojmem, což vzhledem k tématice knihy vůbec nevadí. Může za to vizuální stránka knihy a také obrázky. Ty jsou tmavší a nejsou „načančané“. Tím pádem na nich ale zase vyniká daná zavařenina nebo surovina. Od knihy jsem čekala více – těšila jsem se na netradiční recepty a postupy. Těch je zde bohužel poskrovnu. Ale jako základ pro mladé hospodyňky, které si potřebují zaplnit novou špajzku, bude tento titul ideální.

Kamila Procházková ve volném čase píše již řadu let svůj web celorocnikucharka.cz o různých aspektech gastronomie. Články tvoří také pro různá média, například pro ireceptar.cz. V roce 2013 vydala svou první kuchařku Celoroční plánovací kuchařka. Vaříme podle ročních období pokrmy z celého světa, která získala ocenění v soutěži Gourmand World Cookbook Awards 2013. Kamila Procházková 8 let působí jako instruktorka kurzu základů potravinářské chemie pro nadané středoškoláky v programu Talnet a spolupracuje na tvorbě jídelníčků s jídelnami základních a mateřských škol pro VIS Plzeň.

domaci spajzka

Domácí špajzka
100 receptů na uchovávání ovoce, zeleniny, hub a bylinek
Autor: Kamila Procházková
Žánr: moderní kuchařka, hobby, zdravý životní styl
Nakladatelství: CPress, Albatros Media
Rok vydání: 2019
Počet stran: 312
Hodnocení: 82 %

Už dávno jsem se smířila s tím, že nejsem a nebudu dokonalá

jidr200Asi ne náhodou jsem natrefila na tři knihy s líbivými a lákavě barevnými obaly. První se jmenuje Meč pánů z Velhartic, druhá Meč a dívka z Herštejna a ta třetí Meč, srdce čarodějky. Jsou to knihy pro malé čtenáře a mají společnou autorku – Jindřišku Mend...

Kniha pro všechny milovníky burgerů

bajecna kniha o burgerech200Nakladatelství Esence si připravilo knihu pro všechny, kteří mají rádi burgery, ale hledají inspiraci, čím si je ozvláštnit. Nese jméno Báječná kniha o burgerech a grilování a na obálce najdete podtitul S masem i b...

DO POSTÝLKY: Klidný Buddha na dobrou noc

klidny buddha 200Pohádky, které pohladí po duši, u kterých si odpočinete, protože ne vždycky je musíte číst, ale můžete se nechat unášet sametovým hlasem Nadi Konvalinkové. Příběhy vycházející z buddhistické moudrosti jsou cenným klenotem, který tu je pro děti připraven.

...

Molierova klasika přešitá podle vzoru dnešní společnosti má pořádné grády

misantrop 200Misantropa hraje kde kdo. Každý ho zná a alespoň jednou za život by ho měl v divadle vidět. Nutně to však nemusí být hra posazená do tehdejší doby. Hrát ho ale ve svetrech se sobem na hrudi a z původního textu zachovat pouze jm...

Zahradnictví: Dezertér. Pohnutá atmosféra 50. let pod rouškou břitkého humoru

zahradnictviStrach, beznaděj, nejistota. Režisér Jan Hřebejk přichází s emotivně laděným koprodukčním dramatem z dob ponuré československé historie z let