Do popředí se stále více dostává téma duševního zdraví nejen u dospělých, ale hlavně u dětí a mladistvých. V minulosti opomíjené, se v současné době ukazuje jako nutné k řešení. Odborníci bijí na poplach. Nárůst obtíží psychického rázu, násilí páchaného dětmi či dospívajícími, nárůst šikany, závislostí různého charakteru, sebepoškozování i sebevražedných pokusů je alarmující. Kdy začaly být viditelné tyto změny? Plíživě nabíraly na obrátkách již během a po ukončení opatření spojené s pandemii COVID 19. Mladiství trávící čas osamoceně pouze ve společnosti svých mobilních a počítačových přístrojů, jako by ztratili kontakt nejen se svým okolím, ale především se sebou samými. Smutné je, že tento „trend“, nejen nadále pokračuje, ale se i prohlubuje. Můžeme si položit otázku. Co s tím?
Existuje nespočet odborníků, kteří navrhují všemožná řešení. Jedno je jisté. Možná bychom mohli začít u sebe či v našem nejbližším okolí. Pokusit se v prvotní fázi najít východiska z náročnější situace sami. Zastavit se, zamyslet se, konat. Pokud již to překoná únosnou mez, pak nezbývá nic jiného než vyhledat odbornou pomoc. Pojďme se spolu bavit spíše o té prvotní fázi, i možné prevenci. Je velmi důležitá, nezbytná při předcházení případných obtíží. Posilujeme celkovou osobnost, budujeme psychickou odolnost, zvyšujeme své kompetence při zvládání stresu, strachů, nejistoty, učíme se zajišťovat si svůj vlastní „klid mysli“. Nápomocny nám mimo jednotlivců z řad odborníků a jejich služeb, mohou být vhodné populárně naučné knihy. Mezi takové můžeme zařadit i jednu z knih vysokoškolské pedagožky, terapeutky, původně také logopedky pro děti a dospělé Debory M. Plummerové.
Útlá kniha s názvem „Skupinové aktivity pro zvládání stresu“ u dětí 8 – 14 let, je praktickou příručkou nejen pro pedagogické pracovníky a jiné profese pracující s dětmi, ale je vhodná i pro rodiče, kteří chtějí rozvíjet své vlastní rodičovské kompetence. Autorka zde uplatňuje přístup IMPACT, který klade důraz na osm základních prvků životní pohody. Konkrétněji se zaměřuje na tři z nich a to: SEBEVĚDOMÍ, SEBEPŘIJETÍ a SEBEDŮVĚRU. Tyto tři strategické pilíře jsou nesmírně přínosné pro zvládání mírného až středního stresu. Základní jednotlivé stěžejní pojmy se autorka snaží poměrně jednoduše vysvětlit, aby jim i „laik“ porozuměl.
Samotný obsah knihy je rozdělen na teoretickou část, která zahrnuje úvod a kapitolu s názvem „Prozkoumání stresu“. V této kapitole nalezneme návod, jak s knihou pracovat, na co se zaměřit. Zahrnuje i praktické ukázky a přípravné aktivity. Druhá, výrazně obsáhlejší část knihy zahrnuje kapitoly, které jsou už zaměřené na konkrétní hry a aktivity, které můžete s dětmi a mladistvými absolvovat. Aktivity jsou rozděleny podle toho, s čím dětem mohou pomoci, jaké mohou získat či si upevnit osobnostní dovednosti, co se mohou naučit apod. Vcelku značné množství her/aktivit doplňují ještě rozšiřující aktivity a případně pracovní listy vhodné k okopírování pro skupiny dětí. Můj celkový dojem z této publikace je ambivalentní. Teoretická část se mi zdá značně chaotická, autorka skáče od jednoho k druhému. Chyběla mi nějaká systematičnost či ucelenost. Já, jako pedagogický pracovník, se v těchto pojmech docela orientuji, ale laikovi se to může zdát zmatečné, byť je to napsáno velice srozumitelným jazykem. Přínos vidím hlavně v praktické části knihy, která obsahuje zajímavé a pochopitelné aktivity, které lze s dětmi vykonávat. Určitě nějakou vyzkoušíme. Tato část by ovšem taky mohla být lépe srozumitelná, uspořádaná. Asi záleží na osobní preferenci. Mám ráda přehlednost, jednoduchost, lehkost. Celkově knihu hodnotím kladně a věřím, že by našla uplatnění při práci s dětmi, ať už vlastními, nebo svěřenými v rámci své profese.
Název: Skupinové aktivity pro zvládání stresu
Autor: Deborah M. Plummer
Nakladatelství: Portál
Počet stran: 112
Rok vydání: 2024
Hodnocení: 75 %
https://obchod.portal.cz/hry-a-procvicovani/skupinove-aktivity-pro-zvladani-stresu
< Předchozí | Další > |
---|