Být Židem nebylo nikdy lehké

Být Židem nebylo nikdy lehké

Loutkové divadlo strýčka OttaKniha Loutkové divadlo strýčka Otta, kterou vydalo nakladatelství Prostor, vychází v době, kdy umírají poslední svědkové holokaustu, což představuje hrozbu, že toto téma přestane být vnímáno skrze konkrétní příběhy konkrétních lidí a bude docela zapomenuto. Rodinná sága autorky Brigid Graummanové vyzývá k tomu, abychom na ničivé hrůzy války a holocaust nikdy nezapomněli.

„Být Židem nebylo nikdy lehké, nejen kvůli předsudkům ostatních lidí, ale i Židů samotných,“ vysvětluje Brigid Graumannová, která tak předkládá příběh vlastní rodiny v průběhu dvou století. Rodinnou historii mapuje prostřednictvím sedmi předků, kteří po sobě zanechali své vzpomínky. Přestože každý z těchto memoárů je jiný, všechny autory spojuje jedna krev a to, že byli vyhnanci, běženci a cizinci v zemích, kde se nikdy necítili doma. Tito chudí lidé se dokázali na konci 19. století rychle vyšvihnout a zaznamenat pozoruhodný společenský vzestup. Irský dědeček vyšel z chudé chalupy a stal se prvním velvyslancem Irska ve Velké Británii. Český dědeček, jenž vyrůstal v Brně nad ševcovskou dílnou otce, se stal kapacitou mezinárodního práva ve Vídni.

Informace o knize Loutkové divadlo strýčka Otta

Rozsáhlá sága začíná v polovině 19. století na moravském venkově a pokračuje ve Vídni přes bezhlavý útěk před nacisty až po těžce vydobytou novou existenci v Americe. Výraznou roli přisoudila autorka prastrýci Ottovi Flatterovi, malíři, který v roce 1932 vyřezal a namaloval lepenkové figurky znázorňující některé členy rodiny. Jeho loutkové divadlo přečkalo dramata exilu a zachovalo se dodnes.

„Velká tragédie druhé světové války tkví v tom, že jednak dosadila osoby s psychopatickými sklony do mimořádně silných mocenských pozic, jednak živila a rozšiřovala zvrácenost společenských systémů do té míry, že i obyčejní lidé začali být schopni páchat zlé skutky, a to dokonce s velkým zápalem,“ vysvětluje britský historik Keith Lowe, proč během žádného jiného válečného konfliktu nezemřelo tolik civilního obyvatelstva. Proto taky druhá světová válka tak silně zasáhla do rodinných historií – a v prvé řadě do těch židovských, včetně předků Brigid Graumanové.

V knize Brigid Graumanové najdeme třeba i zmínku o lodi Arandora Star, jež odvážela za války z Liverpoolu do Kanady nepohodlné cizince – Britové bohužel nedokázali rozlišit mezi německými nacisty a německy mluvícími Židy, a tak skončili absurdně ve stejných sběrných táborech. Tato loď byla torpédována a cestující zemřeli. Členové autorčiny rodiny tomuto osudu naštěstí ušli.

Loutkové divadlo strýčka Otta

Zdroj foto: literarky.cz

Hodnocení knihy

Knížka má menší formát, příjemně se v ní listuje a čte. Čtenáře může zaujmout i množství autentických černobílých fotografií předků autorky, které podtrhují dobovou atmosféru a vzbuzují emoce. V knize je představen množství postav rodiny a jejich vzájemných rodinných vztahů a charakteristik. Zpočátku se možná budete ztrácet v tom, kdo je kdo, ale brzy se zorientujete. Každý ze sedmi předků vypráví svůj silný životní příběh. Při čtení této knihy musíte proniknout hluboko do této rodiny a poznat její kořeny, abyste mohli s postavami prožívat jejich příběhy. Jinak to pro vás bude vždy jen cizí příběh. Musíte se stát jedním z členů této rodiny. Jedním z nich.

Pokud bych volila možnost sepsat kroniku své vlastní rodiny a zaznamenat jejich osudy a životní příběhy, udělala bych to stejně pečlivě a poutavě jako autorka. Je to cenná památka nejen na její předky, ale právě kvůli tématice holocaustu a vykreslení doby před začátkem 2. světové války, v jejím průběhu i v poválečném období, stává se velmi cenným svědectvím i pro všechny ostatní. Pro nás, čtenáře…

O autorce:

Brigid Graumannová se narodila v roce 1953 v Ženevě irské matce a americkému otci. Dětství prožila ve Francii, Izraeli a Belgii. V Bruselu pracovala jako novinářka a dlouhé roky byla šéfredaktorkou anglického týdeníku The Bulletin. Vedla rozhovory s filmaři a architekty, spisovateli a hudebníky, a zprostředkovávala pro britská a americká média různorodá témata, jako je romská problematika, sociální politika nebo urbanismus. Tato kniha je inspirována osudy její statečné a výrazně literární rakousko-uherské rodiny, jejíž mnozí členové se stali oběťmi nacismu jako miliony jiných.

Loutkové divadlo strýčka Otta

Zdroj foto: Topvid.cz

Ukázky z knihy:

První zimu zachránil mnoho lidí před smrtí hladem spojenecký program potravinové pomoci. Neexistovala žádná vláda, žádné vojenské velení, doprava a zásobování se zcela zastavily. Veteráni s nezaměstnanými a revolucionáři demonstrovali na podporu nového světového pořádku. S velkými obtížemi se ustavila koaliční vlády první republiky. Dvě hlavní strany, sociální demokraté a křesťanští demokraté, se nedokázali dohodnout na řešení sociálních a třídních rozporů. (...)

Emma měla za to, že se Bob příliš naparuje. Jednou ho přistihla, jak se v Richardově koupelně myje drahým průzračným mýdlem z Anglie a vynadala mu za luxusní choutky. Sama byla mnohem zemitější a ráda se pouštěla do urážlivých hádek s trhovci barvitým vídeňským dialektem.

“Málo jsme si dělali z toho směšného otrapy a jeho zdánlivě pomíjivého mocenského vzestupu v Německu, “ psal její nejstarší syn John o Hitlerovi. V tomhle stadiu mí prarodiče ještě věřili, že Hitler dlouho nevydrží. (...)

Za války v Londýně začal Otto kreslit protinacistické politické karikatury čerpající z témat Mein Kampfu. Peter říká, že znal lépe než většina jiných Hitlerovy plány na vyhlazení Židů. Na jedné z kreseb z roku 1938 je vidět dlouhá řada lidí, kteří vcházejí do rozevřených čelistí obrovské lebky za plotem z ostnatého drátu. “On věděl,” říká Peter.

Loutkové divadlo strýčka Otta

Název: Loutkové divadlo strýčka Otta
Autor: Brigid Graumannová
Překlad: Josef Moník
Žánr: rodinná sága
Vydáno: 2020
Stran: 312
Vydalo nakladatelství: Prostor
Hodnocení: 95 %

http://www.eprostor.com/


 

Rozhovor

Rozhovor s jednou ze zručných umělkyň sesterského dua Malypetrovy!

malypa perexVytvořit šperk, který svými vlastnostmi bude odpovídat představám potenciálních zákazníků, to není jen tak. Chce to nemalou dávku šikovnosti a trpělivosti, bez toho se zkrátka příkladný výrobce prostě neobejde.  O tom by mohla říct své J...

Hledat

Náboj, barvitý hlas, živé nástroje. Nové album Michala Prokopa hoří i zapaluje!

„…nastartuješ motor, zní to jako hrom…,“ zpívá Michal Prokop ve skladbě Nebe anebo cesta do pekel, která otevírá nové album Mohlo by to bejt nebe… Takto prozaicky by bylo možné shrnout i celé CD (a 2LP). Má náboj, barvitý hlas, živé nástroje.
Supraphon

Literatura

„Balada o lásce mezi nebem a zemí“

rytec kameji200V listopadu vydalo nakladatelství Jota kouzelný fantaskní příběh Ivana Fíly Rytec kamejí o síle lásky. Pokud máte rádi pohádky, fantaskní prvky a dokážete ocenit lásku, můžete se do knihy ponořit i vy.

...

Divadlo

„Panenky“ Dolls – hračky nebo iluze?

Dolls 200Dolls jako návrat do dětství, na samý počátek všeho. Dolls jako výpověď o nás samých. Ve zbrusu novém prostoru pro umění a divadlo Jatka78 bylo před několika dny představeno nové vystoupení Cirku La Putyka s názvem Dolls. Premiéru mělo ovšem již n...

Film

Spielbergův Lincoln: inspirace mramorovým prezidentem

lincoln 200Americká režisérská legenda Steven Spielberg vystřídala ve své filmařské kariéře nespočet poloh. Šestašedesátiletý tvůrce začal jako inovátor neetablovaných žánrů: v roce 1975 filmem Čelisti zkultivoval thriller o...