Když už bylo znormalizováno (1978-1985)

Když už bylo znormalizováno (1978-1985)

Znormalizovano perexÚstav pro studium totalitních režimů (ÚSTR) téměř každoročně vydává sborník věnovaný českým (československým) poválečným dějinám, jak se odrážely v kultuře, politice i hospodářství.  Nejnovější svazek nazvaný ZNORMALIZOVÁNO, opět sesbíraný z příspěvků, které zazněly na odborné konferenci, zachycuje poměry na sklonu 70. let a v první půli následujícího desetiletí, tedy v předvečer Gorbačovovy přestavby, kdy ještě pevně vládly dosavadní pořádky, vytyčené „poučením z krizového vývoje“. Navazuje tak na předchozí sborníky, recenzované ZDE: Československo v letech 1954-1962, Předjaří - život v letech 1963 - 1969, Jaro 68 a nástup normalizace a Bezčasí - takový byl počátek normalizace

Posuzovaná kniha obsahuje celkem 28 příspěvků, které se vyznačují jak zobecňujícím nadhledem, tak přiblížením konkrétních jevů, případně dílčího skutku ohraničeného řekněme nějakou oblastí či jinou jednotlivinou. Editoři Jiří Petráš a Libor Svoboda ji rozdělili do pěti oddílů, sjednocených důrazem na totéž téma – nejprve jsou zařazeny stati vztahující se ke kultuře, vědě a školství, poté následuje okruh spjatý s politickým děním, stavu a koncepcí hospodářství se dotýká trojice textů, rovněž je obhlédnuta situace v církvích – a v posledním oddílu Regiony nalezneme „případové studie“, které zpracovávají vhledy do různých úžeji vymezených oblastí.

Co se skrývalo za fasádou úspěchů a spokojenosti
Právě závěrečná obhlédnutí jsem ochoten -  možná i pro jistou vlídnost - považovat za čtenářsky nejpřitažlivější. Popíší lidský osud ve složité době (vynikající dirigent Zdeněk Košler jako šéf opery pražského Národního divadla), prozkoumají dopad nové vzdělávací soustavy na Pelhřimovsku, přiblíží umělecké dění ve veřejném prostoru  Hradce Králové, dotknou se vlastnických šarád, které postihly Benešovu vilu, než se stala majetkem Úřadu vlády. Ale také se dovíme lecjaké zajímavosti o výrobě kameninových odpadkových košů s erby (nejen) jihočeských měst. Vyráběl  je - ty koše - borovanský podnik Calofrig, původně zaměřený na průmyslové prefabrikáty. Po jeho převzetí novým (belgickým) vlastníkem však došlo k zastavení veškeré výroby…

Znormalizovano Stiny horkeho leta - neg cb 04

Stíny horkého léta

Publikace, jen ojediněle vybavená fotopřílohou, hojněji číselnými či jmennými tabulkami, zato u každého článku opatřená citačními odkazy, má celkem 391 stran, které však kromě výše zmíněných 28 textů pokrývají ještě anglická resumé, seznam pramenů a literatury, v neposlední řadě též stručné přiblížení autorského kolektivu – mezi autory nalezneme přednášející na tuzemských univerzitách, zaměstnance muzeí, archivů i různých ústavů, několik přispěvovatelů pochází ze Slovenska nebo Polska. Omezený publikační prostor je nutil být co nejstručnější, délka příspěvků se většinou pohybuje v rozmezí deseti až patnácti tiskových stran.

Znormalizovano Poklad hraběte Chamaré

Poklad hraběte Chamaré

Proto se mnohdy setkáváme s přehledy a stručným přiblížením zkoumané problematiky, které sotva může nějak obohatit stav poznání. Proto také i mimo závěrečné „Regiony“ nalezneme dílčí zacílení na konkrétní jevy či osobnosti (např. o normalizační tvorbě Miloslava Švandrlíka, Edy Kriseové; ovšem nechybí ani pojednání o novoročních projevech tehdejšího prezidenta Gustáva Husáka).  Pisatelé se věnují činnostem, které normalizační režim podporovaly nebo přímo zosobňovaly (například plánování ekonomiky), i těm, které se mu protivily (třeba v souvislosti s Chartou 77, případně s církevními strukturami). Přínosné je třeba zamyšlení o významu a vlivu papeže Jana Pavla II. , původem Poláka, který si o komunistických zřízeních žádné iluze nečinil.

Československá televize přitáhla k obrazovce většinu obyvatelstva
Již zmíněná (vynucená) stručnost se často ukazuje být sporným požadavkem. Například pojednání o českých historických filmech daného období je pouhým sumářem titulů a vývojových tendencí. U stati  obírající se programem Československé televize pak vskutku lituji její tezovitosti – aby postihla vše důležité, každý probíraný aspekt (příprava programu, vysílací schéma i samotná tvorba ať již prezentovaná zpravodajstvím, hranými inscenacemi a seriály, zábavnými pořady a pod. ) se vyznačuje maximálním zhuštěním. Tím pádem vypadly údaje o složitém, několikastupňovém schvalování látek, případně o odkládání či dokonce zákazech již hotových děl (např. Smyczkův snímek Už mu to začalo, Drhovy Radostné události, Moskalykův Vnitřní zrak).

Znormalizovano Bozska Ema

Božská Ema

V pasáži o pořadech převzatých ze zahraničí zase snadno zjistíme příliš povrchní náhled – jistě je pravda, že ze Západu se dovážely hlavně takové filmy, které kritizovaly tamní poměry, nebo divácky oblíbené komedie, avšak pominuty zůstaly případy, kdy ČST záslužně uvedla významné snímky, které se v tuzemských kinech nikdy neuváděly. Bylo jich málo, ale bylo by nespravedlivé je pominout. Z americké produkce to byly např. „freudistické“ detektivky Rozdvojená duše (Hitchcock) a Točité schodiště (Siodmak), muzikál Oklahoma (Zinnemann) nebo divadelní klasika Sestup Orfeův (Lumet). Z Francie pocházel dvojdílný Cayattův projekt Život v manželství, nahlížející tytéž události jak z pohledu manžela, tak manželky. Z Itálie mohli diváci spatřit tehdy již klasické počiny jako Řím, hlavní nádraží (De Sica), Zavraždění Matteottiho (Vancini) nebo Uzavřený kruh (Montaldo), z Anglie patřila do stejného okruhu díla jako Štvanec (Reed) nebo Poslední údolí (Clavell).  A jistě by bylo možné připojit další tituly.

Co je důležité: televize jistě lavírovala mezi ideologickým masírováním a zábavou spíše krotce humornou nežli napínavou (a ideálem bylo úspěšné spojení zábavnosti s ideologickým zacílením, jak se podařilo třeba v 30 případech majora Zemana), její sledovanost byla mimo veškerou pochybnost obrovitá; ostatně největší divácké hity vysílané podnes vznikaly právě tehdy. A kniha zajisté pomáhá poodhalit zákulisí dobové budovatelské každodennosti (nejen televizní), které si lidé málokdy uvědomovali.

Znormalizovano kniha

Jiří Petráš, Libor Svoboda (eds.): Znormalizováno. Československo v letech 1978-1985
Vydal Ústav pro studium totalitních režimů a Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích, Praha – České Budějovice  2020. 391 stran

Hodnocení:  60 %

Veverčák Píťa se vrátil

Veverčák Píťa se společně s hajným Petrem objevili v knize Víš, kde jsou děti stromů? a nyní se vrací v titulu Kde si Píťa chladí tlapky? Nakladatelství Kazda

Ženy, které milují příliš a doufají, že se jejich partner změní

Doufáte, že se váš partner, který vám ubližuje, změní? Ne, nezmění! Kniha z nakladatelství Portál psychoterapeutky Robin Norwood je o citové závislosti ve vztazích a pomáhá ženám najít cestu k sobě a odejít z nevyhovujícího vztahu. Je plná skutečných příběhů žen, které milovaly příliš… Nakladatelství Portál

Michael Kiske: „Tipuju, že nás opět pozvou na další Masters Of Rock…”

michael kiske unisonicJak se vede bývalému zpěvákovi legedárních dýní Helloween Michaelovi Kiskemu? Momentálně spolu s kytaristou Kaiem Hansenem exceluje ve skupině Unisonic. Spoustu jeho zajímavých názorů ...

Michael Krásný vydává druhé album 20:20

Michael Krásný, kontrabasista, baskytarista, zpěvák a dlouholetý doprovodný hráč trumpetisty Laca Decziho, vydává druhé sólové album s výmluvným názvem 20:20. michaelkrasnymusic.com

V ústeckém muzeu se stále něco děje a není to jen o historii

muzeum usti nad labem200Muzeum v Ústí nad Labem vzniklo v roce 1876 a od těch dob, dlouhých 135 let, se neustále stěhovalo po různých podnájmech. Teprve v roce 2011, po rozsáhlé rekonstrukci, se snad naposledy stěhovaly sbírky do...

Coolinářka: Kuchařka testovaná na rodině

coolinarka 200Foodblogerů, tedy blogerů zaměřených na jídlo a vše kolem něho, neustále přibývá a není tak divu, že se na našem trhu stále více objevují také jejich knihy. Pro autory blogů je to největší pocta, což v úvodu přiznává i Svatava Vaško...

Prosincové pražské divadelní události

divadelni tipyAneb přehled toho, co byste si rozhodně neměli nechat ujít, co zaujalo redakci K21 a kam se vypravit zahnat předvánoční stres. Tipy na premiéry i zajímavé akce týkající se divadelního světa. Necháte se nalákat?

...

Horký letní den s aktéry filmu Tajemství a smysl života

tajemstvi zivota a smysl 200Píše se sobota 3. srpna roku 2013. Budím se v časných hodinách, celý natěšený, že dnes strávím příjemné dopoledne/odpoledne s herci áčkového formátu na place natáčení filmu Tajemství a smysl života