„Pravde veriť, pravdu žiť a pravdu brániť.“

„Pravde veriť, pravdu žiť a pravdu brániť.“

masaryk stefanik 200Městské divadlo Zlín chtělo oslavit letošní významné výročí 100 let vzniku Československa originálně a velkolepě a také tak, aby se nejednalo o jednorázovou akci. Pustili se tedy do spolupráce s Divadlem Aréna Bratislava a začali pracovat na inscenaci s názvem Masaryk/Štefánik.

 

Jedná se tedy o jedinečný a také náročný projekt, ve kterém se setkávají Češi se Slováky a prolínají se osudy i vize dvou významných osobností. Autorem hry je slovenský dramatik a dramaturg Peter Pavlac, pro kterého je Masaryk/Štefánik jeho osmnáctou divadelní hrou. V rozhovoru pronesl, že díky studiu pramenů si musel domů pořídit novou knihovnu, protože pramenů bylo opravdu hodně. Na základě studia literatury poskládal tuto hru a přiznává, že bylo složité najít ten správný koncept a způsob, jak a co vypovědět.

Nakonec pracoval s motivem vzniku Československa jako dramatu hodnot a tento historický milník postavil na spoustě protikladů a symbolů. Jedním z principů je například ukázka věkového rozdílu obou postav, ale také vztahu učitele a žáka. Protiklady se projevují také v hereckém ztvárnění. Oba herci (Luděk Randár a Juraj Bača) se shodli, že nebudou hrát Masaryka nebo Štefánika, ale jejich myšlenky a vize. Díky tomu se nesnaží kopírovat jejich gesta nebo se jim nějak snažit vyrovnat ani přiblížit. Luděk Randár jako Masaryk je takový věcnější a vážný, zatímco Juraj Bača je velmi živelný a přesvědčivý. Jeho projevy byly mnohdy velmi působivé a měly patřičnou sílu, za což klobouk dolů.

masaryk stefanik 1

Velmi zajímavá a působivá je také scéna v podobě dřevěné konstrukce, která vytváří prostorový efekt a její dominantou je skleněné okénko. Za ním se jako nějací komentátoři nebo hlídači nachází takzvaní biblionauti (Michal Borovský, Jakub Malovaný). Ti jsou hybateli děje, chystají rekvizity a jakoby kontrolují průběh představení. Jedná se o velmi zajímavý a netradiční prvek.

masaryk stefanik 4

Významnou roli v příběhu hrají také dvě ženy – každá u jednoho. Zatímco o Masaryka se stará Marta Bačíková, Juraj Bača konverzuje s Dominikou Richterovou. Obě ztvárňují více žen, například Masarykovu manželku Olgu nebo v případě Štefánika francouzskou novinářku Louise Weissovou či snoubenku Guilianu Benzoni. I když role nejsou na první pohled jasné, vždy působí jako důležité femme fatale, které zdůrazňují i osobní životy protagonistů. Jejich společná píseň Klec na štěstí z pera frontmana kapely Longital Daniela Salontaye pro mě představovala jeden z nejsilnějších momentů tohoto představení.

Masaryk/Štefánik není vůbec jednoduchým představením, naopak je hodně zdlouhavé a náročné na sledování. Osobně jsem nikdy nezbožňovala dějepis a zpětně ve spoustě historických událostí spíše tápu, a tak jsem po představení měla spíše více otázek než odpovědí. Učitelé historie budou z představení zřejmě nadšení, ale já bych příště potřebovala popisnější zážitek.

masaryk stefanik 2

Název představení: Masaryk Štefánik
Autor: Peter Pavlac
Uvádí: Městské divadlo Zlín, Divadlo Aréna Bratislava
Režie: Patrik Lančarič
Dramaturgie: Katarína Kašpárková Koišová, Vladimír Fekar, Saša Sarvašová
Hrají: Luděk Randár, Juraj Bača, Marta Bačíková, Dominika Richterová, Michal Borovský, Jakub Malovaný
Kostýmy: Markéta Sládečková
Scéna: Pavel Borák
Premiéra: 27. 10. 2018 ve Zlíně, 28. 10. 2018 v Bratislavě
Hodnocení: 68 %

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín


 

Přihlášení



Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Banner

Rozhovor

Jitka Ludvíková: „Nejsem sériový vrah, jsem jen spisovatelka. Asi si to budu muset nechat napsat na schránku.“

jitka ludvikova 200Jitka Ludvíková se narodila v roce 1981 v Jindřichově Hradci. Vystudovala Právnickou fakultu Západočeské univerzity v Plzni. Šeď právnického života si zpestřuje psaním knížek, které jsou plné laskavého humoru, jenž přináší čten...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Čtěte také...

Asanace neví, co chce svým divákům říct
ImageAsanace v pražském Divadle Na zábradlí je prvním jevištním ztvárněním jedné z her Václava Havla, kterého se autor nedožil. S inscenačním týmem ale i přes svůj vážný zdravotní stav spoluprac...

Literatura

Knihkupectví Karolinum krade jako straka

dramaticka tvorba200Pokud nějakou tuzemskou knihu nemůžete v běžné síti knihkupectví sehnat (protože velkodistributor Kosmas ji nenabízí), objednejte si ji raději u vydavatele. I poštovné, které zaplatíte, je pořád levnější než přirážka, kterou si ú...

Divadlo

RockOpera natočila klip k Tróje bájné. Jeviště divadla se změnilo na filmové studio

troja bajna 200RockOpera Praha představuje videoklip ke skladbě Trója bájná z rockové opery Trója. Objeví se v něm Eva Urbanová v roli bohyně Artemidy, Pavla Forest jako věštkyně Kassandra a herečka Jenn Kirk, která má symbolizovat Tróju. „Rozhodli jsme...

Film

Já robot

ja 200K nočnímu promítání na Prima Cool 4. 4. něco před třetí ráno připomínám film, který si vzal několik témat od slavného sci-fi autora Isaaca Asimova.

...