Nová inscenace pražského Divadla pod Palmovkou sází na osvědčenou klasiku. Pygmalion G. B. Showa je hrou, jejíž děj je, troufám si říci, všeobecně známý. Autor ji napsal na počátku minulého století, ale v Londýně s jejím uvedením poněkud váhali. Až po úspěchu na vídeňské, berlínské a pražské scéně se hrála i v autorově bydlišti. Ovšem pro londýnské publikum byl exkurs do podsvětí příliš vulgární, proto přijalo zpočátku kus s rozpaky. Dnes se Pygmalion, prověřená časem, zařadila mezi klasický repertoár a stále se hraje, protože i dnes je pro diváky svou kritikou povrchní společnosti aktuální.
Bezčasí
V Divadle pod Palmovkou je Pygmalion nevšední inscenací, která umísťuje děj hry do jakéhosi technologického bezčasí. Na scéně, tvořené především projekcí na pozadí (té se s velkou invencí na výbornou zhostil David Šourek), se ve zdánlivé nehybnosti mění počasí, občas proletí vzducholoď či na počátku jede nadzemní dráha. Tuto scénu doplňují na jevišti všelijaká fonografická „udělátka“ a fantazijní sluhové – kyborgové. Režie se ujal ředitel divadla Michal Lang, který nejenom v této inscenaci dokázal, že klasiku umí režírovat velmi moderně, avšak s důrazem na příběh a s respektováním autora. Povrchní společenskou formálnost zdůrazňuje obřadnými, bezduchými gesty, doprovázejícími stereotypní zdvořilostní obraty. Tato kurtoasní salónní gestikulace působí komicky, avšak Langovi se podařilo s ní mistrně balancovat na hraně mezi uvěřitelnou nadsázkou a bezduchou komickou manýrou, do které nepadl. S touto formálností kontrastuje vnitřní vývoj hlavních postav, který díky režisérově vizi nepůsobí násilně ani příliš okatě, ale velmi přesvědčivě.
Herecký koncert
Velkou roli v libeňské inscenaci hraje text. Soudobý překlad, do kterého se dramaturgie nebála sáhnout a dát mu tak aktuální výraz, vtiskl celému představení osobitý styl. Hlavní postavy, Líza a profesor Higgins v podání Gabriely Gajdošíkové a Jana Teplého, předvedly uchvacující výkon. Zejména nezapomenutelná bravurní společná scéna, kdy oba předvádí hlasové cvičení v až šíleném tempu a kadenci, je mimořádná. Oběma se podařilo postihnout psychologický rozměr postav – u profesora Higginse v Teplého podání jako člověka, který má problém se svým citovým životem a proto lidi raději poslouchá, než by jim naslouchal a utíká se k popisu výslovnosti, aby se nemusel zabývat obsahem toho, co lidé říkají a duševním životem svým i těch druhých.
Do poslední chvíle je divák napjatý, zda se Líze podaří jeho obranu před city prolomit… Pavla Gajdošíková předvedla velkou proměnu své postavy– od vulgární, bojovné ale hrdé pouliční prodavačky až k mladé dámě, která si uvědomila svou vlastní cenu a s odvahou kráčí vstříc neznámé budoucnosti, s důstojností, kterou si dokázala uchovat jak na ulici, tak ve vyšší společnosti. Herecký výkon ostatních postav je také precizní – plukovník Pickering Petra Reicha či Marie Málková jako lady Higginsová - aristokraticky distinguovaná, avšak přesto srdečná a laskavá. Nelze nevzpomenout překvapivou proměnu pana Doollitla (Igor Bareš) anebo osobitou hospodyni pana Higginse (Ivana Wojtylová), jakož i bezchybnou prací ostatních herců.
Pod Palmovkou stvořil inscenační tým velmi zajímavou a invenční inscenaci této známé komedie. Chcete-li se pobavit a zároveň se potěšit mimořádnými hereckými výkony, půvabnou a překvapivou scénou a originální prací s klasickou předlohou, mohu vám libeňskou Pygmalion vřele doporučit.
G. B. Shaw: Pygmalion
Uvádí: Divadlo pod Palmovkou, Zenklova 34, Praha 8 – Libeň
Překlad: Milan Lukeš
Režie: Michal Lang
Dramaturgie: Daria Ullrichová
Úprava textu: Daria Ullrichová a Michal Lang
Hrají: Pavla Gajdošíková, Jan Teplý, Petr Reif, Igor Bareš, Marie Málková, Ivana Wojtylová, Jaroslav Blažek, Hana Seidlová, Lucie Michálková, Martin Němec, Jan Kroneisl, Martina Krátká Frejová, Teodor Dlugoš, Alexandr Stankov, Jakub Kalián, Benjamin Rálek, Jolana Běhounková, Tereza Masaříková
Pemiéra: 7. března 2025
Hodnocení: 85 %
Foto: Martin Špelda
< Předchozí | Další > |
---|