Na scénu Divadla pod Palmovkou přišel sám Elvis Presley. Přiznám se, že i když jsem si před návštěvou tohoto představení přečetla o něco z toho, co o hře bylo publikováno, přesto jsem se tak trochu obávala, co vlastně uvidím. Komedii se zpěvy? Taškařici proloženou rokenrolem a kuchařskými recepty? Kratochvilnou konverzačku? Ale vše je nakonec tak trochu jinak... Známý britský spisovatel, scénárista a dramatik Lee Hally je pro libeňskou scénu již vyzkoušeným a osvědčeným autorem – (jeho dramatizace Zamilovaného Shakespeara byla mimořádně vtipná a půvabná). Tentokráte si Pod Palmovkou vybrali autorovu černou komedii z r. 1999 – Vaříme s Elvisem.
Děj hry se odvíjí na pozadí podivných a nestandardních rodinných vztahů. Otec (Ondřej Veselý) se živil jako imitátor Elvise Presleyho až do té doby, než z něj dopravní nehoda učinila ochrnutého a němého mrzáka, odkázaného na vozík a péči rodiny. Jeho manželka – Matka (Vendula Fialová) – svou osamělost a zoufalství z dané situace překonává mladými milenci a anorexií. To její dospívající dcera Jill (Pavla Gajdošíková) na to jde jinak – nedostatek pozornosti od polomrtvého Otce a své Matky, která má co dělat se svými vlastními problémy, kompenzuje nadměrným zájmem o jídlo, exotické recepty a vaření. Lpí na svém nemohoucím otci a snaží se k němu najít cestu přes jeho idol, jež imitoval a jímž žil. K tomu jí zjevně má sloužit i posedlost jídlem. (Jak známo, Presley byl proslulý nejenom zpěvem, ale i svým gurmánstvím a gargantuovským apetitem.)
Kdo může zastínit Elvise?
Elvis jejich domácnost opanoval i po otcově úrazu. Ve skříni stále visí všechny otcovy elvisovské převleky a otec v Elvisově kostýmu čas od času vstoupí na jeviště s jeho písní či přemoudřelými sentencemi. Divákovi je tak dán prostor pro dohady, je-li jeho zjevení produktem fantazie Matky, Jill či samotného Otce. Další osobou, která se snaží zapadnout do dané rodinné konstelace, je Stuart (Teodor Dlugoš), milenec Matky, kterého si nastěhuje domů. Nezralý, nepříliš bystrý chlapík nechtěně zatřese vztahy v této domácnosti. Výkon obou hereček je vyrovnaný a naprosto excelentní, až se zdá, že tak trochu zastiňují postavu Otce a jeho elvisovských extempore.
Bolestivý podtón překonaný komikou
Nápaditě vyřešená, neokázalá scéna, na které se celá inscenace odehrává, nenásilně umožňuje dodat postavám potřebnou dynamiku. Chorvatská režisérka Ksenija Krčar postavila svou režii především na komplikovaném vztahu Matky a pubertální dcery Jill, který je narušený Otcovou nehodou a následnou zásadní změnou v jejich životech. Mladý Matčin milenec Stuart a pohnutky jeho jednání jsou tak odsunuty na pozadí ústředního konfliktu, na který mladík nechtěně působí jako katalyzátor. Divák může rozplétat i domýšlet možná traumata jednotlivých aktérů a pochopit tak jejich jednání a vzájemnou dynamiku jejich vztahu. Režii i dramaturgii se podařilo zvýraznit tragické podtóny hry a citová traumata všech osob i způsob, jakým s nimi – více či méně úspěšně – bojují. Tento bolestivý podtón je však jen naznačen mezi jednotlivými žerty a překonán komikou celé situace.
Osobitý humor i svižné tempo inscenace jsou to, co z této hry dokáží udělat zábavnou podívanou, která rozhodně stojí za zhlédnutí.
Lee Hall: Vaříme s Elvisem
Uvádí: Divadlo pod Palmovkou, Zenklova 566, Libeň, Praha 8
Režie: Ksenija Krčar
Překlad a dramaturgie: Ladislav Stýblo
Hrají: Pavla Gajdošíková, Vendula Fialová, Teodor Dlugoš, Ondřej Veselý
Premiéra: 1. března 2024
Zdroj foto: Divadlo pod Palmovkou
www.podpalmovkou.cz/inscenace-221-varime-s-elvisem
< Předchozí | Další > |
---|