Dne 28. února Národní divadlo uvedlo světovou premiéru celovečerního baletního představení s názvem Čarodějův učeň. Ambice tohoto baletu jsou veliké. Oslovit co nejvíce generací, včetně té náctileté. Co spolupráce ryze českých a slovenských tvůrců přinesla do baletního světa? Jak dílo vznikalo a co vyzařuje ve výsledku?
Taneční horor o chlapci Krabatovi vypráví o jeho seznámení na prahu dospělosti s temnými silami černé magie, která ho začne zcela fascinovat. Ovšem jen do momentu, než zjistí, že by mohl právě díky těmto silám i zemřít. Ale i tady platí, že dobro zvítězí nad zlem a láska je ze všech sil nejmocnější. Celý příběh vychází z lužickosrbské legendy z přelomu 17. a 18. století. Tvůrci čerpali z několika pramenů, přičemž značnou inspirací jim byla kniha Otfrieda Preußlera, českého rodáka z Liberce. Podle tohoto díla vznikl i animovaný film Karla Zemana. Z obou ztvárnění si odnesli motivy, zároveň ale spoustu věcí i změnili, například jména postav. Ty jsou v knize i filmu velmi staročeská a proto byla zvolena jména modernější. Některé scény se vyškrtaly a naopak byly jiné dějové linky přidány.
Režie se ujalo duo nazývané SKUTR, které tvoří Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, který pochází ze Slovenska. Dvojice, v divadelních kruzích vyhlášená jednička, se pustila na půdu baletu s chutí a nadšením. K stvoření výjimečného díla si přizvali baletního mistra Jana Kodeta, patřícího k evropské špičce ve vyučování tance. Čtveřici nejužších tvůrců, bez kterých by představení nemohlo vzniknout v této podobě, uzavírá Zbyněk Matějů, jenž stvořil hudbu.
Čarodějův učeň je bezesporu pozoruhodným, perfektním a velmi silným zážitkem, který lze označit jediným slovem: krása! Choreografický jazyk je pozvednutý vysoko od klasiky, sahá do moderních stylů, rozvolňuje pohyb a hraje si s velkou výrazovostí. Vyžaduje od tanečníků vnitřní požitek i precizní technické dovednosti. Pozornost diváků bude beze sporu upřena na hlavní představitele. Výkony sólistů odráží emoce i charaktery do poslední figury. Mužné charisma i dívčí křehkost se zde stávají synonymem pohybů, které jsou fascinující. Silným organismem je i sbor, vnášející notnou dávku dramatičnosti i prostorové proměnlivosti. Celé obsazení na veřejné generální zkoušce ukazuje svou kompaktnost a sehranost. Technická jistota i výrazová sytost jsou excelentní. Ovšem nejen samotní tanečníci tvoří tuto vizuální krásu, velmi nápomocný je jim i světelný design a scéna. Oba elementy jsou propracované do posledních detailů, podtrhují atmosféru i samotný děj, nepostřehnutelně dotváří detaily emocí a díky tomu se stávají perfektními. To samé lze říci i o kostýmech, nápadných a jedinečných.
Čarodějův učeň dokazuje, že i Češi umí vytvořit kvalitní a úchvatné baletní představení, které má vysoké ambice právem. Balet v Národním divadle tak zařadil do programu pověstný diamant a nezbývá než přát, aby byl diváky hojně navštěvován.
Čarodějův učeň
Světová premiéra: 28. února 2013, Národní divadlo, 2. Premiéra 1. března 2013
Režie: Lukáš Trpišovský, Martin Kukačka
Choreografie: Jan Kodet
Hudba: Zbyněk Matějů
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Saša Grusková
Světelný design: Daniel Tesař
Dirigent: Pavel Šnajdr, Hraje: orchestr Národního divadla
Hlavní obsazení: Krabat – Ondřej Vinklát/Viktor Konvalinka, Kristýnka – Zuzana Šimáková/Morgane Lanoue, Mistr – Alexandre Katsapov/Petr Zuska, Toník – Marek Svobodník/Adam Zvonař, Dorotka – Zuzana Susová/Kristýna Němečková
Hodnocení: 96 %
Zdroj foto: Hana Smejkalová, FB stránky Baletu Národního divadla
< Předchozí | Další > |
---|