Peter Gábor v jednom kole
Banner

Peter Gábor v jednom kole

Tisk

peter gabor 200Už dvacet inscenací, pod nimiž je podepsán jako režisér, má na svém kontě v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Peter Gábor. Jeho prozatím poslední prací je hra nizozemských autorů Hermana Kocha a Keese Prinse Večeře, jejíž česká premiéra proběhla 13. listopadu.

 


Dnešní šéf činohry Národního divadla moravskoslezského Peter Gábor (ročník 1963) začal na této scéně režírovat už v roce 1993. Debutoval s inscenací Tanec na konci léta, jejíž premiéra se konala 30. října 1993. Úspěch ho neminul, ale jen stěží mohl tenkrát tušit, co ho v tomto divadle následujících dvacet let čeká.

Jako hostující režisér zde postupně uvedl inscenace Julie umírá každou noc (1995), Balada pro banditu (1996), Sex noci svatojánské (1998), Láska a magie v maminčině kuchyni (1999), Ondina (2000), Komedie omylů (2002), Kouzelník z Lublinu (2003), Šakalí léta (2005) a Cabaret (2007) - ale to už tu byl jako doma.

V roce 2008 zde opět režíroval Shakespearovu hru Komedie omylů, jejíž premiéra proběhla na Slezskoostravském hradě v rámci Letních shakespearovských slavností, poté následovaly inscenace Divadelní komedie (2009), Fedora (2011) a Romeo a Julie (2001). Poslední dvě zmíněné inscenace byly opery.

peter gabor 1


Co pro něj znamená opera? "Svět hudby, který inspiruje nejen k působivým jevištním obrazům, ale i k budování hereckých výkonů," míní Peter Gábor. "Dimenze hudby a zpěvu atakuje ve mně emoce a provokuje fantazii. Těší mě, že jsem dostal příležitost vstoupit do světa opery. Vést dialog s partiturou a pochopit myšlení skladatele je proces při režírování, který tak strašně fascinuje. Hudba dokáže zázraky a je součástí mého života."

S velkým úspěchem se setkalo i další Gáborovo nastudování legendárního muzikálu Balada pro banditu (2012), po kterém následovaly inscenace Smrtihlav (2013), Sen noci svatojánské (2013), Pozvání na zámek (2013) a muzikál Quo Vadis, jehož premiéra proběhla na konci sezóny 2013/2014.

Strhující Večeře nese číslo 20

V nové sezóně Národního divadla moravskoslezského je jako režisér podepsán pod hrou Večeře, která je jeho jubilejní dvacátou inscenací v Národním divadle moravskoslezském. Strhující drama mělo premiéru 13. listopadu, přičemž herecky se na inscenaci podílejí David Viktora, Renáta Klemensová, Václav Klemens, Pavlína Kafková a Vladimír Polák.

Na otázky, co ho jako režiséra zaujalo na literární předloze, čím vším může Večeře zaujmout divadelní publikum a o čem inscenace vlastně je, odpověděl: "Hra je o tom, jak dokáže zločin poznamenat a natrvalo změnit život dvou rodin. Smutné je, že za zločinem stojí nezletilé děti. Postoje rodičů k jejich nelidskému činu jsou hlavním tématem. Konzumace opulentní večeře v luxusní restauraci se komplikuje vyhrocenými postoji rodičů. Do jejich komunikace vstupují zakořeněné frustrace, závist a také strach o budoucnost jejich dětí. Příběh je plný napětí, nečekaných zvratů, ale i obrovského smutku a beznaděje v této extrémní situaci. Hereckým představitelům nabízí text skvělý prostor pro ztvárnění komplikovaných a osobitých charakterů."

Když si má vzpomenout, čím vším on i všichni zainteresovaní během přípravy a vůbec celého nastudování inscenace prošli, říká: "Diskutovali jsme spolu s psychologem na téma rodiče a děti, bavili se o fungování rodiny, způsobech výchovy a probírali chování dětí, které vybočuje z normy, nebo projevy ochranitelské výchovy, nevšímavost a nezájem rodičů vůči dětem. Stejně tak jsme se nechali odborníky poučit o zásadách správného stolování a obsluhování v luxusních hotelích i rituálech při ochutnávce vín."

peter gabor 2


Opera, rozhlas i film

Gáborovy profesní úspěchy ostatně připomíná i medailon v knize Hvězdy odvedle, kterou nedávno vydalo nakladatelství Grada Publishing. Dozvíme se v ní, že nitranský rodák Peter Gábor je synem známé slovenské herečky Adely Gáborové, že vystudoval režii na pražské DAMU a než nastoupil před dvěma lety jako šéf činohry a kmenový režisér do Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, režíroval v řadě divadel v Česku, na Slovensku a dokonce i v Paříži.

Pěknou práci však odvedl v posledních letech také v Městských divadlech pražských (Sto roků samoty, Anna Karenina, Vše o mé matce)  stejně jako v Divadle v Řeznické (Zlomatka), anebo v Komorní scéně Aréna v Ostravě (Play Strindberg, Blecha, Přízraky).

V roce 2013 hostoval po letech na Slovensku - a výsledkem byly dva úspěchy, které patřily dvěma jím režírovaným verdiovským inscenacím - nejdříve to byl Rigoletto, který se stal podle publika nejlepším představením sezóny ve Státním divadle v Košicích, posléze slavil úspěch ve Státní opeře v Banské Bystrici Macbeth, který se v anketě slovenských kritiků umístil na třetím místě.

peter gabor 3


Peter Gábor ale není jen divadelním režisérem - třeba ve studiu ostravského rozhlasu je podepsán pod hezkou řádkou titulů, režíroval i slavnou hru S nadějí, i bez ní. Kromě toho si zahrál několik rolí ve filmu a televizi. Už  jako mladíka ho dvakrát obsadil Ivan Balaďa: nejdřív do triptychu Biela voči oblohe, potom do pohádky O živé vodě.

Ale  k herecké profesi si dnešní uznávaný divadelní režisér Peter Gábor "odskočí" rád dodnes. České publikum ho může znát ze seriálů Četnické humoresky, Vyprávěj a Policajti z centra, ale objevil se také v baladickém filmu Karla Kachyni Hanele či v komorním snímku Michaely Pavlátové Nevěrné hry.

Autor foto: Robert Rohál


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Jak Jana Andresíková spadla z koštěte…

Jana Andresikova 200Herečka Jana Andresíková jako host Toboganu v pyžamu vyprávěla o svých neuvěřitelných karambolech, které ji v životě potkaly. Její zdravotní karta má několik stránek popsaných odshora dolů. Pa...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Z archivu...

Čtěte také...

Příšerky jen pro děti

priserky 200Letošní léto nabízí mnoho zajímavých filmů a tak si do kina můžeme zajít i na Univerzitu pro příšerky. Je to poslední snímek z rodinky Pixarů. Setkáme se tam po dlouhé době nejen s Jimem Sullivanem a Mikem Wa...


Divadlo

Listování v září začne kriminální komedií Vraždi všímavě

listovani vrazdi vsimave200Lukáš Hejlík a jeho tým v projektu Listování převedli na jevištní čtení kriminální komedii Vraždi všímavě od Karstena Dusse. Premiéru měla už v březnu, ale po prázdninách se představí na mnoha dalších místech. Jako pr...

Film

Lurdy: místo, kde se ještě věří na zázraky
ImageS více než dvouletým odstupem od svého prvního uvedení přichází v těchto dnech do našich kin snímek Lurdy rakouské režisérky Jessiky Hausner. Film byl promítán mimo jiné v rámci festivalů v Karlových Varech, Rotte...