Amores Perros – velkolepá, i když poněkud drsná podívaná

amoresperros 200Láska je v literatuře, filmu, písních opěvována jako něco nádherného, kouzelného, něco, o co stojí usilovat a bojovat. Proto považuji docela za odvahu dát jako podtitulek filmu Amores Perros „láska je kurva“. Režisér Alejandro Gonzáles Iñárritu má však odvahu postavit se do opozice umělcům, kteří lásku velebí.

Dopravní nehoda, srážka dvou automobilů a „srážka“ tří osudů. Dvě posádky aut a v davu přihlížejících vagabund se smečkou psů. Tři mikrosvěty, tři příběhy, které se prolnuly. Na této scéně - základním kameni staví Alejandro Gonzáles Iñárritu svůj film. Někam do základů mimo jiné zabudoval tři podoby nenaplněné lásky, které řádně komplikují život hlavním aktérům jednotlivých epizod. Epizody a jejich hlavní aktéři jsou ve vzájemném porovnání tři naprosto odlišná prostředí. Životní prostor mladého muže Octavia je nemilosrdným prostředím chudiny, která se živí rozličnou nelegální činnosti, která se pohybuje na špinavých ulicích a v nuzných bytech. Druhý svět modelky Valerie vyplňuje obdiv, sláva a luxus. A ten třetí bezdomovce a nájemného zabijáka El Chiva, to je protloukání jak se dá a žití ze smrti jiných, víceméně stranou lidí.

Všudypřítomní psi naplňují pořekadlo jaký pán, takový pes. Ti věrně kopírují charaktery svých pánů a prostředí, ve kterém žijí. Rotvajler Cofi se stejně jako jeho pán Octavio musí rvát o přežití, a to doslova. Psí zápasy a sázky na ně představují drsný způsob obživy, ve kterém slabší platí šrámy a životem. To Richie, pes-miláček, který patří slavné modelce Valerii, si stejně jako jeho panička užívá luxusu. V okamžiku, kdy však musí čelit drsnému osudu, není schopen si vlastními silami pomoci. A smečka kříženců, která doprovází bezdomoce El Chiva, si vystačí s málem a bez problémů funguje v roli opovrhovaných vyděděnců společnosti.

amoresperros 1

Charaktery postav se na první pohled mohou zdát předem nalinkované, ale v průběhu filmu divák proniká „do hlubin hrdinovy duše“ a odhaluje na první pohled ne zcela zřetelné pocity a emoce. Výstižným příkladem je pohnutí zabijáka El Chiva nad smrtí voříšků. Může se zdát, že člověk, který se živí zabíjením na objednávku, nemůže mít rád. Možná je paradoxem, že nejbližší bytosti jsou němé tváře a právě při jejich smrti se na El Chivově tváři objeví slzy. Podobně je tomu u modelky Valerie podléhající zoufalství a hysterii po autonehodě a zdánlivě tak banální události jako je tělesné poškození. Fakt, že získala lásku milovaného muže, odsouvá do pozadí. A drsňák Octavio vydělávající peníze nelegální cestou se rozplývá něžností nad dítětem své milované švagrové Susany.

Skvělou práci odvedl střihač. Díky zásahům jeho nůžek je divák donucen být neustále ve střehu, neboť prvky a detaily z jednotlivých příběhů se prolínají a přímo na sebe nenavazují. Není to však vůbec na škodu, příběhy tak nepůsobí uzavřeně a je zdůrazněna jejich paralelnost. Divák získává informace o dění na různých místech, vidí události očima rozličných postav, spojuje si souvislosti a detaily.

Alejandro Gonzáles Iñárritu ve svém prvním režisérském počinu naznačil, že má talent, a světová kinematografie si tak může do svých seznamů zapsat další jméno, které zaručuje kvalitu a dobrou podívanou. Podívanou, která však není lehce stravitelná, na kterou musí mít divák rozpoložení. Pokud se však do něj dostane a film Amores Perros zhlédne, bude v něm dlouhou dobu doznívat, ať už budou dozvuky jakékoli.

amoresperros 2

Název filmu/název filmu v originále: Amores Perros
Žánr: drama
Původ: Mexiko
Rok výroby: 2000
Režie: Alejandro Gonzáles Iñarritu
Scénář: Guillermo Arriaga
Hrají: Emilio Echevarría, Gael García Bernal, Goya Toledo, Álvaro Guerrero, Vanessa Bauche, Humberto Busto, Rosa María Bianchi, Adriana Barraza, Gustavo Sánchez Parra, Jorge Salinas
Stopáž: 154 minut
Zvukové formáty: 16:9
Titulky: české
Distributor: Magic Box

Zdroj foto: csfd.cz

Baletka Kateřina Voldánová: „Zahrát lišku nebo loupežníka je něco jiného, než pološílenou dívku.“

Katerina Voldanova 200Baletní studio Regina se nachází v Ústí nad Labem a jeho renomé stoupá díky paní ředitelce Regině Holubové Blažkové a velkému množství talentovaných tanečnic a tanečníků. Jednou z nich je Kateřina Voldánová, která po rolích v...

Film JFK o pozadí atentátu na prezidenta Kennedyho konečně vyšel v režisérské verzi

jfk perexNa přelomu osmdesátých a devadesátých let byl americký režisér Oliver Stone (Četa, Narozen 4. července, Vítězové a poražení) na absolutním vrcholu, každý jeho film byl událostí a navíc dokázal vyvolat bouřlivé emoce, protože se vždy věnoval kontrover...

Ať vás nepohltí Dlouhé stíny

dlouhe stiny 200V listopadu nám nakladatelství Kalibr vydalo temnou detektivku Dlouhé stíny od amerického autora Charlieho Donlea. Máte-li rádi atypické protagonisty a komplexní zápletku, kde se slévá minulost s přítomností, jistě si přijdete na své...

Listopadovou premiéru baletu Romeo a Julie v novém pojetí uměleckého šéfa Baletu ND Petra Zusky navštíví i královna Mab

200divPřípravy na premiéru nové inscenace Romea a Julie jsou v plném proudu. Premiéra je plánována na 14. listopadu v 19 hodin ve Státní opeře, druhá premiéra se uskuteční 15. listopadu.

...

Tibetští mniši a televize

altFilm, který se může pyšnit nálepkou “první skutečně tibetský film”, Tiché svaté kameny, odpovídá kritériím profesionálního filmu délkou i technickým zpracováním. Herecké obsazení je sice poskládané z neherců, ale i ti pod režijním vedením ...