Severské kultovní filmy odstartovala finská bláznivá komedie

Unno perexSkandinávský dům ve středu 2. září odstartoval přehlídku kultovních severských filmů v Komorním kině Evald. Uváděné filmy jsou ve svých domovinách známé asi jako české Pelíšky, avšak český divák se k nim může dostat úplně poprvé a navíc si užít originální znění.

Před samotným promítáním nás přivítal Michal Švec, který nás krátce seznámil s historií filmu. Prozradil, že Uuno se měl původně stát hlavním hrdinou jednoho filmu, ale úspěch byl tak obrovský, že se v průběhu let natočilo celkem 20 filmů. Režisérsky se na sérii podíleli Spede Pasanen a Ere Kokkonen. Filmy dodnes trhají rekordy ve sledovanosti a pražské publikum mělo možnost zhlédnout ten úplně neoblíbenější. Padly jisté obavy, zda budeme rozumět finskému velice vyhraněnému humoru, ale publikum bylo velice vnímavé a během filmu téměř neustále propukalo v smích.

Unno

Uuno je zvláštní postavička, která je typická šíleným šaškovským vzhledem, věčně v roztrhaném, umazaném oblečení a reklamu na zubní pastu by asi taky těžko mohl dělat. Umí všechno a zároveň nic. Přiženil se do bohaté rodiny a tím jeho životní snažení, zdá se, končí.

V díle Uuno Turhapuro slouží v armádě se dostáváme do fáze, kdy je jeho tchán jmenován ministrem obrany. Uuno neváhá ani chvíli a hned jde prosit o zrušení povinné vojenské služby, které se už nějakou tu dobu vyhýbá. Ovšem, to se nezdaří a Uuno putuje na vojenský výcvik. Hned od prvního dne je to přehmat za přehmatem, jenomže se vedení dozví, že je příbuzný nového ministra obrany a začnou se dít věci. Uuno povyšuje rychlostí světla a v podstatě náhodně se stává během několika dnů majorem.

Kolem sebe má neustále, kromě své manželky, krásné ženy, až se musíte ptát, jak je to možné a proč ho tak žerou? Asi že jim dokáže vymluvit díru do hlavy a protože je to prostě šílená komedie, ve které se objevuje hláška za hláškou.

Z upoutávek zaznívalo, že Češi mají Švejka, Fini zase Uuna, nebo že u nás máme trilogii Slunce, seno… a ve Finsku zase sérii o umouněném zmatlíkovi. A já bych tedy přidala, že počtem nezapomenutelných hlášek se to může blížit i Pelíškům a armádní tématikou k filmu Copak je to za vojáka, kde Koubu „notorického holkaře“ také k činům inspirovaly ženy.

{youtube}laJGVq1VdxI{/youtube}

Ve vybrané ukázce vystačíte bez znalostí finštiny. Pro přehlednost ale upřesním, že scéna u biliáru následuje po prohraném tenisovém zápase, který projel Uuno čistými nulami a u biliárového stolu prohlašuje, že ho viděl dvakrát v životě, ale klidně si zahraje. Jak to dopadne, vidíte sami (takové to „víc štěstí, než rozumu“). V následující scéně je zaznamenaná chvíle, kdy se Uuno stává majorem – náhodně radí generálovi armády, jaký tah má udělat a jelikož je to opravdu brilantní nápad (pochází však od jedné z žen motajících se kolem Uuna), generál praví, že si ho musí nechat, že se mu může ještě hodit a hodnost generála je na světě. Ve filmu však najdete spoustu dalších ještě vtipnějších a do absurdnosti dovedených scén.

Ještě můžete navštívit:
9. 9. 19:00 Hubená Sussie (Smala Sussie, Švédsko, 2003)
11. 9. 19:00 Spi, děťátko, spi (Se min kjole, Dánsko, 2009)

Uuno Turhapuro slouží v armádě/ Uuno Turhapuro armeijan leivissä
Komedie
Finsko, 1984, 102 min
Scénář: Ere Kokkonen, Spede Pasanen, Simo Salminen, Vesa-Matti Loiri
Režie: Ere Kokkonen
Kamera: Martti Kakko
Hudba: Jaakko Salo
Hrají: Vesa-Matti Loiri, Marjatta Raita, Marita Nordberg, Tapio Hämäläinen, Simo Salminen, Elli Castrén, Spede Pasanen, Jyrki Kovaleff, Mauno Blomqvist, Jarkko Rantanen, Eero Pikkarainen, Yrjö Parjanne, Hannele Lauri, Helge Herala, Maija-Liisa Peuhu, Ismo Kallio, Ville-Veikko Salminen, Juhani Kumpulainen, Yrjö Tähtelä, Ulla Tapaninen, Aarno Sulkanen, Riitta Väisänen, Aimo Tepponen, Aarre Karén, Esa Anttila, Uolevi Vahteristo, Mikko Kivinen, Timo Jurkka, Ville Sandqvist, Hannu Lahtinen, Einar Vuorenmaa, Mikko Sergejeff, Merja Kuisma, Kalle Holmberg, Jorma Ojaharju, Pekka Vennamo, Jukka Sipilä, Veikko Kerttula, Ensio Itkonen, Riki Sorsa, Jari Lappalainen, Károly Garam, Olli Rahnasto, Eini, Raymond

Bez vášně je život šedý a nudný

Martina Adamcová - Tina Adams - foto Dorota BylicaPřiznává, že patří k těm šťastlivcům, kteří vždy věděli, co chtějí v životě dělat a nakonec se jí to podařilo a dokázala se prosadit i v dalek...

Velká jízda za tornády

torn 200Film V oku tornáda (2014) je o městě Silverton, kde se během pár dní objeví spousta tornád. Akční snímek je o jízdě v autech, lítání v autech a odfukování lidí i s budovami.

...

Má cesta za štěstím Karla Gotta aneb autobiografie roku?

Karel Gott 200

Autobiografie Karla Gotta s názvem Má cesta za štěstím spustila v mediální sféře obrovský poprask. Dokáže si získat i jiné čtenáře, než ortodoxní Gottovy fanoušky? Osloví i ostatní, kteří ho třeba zase tolik neposlouchali?

Scapino a mafiáni na jevišti zlínského divadla

MDZ Scapino 200Ostře nabitou komedii Scapino v režii Romana Groszmanna uvede Městské divadlo Zlín v sobotu 4. listopadu v 19 hodin ve Velkém sále. Méně známou Molièrovu komedii Scapinova šibalství nastudoval režisér ve vlastní adaptaci. Původní příběh, ...

Vánoce, Vánoce přicházejí - a co si o nich přečteme

vano 200Také letos spatříme na obrazovce všechny možné pohádky (včetně několika premiérových), aniž diváci již rozlišují, zda vznikly v televizi nebo se původně promítaly v kinech. Jenže: každý rok se opakují stále tytéž tituly. Mají společný jediný rys - té...