Film - náš pomocník

Film - náš pomocník

film200V posledních letech byly několikrát zveřejněny soubory filmů, sjednocených autory (cestopisy Hanzelky a Zikmunda), případně výrobcem (zlínské reklamy). Nyní Národní filmový ústav ve spolupráci s Filmexportem vydal záslužný komplet krátkých filmů z 50. let, nazvaný FILM - NÁŠ POMOCNÍK. Skládá se převážně z (pseudo)dokumentů, přiznaně i nepřiznaně inscenovaných. Na čtyřech DVD je uloženo celkem 42 titulů, většinou černobílých, které pokrývají celkem osm tematických okruhů: průmysl, zemědělství, brannost, sport, zdravotnictví a zdravou výživu, umění, životní styl.

 

 

Autorkou koncepce je Lucie Česálková, jež se dlouhodobě zabývá tuzemskou dokumentární tvorbou. Zveřejnila již knihu Atomy věčnosti (recenze ZDE), shrnující trendy i poměry v této oblasti během 30. a 40. let. Soubor DVD bohužel jen provází stručná brožurka, která obsahuje toliko stručné popisky k jednotlivým položkám. Příslušná kniha, rovněž nazvaná Film - náš pomocník, by teprve měla vyjít. Škoda, že vydavatelé nezajistili souběžnost.

Avšak i z několikavěté předmluvy vyplývá, že krátkometrážní tvorba 50. let plnila hlavně mimoestetické funkce. Nezáleželo na uměleckém ztvárnění, na osobité výpovědi, nýbrž očekávalo se, že bude informovat, vzdělávat, a to tak, aby přesvědčila o správnosti zpodobněných postojů, aby agitovala. Stejně jako hraná tvorba také dokumentární byla první řadě podřízena propagační funkci, šířila mýty o budování i obraně šťastných zítřků. Česálková píše, že tyto filmy apelují, přesvědčují a vychovávají občany v souladu s prioritami dobové politiky v dílčích oblastech - od práce v průmyslu a zemědělství k praxi zdravého životního stylu.

Co soubor obsahuje? Seznámíme se s dnes dokonale neznámými díly, která celá desetiletí nikdo nespatřil a málokdo věděl, že existují. Mezi jmény autorů nalezneme i později proslavené osobnosti. Například František Vláčil nastínil, jaké pracovní úrazy hrozí při neopatrném zacházení s elektřinou. Jiří Menzel (ještě na FAMU) oslavil panelovou výstavbu jako záruku vhodného bydlení pro moderní socialistickou rodinu. Avšak v těchto málo inspirativních časech začínali i další tvůrci, ať již se uplatnili v hraném filmu (Jaroslav Balík, Pavel Blumenfeld, Petr Schulhoff, Josef Pinkava, Ladislav Rychman) nebo jako dokumentaristé (František Papoušek, Vladimír Sís, Jaroslav Šikl).

film4

 

Zařazené snímky nelze šmahem odsoudit jen jako špatné, dnes směšné, naivní, lživé, stěží stravitelné (což ve většině případů skutečně jsou), protože ještě větší hodnotu mají doklad o době vzniku - zprostředkovávají lepší pochopení mentality oněch let, ukazují, jak se komunistický režim opájel vizí všestranně úspěšného budování a rozvoje, jak hlásal svou nepřemožitelnost, jak si přisvojoval "spřízněné" duše z minulosti (Jirásek, Aleš, Lada) i současnosti (Zátopek – na snímku). Dochované filmy vyčnívají ze stěží pochopitelné minulosti, jakkoli nedávné, jako její pomníčky, jako emblematické připomínky jejích ideálů, ustavičně a každému vnucovaných.

Přesto nalezneme i dílka, která nezestárla, která jsou i tvarově pozoruhodná navzdory svému agitačnímu podloží - mám na mysli třeba Blumenfeldův docela nápaditý fejeton Lidé a párky (1948), Rychmanovu folklórně zaměřenou výpověď Hrály dudy... (1953) a zejména jediného animovaného zástupce v celé kolekci, Pojarův loutkový snímek O skleničku víc (1954), každopádně nejpozoruhodnější výtvor z celého souboru.

V zásadě se jedná o animovanou agitku, varující před opíjením řidičů. Pojar svého motocyklistu líčí jako svědomitého: jede ohleduplně a opatrně, vyhne se páru hlemýžďů, nechá předjet rychle se pohybující automobil. Když zastaví u hospody, aby se tam občerstvil, láskyplně doplní dětskou kresbu na chodníku. I když zprvu pije jen limonádu, rozjaření svatebčané jej přimějí, aby si s nimi připil.

Když podnapilý za soumraku odjede, budoucí hrozbu symbolizuje již rozdrcení křídy u dětského obrázku. U motorkáře zprvu pozorujeme ztrátu zábran a nekorigované sebevědomí - zvyšuje rychlost a snaží se závodit třeba s projíždějícím vlakem, dokonce stíhá letadlo, vzápětí ovšem nastupuje posunuté vnímání, cesta kolem něho se začíná pohupovat, rovné linie se klikatí, řidičův pohled se rozostřuje a neopatrná jízda vede k finální havárii, završené posmutnělým poletováním fotografie, na níž se skví hrdinova dívka. O skleničku víc považuji v rámci nejen Pojarovy tvorby za dílo mimořádně dynamické, evokace jízdy je stejně působivá a vizuálně výmluvná jako různé jezdcovy stavy při jejím vnímání.

film8

 

Je jasné, že z mnoha set krátkých filmů, které v 50. letech vznikly, musely být nakonec vybrány tituly svým zaměřením zastupující další obdobně pojednané (a pak nezáleží na konkrétním výběru). Avšak už nezjistíme, že leckterá témata i způsoby uchopení - třeba účelnou pracovitost, boj s alkoholismem nebo nábory do hornictví či průmyslu - mají své kořeny v dřívější době, stačí připomenout Krejčíkovy protektorátní i raně poválečné pracovní agitky, případně Zemanovy loutkové příhody pana Prokouka.

Co mi ve výběru témat chybělo, je (sebe)reflexe dobové současnosti, přesahující úzce branné vymezení. Mám na mysli obrazy manifestačního, ba karnevalového nadšení pracujících i bezmezné víry v nové politické zřízení, jak je prezentují dokumenty jako Láska, Radostné dny, Vítězný pochod, Pomník přátelství a lásky, Bez obav. A konečně nejsou podchyceny ani snahy vtisknout dokumentu svébytný umělecký rozměr, jak to dokládá třeba snímek Motýli už tady nežijí. Každopádně musím upozornit na to, že dokumenty z nejbrutálnějšího stalinistického období se přece jen liší od těch, které vznikaly v druhé půli téhož desetiletí, ačkoli je nadále spojuje agitační zacílení, jen pozvolna zcivilňované.


Film – náš pomocník. České krátké filmy 50. let.
Vydal Národní filmový archiv a Filmexport, Praha 2015
4 DVD + informační brožurka

Hodnocení: 80%

Foto: Krátký film, Filmexport, NFA


 

Přihlášení



Soutěže

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

TEREZA KOSTKOVÁ: K PLNOHODNOTNÉMU ŽENSTVÍ PATŘÍ MUŽ

Tereza Kostkova 200Krásnou herečku a moderátorku Terezu Kostkovou čeká náročný podzim – natáčení seriálu, moderování nového pořadu, představení v divadle. Na tiskovou konferenci FTV Prima v Mikulově dorazila odpočatá...

Hledat

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Čtěte také...

Úsměv Zdeňka Trošky je nakažlivý, škoda, že Trošků není u nás víc
ImageRežiséra Trošku mají určitě všichni rádi – je s ním dobře. Rád se směje, rád povídá o jídle a točí filmy, které se líbí. Proč? Jsou nám blízké, jsou o nás, poznáváme se v nich. Jeho pohádky jsou tak ...

Literatura

Podivní na misi v Americe

mapa dni200Ještě si jasně pamatuji, jak mě naprosto zhypnotizovala obálka první knihy Ransoma Riggse. K tomu tajemný název Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Letos na knižní pulty doputoval již čtvrtý díl série. Tentokrát se s našimi podivnými...

Divadlo

Švandovo divadlo má nového stálého hosta, je jím oceňovaný soubor JEDL

svandovo divadlo 200Nového stálého hosta ověnčeného mnoha divadelními cenami přivítá od ledna 2022 pražské Švandovo divadlo. Program jeho studiové scény tak v příštím roce obohatí pět inscenací souboru JEDL, profilujícího se už víc než 10 let ja...

Film

Jak probíhaly boje o smýšlení publika

Infoboj 200Každý režim, mocenské seskupení či nejšířeji civilizační okruh sleduje dva základní cíle: jednak hájí a vychvaluje sám sebe, jednak zlehčuje a odsuzuje případné protivníky, ať již je nachází ve svém vlastním prostoru, nebo mimo něj. Platilo to ...