Česká animovaná tvorba měla ve svých počátcích - zejména v 50. letech - dva mezinárodně uznávané velikány: v Praze Jiřího Trnku a ve Zlíně Karla Zemana. Oba posloužili komunistickému režimu jako svého druhu výkladní skříň, když skrze ně mohl tvrdit, jak štědře podporuje i finančně náročné projekty, určené v první řadě dětskému publiku, a proto sotva ziskové.
O Karlu Zemanovi přichystaly jeho dcera Ludmila Zemanová a vnučka Linda Zeman Spaleny výpravnou obrazovou publikaci nazvanou KAREL ZEMAN A JEHO KOUZELNÝ SVĚT, v níž ve stovkách často unikátních fotografií přibližují nejen jeho slavná díla. Nejvíce zaujme množství náčrtů a pracovních snímků, prozrazujících, jak v dávných, „předdigitálních“ dobách vznikaly úžasné triky, jak Zeman dovedně konstruoval celé bizarní světy, inspirován dávnými rytinami k románům Julese Verna.
Autorky, u nichž je cenné, že vycházejí ze svých vzpomínek (a nijak to nezastírají), provázejí Karla Zemana od jeho mládí: zmiňují, jak v meziválečném období vyrazil na zkušenou do Francie, jak se poté uchytil u velkopodnikatele Bati a pracoval v reklamním oddělení. Roku 1945 dokončuje první animovaný snímeček - Vánoční sen.
Autorky zachycují, jak se seznamoval s možnostmi loutky (včetně skleněných figurek) a jejího filmového zužitkování. Nejslavnější postavičkou z režisérových počátků je podnikavý pan Prokouk, hrdina řady agitačních grotesek již předjímajících budovatelské nadšení. Zemana, jenž dětem určenou tvorbu povýšil na špičkové umění, však loutky neproslaví - proslulost mu zjedná až důmyslné propojení živých herců s figurkami pravěkých zvířat, s fantaskním prostředím.
Poprvé se tak stane ve filmu Cesta do pravěku, kde se čtveřice zvídavých chlapců udatně prodírá močály i suchými pustinami proti proudu času až do prvohor. Samozřejmě se tu setkáváme s podrobnostmi natáčení, avšak pominuto je tu nepochybné vzdělávací, ba agitační poslání, vyhovující ideologickým záměrům panujícího režimu.
A pak se rozvinula série úchvatných verneovských adaptací, počínaje Vynálezem zkázy. Jak se v knize dočteme, "jejich originalita spočívala v tom, že se jim podařilo spojit technický pokrok s romantikou, fantazií a krásou." Zeman rozpracuje postupy, jak živé herce umístit do soutisku dávných rytin i reálných prostředí (zejména vodních), prokládaných malovanými kulisami.
Cenné jsou Zemanovy nákresy, ukázky z technického scénáře plné kreseb, zkušební záběry složitých trikových technik, novináři záhy označených na "zemanovský vynález". Přidávají novinové ohlasy z tuzemska i zahraničí, přetiskují cizokrajné plakáty i získané ceny a diplomy. Díky Vynálezu zkázy vstoupil Karel Zeman do celosvětového povědomí.
Když se v Itálii má uvádět další verneovský přepis Ukradená vzducholoď (podle Dvou roků prázdnin), slavný italský producent Carlo Ponti požádá Zemana, aby některé scény doplnil a prodloužil: režisér tomuto přání vyhověl, odjel do Itálie a na pláži ostrůvku Procida požadované výjevy přitočil. Škoda, tuto obohacenou verzi u nás neznáme.
Verne nebyl jediným námětovým zdrojem Zemanových filmů, nápaditě zpracoval též Barona Prášila, půvabnou německou legendu, či Bláznovu kroniku, zasazenou do vichru třicetileté války. V 70. letech se vrátil ke klasickému kreslenému či přesněji ploškovému filmu - tehdy vznikají Pohádky tisíce a jedné noci, ovlivněné perskou výtvarnou tradicí, hororovitý Čarodějův učeň, Pohádka o Honzíkovi a Mařence.
Karel Zeman (1910-1989) byl dozajista prvotřídní umělec, zcela oddaný své práci, stejně tak milující otec a dědeček. Ale na rozdíl od revoltujícího Trnky to byl také člověk vděčný režimu za výsostné postavení i možností, jaké mu skýtala znárodněná kinematografie. Proto také jako jeden z prvních filmařů podpořil normalizační husákovské vedení a zaštítil je svým renomé. Ale o tom se již v knize nedočteme...
Ludmila Zemanová, Linda Zeman Spaleny: Karel Zeman a jeho kouzelný svět
Vydalo nakladatelství CPress ve společnosti Albatros Media, Brno/Praha 2015. 262 strany
( 0 hlasů )
http://knihy.cpress.cz/karel-zeman.html
Hodnocení: 90%
Foto: kniha
< Předchozí | Další > |
---|