Kultura a totalita IV – Každodennost

Kultura a totalita IV – Každodennost

Kultura -kino PEREXEditoři Ivan Klimeš a Jan Wiendl v několika posledních letech zahájili vydávání volné řady sborníků, souhrnně nazvaných KULTURA A TOTALITA. Už byly vydány svazky věnované válce, národu a revoluci, nyní v pořadí čtvrtá část je zasvěcena KAŽDODENNOSTI. Stejně jako předešlé díly ani tento nezkoumá jen společnosti pod nadvládou komunismu (případně fašismu, nacismu či dalších –ismů), nahlíží také do vzdálenější minulosti a všímá si i dílčího vzedmutí zfanatizované hysterie a totalitních náznaků.

Publikace je rozdělena do dvou nestejně rozsáhlých oddílů. První blok tvoří tři studie, které se snaží načrtnout jakési zevšeobecnění. A zkoumají onu každodennost jednak jako historickou realitu, jednak jako její (umělecký) obraz. Zjistíme, že dnes tak módní ideou každodennosti se myslitelé zabývali už před půlstoletím, jak dokládá třeba kniha Karla Kosíka Dialektika konkrétního. Občas už sám název přesně postihuje zaměření následného textu – třeba Banalita zla, každodennost, malé dějiny a otevřené vyprávění.

Každopádně zájem o život mimo společenské výsluní, kdy lidé mohou rozhodovat nanejvýš o svých skutcích, nikoli o věcech veřejných či obecnějším směrování, ale přesto svým počínáním přesahují rozměr soukromí, vypovídá o důrazu na smýšlení a mentalitu zdánlivě anonymizovaných jedinců. Proto má svůj nezpochybnitelný význam zaznamenávání jednotlivých osobních vzpomínek, které se tak chrání před zapomněním – třeba v rámci internetového portálu Paměť národa.

Zbývajících patnáct příspěvků se zabývá konkrétními případy. Čtenáři, které zaujal televizní snímek Zločin v Polné, si jistě s chutí vrhnou na článek o všedních dnech antisemitského třeštění v době hilsneriády, do níž tak razantně (ale v zásadě bezvýsledně) zasáhl budoucí československý prezident T.G.Masaryk. Ovšem nalezneme výpravy do ještě vzdálenější minulosti, až do obrozenských časů, od nichž nás dělí dvě staletí.

Kultura -kino

Další příspěvky zkoumají literární konstrukci každodennosti, jak ji předkládaly romány z prvních desetiletí minulého století (například  Rakousovy), z dob nadvlády komunistické ideologie je připomenuta Zahradníčkova vězeňská lyrika nebo Hančovy zápisky. Seznámíme se rovněž s modelací každodennosti v próze 60. i normalizačních let. Přidány jsou průhledy na divadelní scénu, které se dotýkají rozličných aktivit v celém poválečném období – včetně cíleného opěvování režimu na jevišti Národního divadla.

Zajímavé jsou rovněž stati, zacílení na dění ve filmu. Tentokrát se nejedná o filmové pojetí každodennosti, ale o to, jak vyhlížela všední existence jak filmařů, tak publika (jmenovitě vesnického) hlavně ve složitých 50. letech. Filmoví tvůrci byli tehdy považováni ani ne tak za umělce, ale spíše za dělníky, kteří vyrábějí – podobně jako pracující v továrnách – nějaké zboží. Barrandov byl vlastně také vnímán jako továrna vyrábějící filmy. A nabídka filmů promítaných na vesnici měla jednoznačně ideologickou dikci, prosocialistickou a prosovětskou, také měly přispět k převýchově tamního obyvatelstva, násilně donuceného přijmout kolektivizaci zemědělství. Výslovně zábavné tituly tak do vesnických kin pronikaly více než váhavě, i když diváci po nich prahli.

I když popisovaná kniha se skládá z dílčích studií, v některých případech vyňatých z rozsáhlejšího celku, nelze jim upřít čtivost. Postihují jednotlivé tematické okruhy se spolehlivou erudicí, autoři prozrazují pečlivost i potřebnou obeznámenost se zpracovávanou látkou, hojně zužitkovávají archivní prameny, v nichž se skrývají cenné, sotva tušené informace.

Kultura -obalka

Ivan Klimeš, Jan Wiendl (eds.): Kultura a totalita IV – Každodennost
Vydala Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 2016. 444 stran
Hodnocení:  80 %

e-shop.ff.cuni.cz/knihy/monografie/kultura_a_totalita_iv_kazdodennost-1459

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Martin Faltejsek: „Bude to sakra boj“

martin faltejsek 00Martin Faltejsek je mladý talentovaný umělec z Lanškrouna, který kouká na svět skrze objektiv svého fotoaparátu. Jenomže svět v jeho podání má s realitou pramálo společného. Martinovy fotografie vás unesou do říše d...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Dvě televizní zastavení s GODARDEM
ImageRozbořil veškeré konvence, které filmová vyprávění ovládala až do konce 50. let. Původem švýcarský režisér JEAN-LUC GODARD (narozen 1930), nejprve pracující jako filmový kritik, se zapsal do dějin ...

Připomeňte si seriál Hra o trůny

Hra o truny-Mytologie 200V nakladatelství Jota vyšla kniha francouzského spisovatele Gwendala Fossoise s názvem Hra o trůny. Mytologie.

...

Prosincové pražské divadelní události

divadelni tipyAneb přehled toho, co byste si rozhodně neměli nechat ujít, co zaujalo redakci K21 a kam se vypravit zahnat předvánoční stres. Tipy na premiéry i zajímavé akce týkající se divadelního světa. Necháte se nalákat?

...

Jak se připravit na dokumenty o zvířátkách

planeta cesko perexUž jsme si zvykli, že z filmových pláten i  televizní obrazovky na nás čas od času vyjukne přírodopisný pořad, který dokáže uchvátit svou technickou dokonalostí – autoři se dopracovali k unikátním obrázkům zvířat, která běhají ...