Jak došlo ke zrození kinematografického času

zrozeni kinematograf casu perexPlynutím času ve filmu se v minulosti zabývala řada tuzemských badatelů: neznámější je rozhodně úvaha Jana Mukařovského, napsaná ve 30. letech, z pozdějších lze zmínit aspoň studie Stanislava Ulvera nebo Heleny Bendové, otištěné v odborném časopise Iluminace. Nyní se můžeme začíst do knihy Mary Ann Doaneové ZROZENÍ KINEMATOGRAFICKÉHO ČASU.

Autorka (na snímku), jež zanedlouho oslaví sedmdesátiny (narodila se v roce 1952), je spojena s Kalifornskou univerzitou v Berkeley a v minulosti sepsala několik genderově zaměřených publikací, které do češtiny dosud nebyly přeloženy – např. eseje o feministické filmové kritice, o ženských filmech 40. let. K jejím nejnovějším pracím náleží spisek o osudových, muže ohrožujících ženách (Femmes fatales), kde feminismus propojila s filmovými teoriemi i psychoanalýzou. Přiznávám, že raději bych se začetl do tohoto svazku, který prozrazuje, co nyní vládne v univerzitním prostředí, nežli do právě vydaného Zrození kinematografického času (které v originále vyšlo před bezmála dvěma desetiletími a kapitoly z něho byly zveřejněny časopisecky ještě dříve).

zrozeni kinematograf casu 4

Kdo si v této knize s chutí počte?
Zrození kinematografického času, spolehlivě přeložené Miroslavem Petříčkem, je totiž notně výlučné, čtenářsky náročné (či přímo nezáživné?), pro běžného filmového fandu stěží upotřebitelné i spolykatelné. Osloví snad jedině toho, kdo se rád hrouží do prastarých němých filmů z úsvitu kinematografie a oddává se přemýtání, jak dávní tvůrci řešili otázku času a zda si ji vůbec uvědomovali. Doaneová vychází od fotografie, u níž se už dávno postřehlo, že sice oproti jakémukoli předmětu nedokáže abstraktum (jakým je čas) zachytit, i když z gest, mimiky a postoje zachycené osoby lze vytušit čas jednou provždy zastavený, jakoby zakletý v neměnném okamžiku.

První pohyblivé obrázky, pokud tvořily jeden nepřerušovaný záběr, zprostředkovaly určitý časový úsek, stále znovu a znovu reprodukovatelný. Pokud se záběry skládaly do složitějších celků, již bylo možné s časem takříkajíc kouzlit: bylo možné jej zrychlit překlenutím vypuštěných úseků i zpomalit zahuštěním do statického okamžiku nazíraného z různých úhlů, dokonce dosáhnout pohybové iracionality, pokud se film promítal pozpátku (a na tom už Jan Kříženecký založil skoky do vody a z vody).

Doaneová se ovšem nevšímá jen filmu, ale také odrazu časových kruhů v próze i poezie, v technice a přírodovědě, také v psychoanalýze. Podniká obsáhlé výpravy do časů předcházejících vynálezu filmu (ten se datuje od prvních projekcí bratří Lumièrů v roce 1895). Zmiňuje i Mareyovy pokusy s fotografickými snímky pořízenými v tak rychlém sledu, že zprostředkovávaly iluzi pohybu a s ním souvisejícího času). Dokonce jsou otištěny příslušné obrázky s Mareyovými záběry.

Jak před 120 lety lidé vnímali výdobytky nejmodernější techniky?
Doaneová v prvních kapitolách obšírně načrtává myšlenkový obzor na přelomu 19. a 20. století, kdy se umělci i vědci musely vyrovnávat s novým záznamovým a vyjadřovacím prostředkem. Film totiž směřoval k samostatnosti, prokazoval, že jej nelze spojovat ani s literaturou, ani s divadlem, ani s výtvarným uměním, neboť se v rámci doposud uznávaných uměn postupně emancipoval.

zrozeni kinematograf casu 2

První filmové záznamy – zvláště ty dokumentární – nehnutě a jakoby lhostejně zachycovaly drastické události, dnes sotva představitelné, ve své době však fascinující jak samotným médiem filmu, tak zaznamenanou událostí, mnohdy odkazují k nejmodernějším technickým vynálezům: třeba se jednalo u usmrcení slonice-zabijáka elektrickým proudem (1903) nebo scény poprav k smrti odsouzených lidí. Autorka tu podrobně rekonstruuje i vnímání těchto filmů tehdejším publikem. Paradoxně těmto tragickým „hrdinům“ film zajistil takříkajíc život věčný, když umožnil do nekonečna opakovat jejich poslední okamžiky na tomto světě.

zrozeni kinematograf casu 3

Cesta na Měsíc

Oceníme, že řadu autorů, na jejichž knihy se Doaneová odvolává, známe i z českého překladu (Deleuze, Barthes, Kracauer, Lévi-Strauss, Benjamin, Freud). Také si uvědomíme, že v raných kinematografických představeních se projekční přístroj poháněl ručně klikou, takže promítač mohl dle libosti dění zrychlovat či zpomalovat, ale také musel řešit případnou únavu svalů či šlach. Avšak uváděné názvy filmů - respektive české překlady těch anglických - ne vždy odpovídají skutečnosti, i když chápu, že zmiňované snímky se u nás většinou neuváděly. Některé z nich však mají zavedené české pojmenování (třeba u takového Mélièse jsou tituly známy, takže si na straně 166 opravte: správně je Cesta na Měsíc – na snímku).

zrozeni kinematograf casu obalka

Mary Ann Doaneová: Zrození kinematografického času. Modernita, náhodilost, archiv /edice Myšlení současnosti/
Přeložil Miroslav Petříček
Vydala Univerzita Karlova v nakladatelství Karolinum, Praha 2021. 310 stran.

Hodnocení: 70 %

Zrození kinematografického času - Karolinum

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Bejzo z Polemic: „Nálady sa v takom početnom týme zvyknú často meniť...“

bejzo polemicSlovenská legenda ska Polemic si užívá léta plnými doušky, a to především na festivalech. Nyní hráli i v samotném olympijském Londýně. Nejen o něm nám něco pověděl leader skupiny Bejzo.

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Dny evropského filmu přece jen začnou

def logoCovidová epidemie zavinila úplné zrušení některých kulturních akcí (např. karlovarského festivalu), jiné byly odloženy na příhodnější dobu. To se mimo jiné týká rovněž DNŮ EVROPSKÉHO FILMU. Uskuteční se v náhradním termínu (pokud nákaza znovu nenabude...

Stalinova dcera se nepokládala za mučednici. Její dramatický život na 574 stránkách!

stalinova dcera perexVýjimečný a bouřlivý život Světlany Allilujevové. Takový podtitul nese kniha Rosemary Sullivanové Stalinova dcera.

...

Báby - tak trochu jiné divadlo

baby perexAsymetrická scéna. Miniaturní bába. Operní duet. Trocha tělesné akrobacie a velký boj proti nesmyslnému režimu. To všechno v sobě ukrývá nová inscenace Báby Divadla Na zábradlí. Pesimistickými a snad až místy surreálnými texty bojoval Daniil Char...

Odevzdal svůj život divadlu. Vzestupy a pády Jakuba Špalka

zivot s kasparem200Nový dokumentární film Heleny Třeštíkové Život s Kašparem je časosběrným snímkem, který mapuje život zakladatele Divadla v Celetné Jakuba Špalka na ploše 23 let.