DVD Z NFA

DVD Z NFA

nfa perexNÁRODNÍ FILMOVÝ ARCHIV záslužně vydává – zpravidla v rekonstruované podobě – klasická díla české kinematografie. Dosud převažovaly hrané filmy (např. Takový je život, Extase, Krakatit, Černý Petr, Adéla ještě nevečeřela…), vyskytly se shrnující průřezy tvorbou zaměřené na konkrétní osobnost (Jan Kříženecký, Hermína Týrlová).

Nyní následují cílené výpravy do dokumentární a animované sféry. Vesměs se jedná o důležité objevitelské počiny, protože zpřístupněná díla přinejmenším sedm desetiletí nikdo nespatřil. Příčiny byly různé: v časech komunistické nadvlády dotyčná díla vadila z politických či ideologických důvodů (protože dokumenty zdůrazňovaly západní odboj), později možná i jejich vlastenčení a proklamativnost. Animované filmy byly považovány za primitivní technicky i obsahově.

Zapomenuté dokumenty

Dokumenty zastupuje snímek Věrni zůstaneme (1945), který ještě za války připravoval v Anglii Jiří Weiss. Z valné části se jedná o střihový dokument, který zachycuje období od sklonku samostatné československé republiky až po vítězný postup Spojenců, zahájený v předposledním roce války. Weiss (jenž později uspěl jako uznávaný režisér hraných děl, např. Vlčí jámy) vycházel z početných archivních materiálů (včetně nacistických), které měl k dispozici, zužitkoval však i vlastní záběry, hojně v průběhu války natáčené. Soustředí se zejména na západní dění,východní frontu zařazuje mnohem méně proto, že mu scházely informace i obrazové podklady.

nfa verni zustaneme

Weiss nehodlal stvořit válečnou kroniku, která by krok za krokem mapovala jednotlivé události, postupuje spíše pocitově, chce postihnout ohromující vzedmutí odporu. Snáší a vyzdvihuje důvody, aby československá republika byla po porážce nacistů obnovena, ostatně závěrečný projev prezidenta Edvarda Beneše stvrzuje tento mravní étos. Dnes lze tuto výpověď vnímat jako doklad dějinného náhledu, odůvodněného právě aktuálními potřebami – v pozdějších dobách se samozřejmě tento náhled měnil, protože se měnily i politická a ideologické priority. Můžeme tedy tvrdit, že Věrni zůstaneme prozrazuje, jak na rozhraní válečné a poválečné epochy (nejen) filmaři vnímali společenskou situaci ve své vlasti. Snímek sice před čtvrtstoletím uvedla Česká televize, avšak v okleštěné podobě (dostupné na Youtube) – například až na DVD spatříme i proslovy státníků, které celý film rámují.

Co jsme nikdy neviděli

Mimořádně cenné jsou i bonusy, přiložené na dalším disku. Převažují zde materiály pořízené ještě za války v Anglii (a jen málokdy později uvedené do tuzemských kin). Některé nebyly ani zpracované pro případné promítání. Na zařazených snímcích se podílel nejen Weiss, ale také Karel Lamač, známý režisér z předválečného období (např. burianovské komedie Ducháček to zařídí, U pokladny stál). Snímky pokrývají dění na Západě, zejména formování československé letecké perutě, ale též boje v severní Africe. Z ruských fondů pak pochází dokument o samostatná československé jednotce, sestavené v Sovětském svazu. Zastoupeny jsou rovněž zpravodajské šoty, zachycující přijetí navrátivších se vojáků v čerstvě osvobozené Praze.

Vskutku unikátní je zpřístupnění dokumentu Cesta domů (1945), který pojednává o československé obrněné brigádě na západní frontě. Zachycuje jak její výcvik, tak bojové nasazení -např. při obléhání pevnosti Dunkerk. Podobně jako další válečné dokumenty byl i tento zpracován (a dokonce také uveden) v Anglii, hudební doprovod nahrál Londýnský symfonický orchestr. Nejen tento snímek, ale všechny zde uvedené se v tuzemských kinech promítaly krátce – po převzetí moci komunisty byly staženy a zapomenuty.

Jaké byly počátky animovaného filmu?

Dosud přetrvává iluze, že československý animovaný film začíná až po druhé světové válce, umožněný zestátněním kinematografie. Pracnost a nákladnost tvorby totiž v soukromých podmínkách a na omezeném trhu vylučovala návratnost vložených prostředků. Proto také meziválečná animovaná tvorba (téměř výhradně kreslená) nutně potřebovala sponzory, což v praxi znamenalo, že se tařka bez výjimky jednalo o reklamy. Paklíček s třemi DVD nazvaný Český animovaný film 1925-1945 se sice chlubí sdělením, že obsahuje všechny dochované snímky ze zmíněného období, ale není tomu tak - přinejmenším chybí protektorátní Melodie v rákosí.

nfa caf

Povětšinou vznikala dílka jistě prostoduchá, chystaná takříkajíc na koleně a bez potřebného technického zázemí, ale číší z nich někdy až úsměvné nadšenectví. Od 30. let se natáčelo na barvu. Nejznámější jsou snímky manželů Dodalových (vyšla o nich dokonce samostatná publikace – recenze ZDE Reklamy světem vládnou (kultura21.cz)), respektive jejich firmy IRE-film.

Pro lidské tělo je nejzdravější sádlo a jiné kaloricky vydatné potraviny!

Jaké bylo nejčastější tematické zaměření animovaných reklam? Často se jednalo o humorné příběhy ovlivněné situační groteskou, využívána byla i poloha bajek nebo pohádek. Trvaly několik málo minut. Stejně jako dnes se doporučovaly potraviny, ale také kosmetické či drogistické výrobky, třeba prací prostředky. A můžeme z nich odečítat, jak se měnily třeba stravovací návyky – jako nejzdravější byly doporučovány vysoce kalorické potraviny, protože člověku dodají dostatek tolik potřebných sil.

nfa FantaisieErotique Gasparcolor

Ve výtvarném pojetí převažovala závislost na disneyovském stylu, ale občas zaznamenáme zdařilé výboje jiným směrem. Třeba jedna z nekrásnějších reklam, nazvaná Hra bublinek a inspirovaná abstraktním uměním, se dočkala mezinárodního ohlasu: Dodalovi totiž odstřihli reklamní dovětek doporučující terpentýnové mýdlo Saponia a výsledek nazvali Fantaisie érotique. Nebo že by tomu naopak? Erotická fantazie je datována rokem 1936, zatímco hrající si bublinky následovaly až o rok později…

Přísliby hvězdné budoucnosti

Kolekce animovaných filmů zahrnuje nejen reklamy, ale občas se vynoří i snímky osvětové (třeba o tom, jak funguje rozhlas), třebaže také vznikly na zakázku. Můžeme se pokochat i snímky, které vznikly bez reklamního zadání – mám na mysli průkopnický loutkový pokus Hermíny Týrlové Ferda mravenec i kombinovaný Vánoční sen (má hrané i animované pasáže), jehož původní podoba, na níž spolupracovala Týrlová s Karlem Zemanem, shořela za války při požáru ateliéru, takže jmenovci Karel a Bořivoj Zemanovi - již bez Týrlové - jej natočili znovu. Premiéru měl až po válce a jako jediný z celé kolekce je považován za první důležitou položku československého animovaného filmu.

nfa hra bublinek

Zbývá doplnit, že popisovanou sestavu lze považovat za jakousi přílohu neméně cenné publikace Český animovaný film I 1920-1945, vydané před devíti lety. Psali jsme o ní ZDE - Kam kráčíš, Národní filmový archive? (kultura21.cz) Obsahuje podrobné popisy všech děl, která tehdy vznikla, a to včetně těch, která se ztratila. Vyrozumíme z ní, že badatelé nalezli celkem 153 titulů, které tehdy vznikly. Dochovalo se jich 79, které můžeme nyní zhlédnout. Není přirozeně vyloučeno, že v budoucnu budou vypátrány další.

nfa logo

Věrni zůstaneme /2 DVD/

Vydal Národní filmový archiv, Praha 2021

Věrni zůstaneme (1945) - YouTube

Český animovaný film 1925-1945 /3 DVD/

Vydal Národní filmový archiv, Praha 2019

Anim dvd 3 - 01 Hra bublinek - 1937, 2, zvuk, FB.mp4 | on-line video | Ulož.to (uloz.to)

Anim dvd 2 - 21 Čaroděj tónú - 1936, 2, zvuk, FB.mp4 | on-line video | Ulož.to (uloz.to)

Ferda Mravenec | animovaný film | Česká filmová klasika - YouTube

REVE DE NOEL Original Czech version Karel Zeman - YouTube

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Petr Klemeš: „Program nám letos narostl o několik set procent.“

chillibrani 200Festival milovníků pálivého Chillibraní se bude konat 5. září 2015 na brněnském koupališti Riviéra. Připraven je celodenní program pro děti a dospělé, kterému dominuje soutěž Mistrovství ČR a SR v pojídání pálivého - Chilližrout 2015. O to...

Literární soutěže jsou jednou z nejlepších cest, jak dát o sobě vědět

Lucie Hlavinková, která se poprvé proslavila knížkou pro děti, je patronkou naší literární soutěže, která právě skončila a čeká na vyhlášení svých vítězů. Lucie nám na sebe prozradila, jak se stala spisovatelkou, čemu se nejraději věnuje a co nového připravuje pro své čtenáře.

Lovci a oběti - Jste připraveni vidět svět takový jaký je?

lovci 200Dluhy, exekuce, vymahači, to je hlavní téma filmu Lovci a oběti, ve kterém září Martin Kraus nebo Tomáš Hanák. Akce, napětí, nadsázka i příběh velké lásky nebude chybět v tomto novém českém filmu na...

Vina – útlá kniha se silným obsahem

vina 200Kniha Vina německého právníka a spisovatele má na obálce větu „Odhalit pachatele bývá snazší než najít viníka.“, která je jejím velmi silným shrnutím.

...

Švandovo divadlo má nového stálého hosta, je jím oceňovaný soubor JEDL

svandovo divadlo 200Nového stálého hosta ověnčeného mnoha divadelními cenami přivítá od ledna 2022 pražské Švandovo divadlo. Program jeho studiové scény tak v příštím roce obohatí pět inscenací souboru JEDL, profilujícího se už víc než 10 let ja...

Nymfomanka - recenze

"200nymfJakmile Dánsko nabídlo našim kinematografickým chtíčům otevřený pohled do mysli jednoho z jejích podivuhodných režisérů, s příchozí Melancholií či Antikristem se naše pocity vesměs různily. Možná a nejspíš právě proto, že na emoce dokáže hrát souvisl...