Dvě slova jako klíč? Strhující filmová záležitost po všech stránkách

dve slova200Dvě slova jako klíč je nový český film, který vznikal podle stejnojmenné knihy Josefa Formánka. Zatím jsem ji nečetl, ale to, co pro plátno vytvořil režisér Dan Svátek a kameraman Jakub Šimůnek, tak klobouk dolů. Navíc tam hrají výborní čeští herci, ale i hvězdní Daniel Olbrychski a Pierre Richard a také dnes v zahraničí ceněný Ivan Franěk. Ti všichni dávají melancholickým tónům snímku další rozměr.

Emotivní film je o lásce, vztahu dětí a rodičů, smíření a také o neznámých silách, skládajících silný příběh, který vám jen tak z paměti nevymizí. I když filmoví hrdinové nečelí démonům z léčebny pro alkoholiky, ale naopak jejich životy ovlivňují rány, které se ve filmu umně splétají do několika zdánlivě nesouvisejících osudů. Divák se tak může unášet životními peripetiemi pěti hrdinů, hereckými výkony i dechberoucí kamerou, která objevuje i krajiny zemích vzdálených od Česka.

Právě na několika kontinentech se odehrávají příběhy filmových hrdinů, aby se ve finále spojily do zásadního rozhřešení. Japonský byznysman (Gen Seto) se chce smířit s dcerou (Juki Iwasaki), kterou jako malou opustil, a vydává se na cestu smíření do Himalájí, svobodná matka (Diana Dulínková) v České republice dostane záhadný dopis, malíř a vyléčený alkoholik (Ivan Franěk) potkává krásnou ženu, s níž čeká dítě, spisovatel (David Švehlík) bere svého kamaráda na dobrodružnou a akční výpravu do indonéské džungle, kněz v New Yorku (Pierre Richard), se musí vypořádat se zvláštními sny, zatímco na samotě kdesi na břehu Baltského moře čeká starý nemocný muž na návštěvu syna (Daniel Olbrychski).

dve slova foto 1

Proměnlivou náladu filmu dotvářejí jak tradice dané kultury, dějové linie či nosná hudba (Norbi Kovács), tak samotní herci, bez jejich umu a energie by to nešlo. I když jejich jména už padla, přesto se o nich musím ještě v krátkosti zmínit. Je jasné, že jednoznačnými hvězdami jsou Daniel Olbrychski a Pierre Richard, velcí herci své generace proslavení ve světě, ale o kvalitě svého herectví přesvědčí i uhrančivý Ivan Franěk v roli malíře Tomáše. Léty jen získal na šarmu, který ještě umocňuje image zralého muže. Je to velká osobnost s ostře řezanými rysy a mimořádným talentem – každopádně mu nejednoznačná postava Tomáše padla jako ulitá.

dve slova foto 2

Krása, oduševnělost, jemnost. To vystihuje hlavní gró Anny, kterou ztvárnila Diana Dulínková. Přitom životné postavy dodávají Svátkova nejnovějšího filmu i „znovuobjevená“ Jana Nagyová Pulm (někdejší televizní princezna Arabela) a Marika Šoposká. Všechny tři dámy mají svůj prostor a odevzdávají vše, co Dvě slova jako klíč potřebují. Opravdovost a schopnost zahrát ten nejniternější prožitek.

A to je i můj pocit ze stominutového filmu, který není o akčních scénách, dramatických zvratech, neuvěřitelných jevech či do nebe volající blbosti, ale o životě, člověčině, omylech a nadějích. Ale nic není ztraceno. A moje resumé? Strhující filmová záležitost po všech stránkách. Je to tam.

dva slova foto 3

Zdroj foto: Bontonfilm

Řeka pod hladinou – hra na samotné výspě teritoria život

Na knižním trhu se nedávno objevil titul, který by si zasloužil multižánrové zařazení. Řeka pod hladinou s podtitulem Vědomím proti času totiž není pouhým dobrodružstvím, ale románem s mnohem širším, filosoficko-psychologicko-vědeckofantastickým přesahem. Vypráví o muži, jehož v červnu roku 2018 objevili indiánští lovci na břehu řeky Tatshenshini v oblasti Yukon a přivezli jej s vážným poraněním do Nemocnice sv. Pavla ve Vancouveru. Neznámý v bezvědomí je později identifikován jako vodácký průvodce z Čech.

Bílá vlčice

Na první pohled mě Bílá vlčice zaujala svou nádherně ilustrovanou obálkou, která láká k samotnému prozkoumání obsahu knihy. Pojďme se tedy společně ponořit do dobrodružství maličké Pětky a jejího věrného druha havrana Raaka, který ji doprovází na její místy i strastiplné životní pouti. Budete zažívat nezměrná dobrodružství v hlubokých lesích, podél řek i na rozsáhlých pláních v samotném srdci hor, kdy se radostné chvíle, budou střídat s těmi smutnějšími, avšak rozhodně vás nenechají vydechnout.

Hana Hindráková: „Africká mentalita se od české velmi liší. Lidé žijí pro dnešní den a nepřemýšlejí nad tím, co bude v budoucnosti.“

200rozVyzpovídali jsme pro vás mladou spisovatelku Hanu Hindrákovou, která strávila nějaký čas v Keni a dokázala své zkušenosti zúročit ve dvou úspěšných knihách. V tomto rozhovoru nebude řeč jen o nich – zaměříme se i na její organizaci FAIR.

...

Fanouškovství i historie nejúspěšnějšího českého klubu

Úspěšný český autor Ota Kars přichází s dalším dílem, které se tentokrát věnuje jeho vášni pro fotbal. Fotbalová škvára je další knihou vydanou ke 130. výročí od založení letenského klubu. Popisuje jeho historii tak trochu jiným způsobem.

52. edice zlínského festivalu filmů pro děti a mládež klepe na dveře

altPřelom května a června bude ve Zlíně již tradičně patřit Mezinárodnímu festivalu filmů pro děti a mládež. Nejen kinosály, ale i zlínské ulice ožijí festivalovým ruchem, dětským smíchem a brebentěním, dobrou hudbou a specifickým klapot...

Zarua - město plné magie

Zarua malýNakladatelství Fragment vydává ve své ediční řadě Pendragon ty nejzajímavější romány světové fantasy. Mezi ně se určitě řadí i Zarua – ztracené město od Suzanne Rogerson, která nabízí napínavý příběh plný akce a magie.

&...

Smějte se! Přichází jeho urozenost Leonard z Prasečkova

pan-z-praseckova 200Více jak po půl století se vrací na české jeviště Molièrova komedie-balet Pán z Prasečkova. Hra, která sloužila pro pobavení šlechty po náročném lovu, se teď snaží získat diváky, pod režijním vedením Han...

Česká škola střihové skladby

Ceska skola strihu perexMálokdy se filmový recenzent (neřkuli běžný divák) zajímá o toho člověka, který - ve spolupráci s režisérem - celý film poskládal do výsledného tvaru. Přitom právě na něm záleží, zda sledované dílo nebude škobrtat, z...