Robotická figurka sjednává pořádek

Robotická figurka sjednává pořádek

Tisk

altRobocop je člověk, který byl po těžkém zranění voperován do úplně nového mechanického těla. Při té příležitosti z něj udělali kulkámvzdorného, disciplinovaného… perfektního policistu, který jezdí ulicemi a zajišťuje zákon a pořádek.

 

Tento příběh ale není jenom romantickým dobrodružstvím jednoho robočlověka. Aby bylo možné něco takového sestrojit, musí lidé umět spoustu věcí, které se dají samozřejmě i zneužít. Druhé pokračování Robocopa (1990) tím podobný společenský problém dokáže nastínit.

Hned na začátku filmu vidíme reklamu na vylepšené bezpečnostní vybavení moderních aut budoucnosti. Místo otravného poplašného zařízení a volání policie, je zloděj rovnou zlikvidován silným elektrickým šokem.
“A ani vám to nevybije vaší baterii.” říká reklama.
Na ulicích se lidé běžně okrádají, na pořádek dohlíží policie a všechno tak nějak vypadá, jako by se problémy tehdejší doby řešily výhradně restrikcemi, zákazy nebo násilím. Možná proto je ve značné oblibě droga “Nuke”, hodně se kouká na televizi a na ulici se prohání děvky.

alt

Vedle toho všeho působí policista Robocop nejen svými pohyby, ale i povahou značně synteticky. Nehledí doleva doprava, na důvod proč lidé fetují nebo se střílí. Robocopa zajímá jen jeho služba a možná ještě, kam by mohl večer strčit svou nabíječku.

Na druhou stranu má i přes své programování v sobě stále něco lidského. Dostává flashbacky z dětství, když po něm střílí malý kluk. Navíc jezdí každý den kolem domu své bývalé ženy. Ještě jako policista Murphy vedl Robocop podle všeho normální život.

Udělat z člověka dalšího takového robota je však vcelku problém. Není snadné najít někoho se smyslem pro povinnost, jako má Alex Murphy. Přitom systém, na kterém je tamní svět vybudován, nepočítá s ničím jiným, než se smyslem pro povinnost. Dělají se čachry se smlouvami, lidé si umí jenom stěžovat na druhé, je obtížné najít ve své práci uspokojení a tak podobně.

alt


Přitom se příběh silně opírá o privatizační manýry korporací a zločinecké choutky mafiánských bossů. Jakoby si autoři filmu nedokázali ujasnit, co vlastně chtějí říct. Že by šlo o další sci-fi reality show bez pointy? Anebo je to celé trošku jinak.

V druhé polovině filmu se hrdina silným elektrickým šokem zbavuje naprogramovaných direktiv a začíná dělat věci “sám za sebe”, tedy výhradně svým biologickým mozkem, nikoli programem. Problém je v tom, že se mění pouze jeho priority, ale jeho osobnost v podstatě ne.Takže porušuje pravidla pouze v rámci své služby, ale zákon a pořádek je stále to hlavní. Na druhou stranu místo poučování malých děcek na ulici jde chytat aspoň velké mafiánské ryby.

Robocop ve své době znázorňoval jakýsi dobrý ideál, a zároveň sílu, která se dostane přes jakoukoliv překážku. Emocionální tenze hlavní postavy se v příběhu příliš dobře nevystihuje a není na ni kladený důraz. Patrně z toho důvodu, že cokoliv “dobrého” je lepší než to, co se ve světě právě děje.

Z druhého pokračování Robocopa tedy plyne jedno základní ponaučení. Ačkoli není obecně vůbec dobré skončit jako jednoduše manipulovatelná robotická figurka, měla by se takto chovat naprostá většina lidí, aby nebyl ve městě nepořádek.

alt

RoboCop 2  (blu-ray)
Akční / Krimi / Sci-Fi / Thriller
USA, 1990, 110 min
Režie: Irvin Kershner
Hrají: Peter Weller, John Glover, Belinda Bauer, Nancy Allen, Mario Machado, Dan O'Herlihy, a další
Dabing: česky
Titulky. Anglické a české

Zdroj foto: Bontonfilm


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Štěpánka Živčáková: Na besedách se snažím vytvářet bezpečný prostor

Zivcakova perexŠtěpánka Živčáková je žena, která miluje výzvy. Tou aktuální je pro ni pořádání besed na téma deprese. Tato nemoc jí před deseti lety zcela nečekaně vlétla do života. Jako hurikán, který vše zničil, aby mohlo vyrůst něco nového. Svůj příběh...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Z archivu...

Čtěte také...

Dokument Portrét královny přiblíží 70 let vlády Alžběty II. skrze její ikonické fotografie

portret kralovny200Patří k nejznámějším tvářím moderní historie. Její podobizna zdobí známky, mince a trička, byla vyvedena ve vápenci i železu a existuje dokonce i její vlastní panenka Barbie. Britská královna Alžběta II. přitahovala zájem fotografů po...


Literatura

„Svět opravdu potřebuje spoustu radosti“

Radost200Německé spisovatelce a novinářce Angele Köckritzové v nakladatelství Kazda vyšla kniha Radost s podtitulem O objevování lehkosti.

 

...

Divadlo

Hodně smutná „road-movie“

rumuni perexKdyž si v televizním programu nebo u anotací filmů přečtete „road-movie“, obvykle to je bláznivá (ne moc kvalitní) komedie plná alkoholu a těžko uvěřitelných situací. Co se ale stane, když si tento žánr vezme d...

Film

Gangsteři ve dne spí

Bezec 200Film Noční běžec (2015) je novodobá klasika v žánru gangsterských filmů, životě v undergroundu, mimo zákon a pravidla společnosti. Ti špatní a sympaťáci jsou zde a zápletka filmu je tak zajímavá, že se vyplatí podívat na něj i vícekrát.