O tom, že průsečík dvou světů, dvou rozdílných lidských charakterů, které formovalo prožité, vytváří mnohdy prazvláštní třecí plochu, pojednává spousta nejen filmových děl. V případě prolínání každodennosti úspěšné spisovatelky Magdy a její služebné Emerenc to v místech styčných bodů více či méně jiskří. Ale přesto nelze průnik množin jejich životů považovat za místo negativní energie, i když ambivalence je v průniku víc než dost. Každopádně je film Za zavřenými dveřmi z dílny věhlasného maďarského režiséra Istvána Szabó dílem pozoruhodným.
Magda, úspěšná spisovatelka, jejíž hvězda stoupá pomalu, ale jistě vzhůru, hledá pro svou domácnost hospodyni. Osloví proto postarší osamělou, podivínskou Emerenc ze sousedství. Ta k posluhování v domě Magdy svolí a od toho okamžiku se začíná velmi pozvolna rodit mezi oběma ženami křehký vztah, poněkud se zdráhám použít slovo přátelství. Už od prvních okamžiků je patrné, že Emerenc toho hodně skrývá, že brání stínům minulosti prodrat se na povrch. A tak plynou dny, týdny a měsíce, Magda je má vyplněné tvůrčí prací, Emerenc péčí o domácnost. Odměřenost Emerenc postupem času dostává trhliny, stará hospodyně dovolí mladé paní občas nahlédnout do své minulosti. Jeden jediný den pak představuje vyvrcholení dějové zápletky, když Magda získá Koschuttovu cenu a vystoupá tak na pomyslný vrchol. V ten samý okamžik jsou prolomeny věčně zavřené dveře domku Emerenc.
Film Za zavřenými dveřmi představuje herecký koncert dvou představitelek hlavních rolí – Helen Mirren v roli Emerenc a Martiny Gedeck jakožto úspěšné spisovatelky Magdy. Ač obě dámy v každém okamžiku dokazují svou hereckou virtuositu, výkon Helen Mirren ční vysoko, skoro se mi chce napsat až patetické k nebeským výšinám. V jedné scéně Emerenc prohlásila „… mě se lidé bojí“ a já jí to bez sebemenšího náznaku pochyb věřila. Helen Mirren a její oči, které bodaly jak jehličky, způsobily, že mi přeběhl mráz po zádech a říkala jsem si „s touhle herdekbabou bych se nechtěla potkat“. Prostě přesvědčivá každým coulem. Troufám si tvrdit, že se jedná o one woman show, protože zbytek hereckého obsazení ustupuje do pozadí a tvoří v podstatě kompars.
Dějová linie příběhu je v podstatě chronologická s občasnými flashbacky, přesto v ní nacházím jistou roztříštěnost. Jedna vzpomínka či společný zážitek Magdy a Emerenc je utnut a už přichází další. Občas zůstává pocit, že některá ze scén zůstala neukončena, půlka věty zůstala nevyslovena. Trochu mě zklamalo, že pohnutá minulost Emerenc vyplula tak náhle, tak cele, tak brzy a bez sebemenších okolků na povrch. Trošičku více napínání diváka by neuškodilo. Také nepovažuji za příliš šťastnou jednostrannou vyhraněnost osudů hlavních hrdinek – Magda je ta krásná, úspěšná, které se daří, na co sáhne, kdežto s Emerenc se život nemazlil a nastavoval jí většinou svou negativní tvář. Vnímala jsem to jako přísně ohraničená pole bílé a černé barvy, bez jakýchkoli odstínů šedé či prolínání těchto dvou barev. Negativně jsem vnímala i neustále zdůrazňovanou skutečnost, že i když je Magda úspěšná, přesto ji obyčejná služka odvedle velmi často dostala do situace, kdy získala pocit, že nedělá, na rozdíl od ní, nic správně.
Ač není vyprávěný příběh nijak převratný, film rozhodně stojí za zhlédnutí. Kostlivci ve skříni a jejich vypadávání na světlo boží jsou oblíbeným námětem filmových scénářů. Film Za zavřenými dveřmi má však něco navíc. Rozhodně to není jen skutečnost, že na kostlivce Emerenc nestačí skříň, ale je zapotřebí domek. To něco navíc je šťastná volba, která padla při výběru představitelky hlavní role.
Za zavřenými dveřmi/The Door
Žánr: drama
Původ: Maďarsko/Německo
Rok výroby: 2012
Režie: István Szabó
Scénář: István Szabó, Andrea Vészits podle románu Magdy Szabó
Hrají: Helen Mirren, Martina Gedeck, Erika Marozsán, Jiří Menzel, Károly Eperjes, Lajos Kovács
Stopáž: 97 min.
Zvukové formáty: Dolby Digital
Titulky: české
Distributor: Magic Box
Hodnocení: 66 %
Zdroj foto: Magic Box
< Předchozí | Další > |
---|