Jak se na vesnici žilo

Jak se na vesnici žilo

Tisk

etno 200Lidovou kulturou - nejen vesnice, ale také města - se odborníci zabývají více než půldruhého století. Nejprve vycházely dílčí průzkumy (například Krolmusovy nebo Zíbrtovy), později převážila snaha dosáhnout co nejširší mnohostrannosti. Komplexní národopisná pojednání nalezneme v obou Československých vlastivědách, jak meziválečné, tak poválečné.

 

 

V 80. letech se dokonce vyskytla krajově orientovaná pojednání - např. v rámci Jihočeské vlastivědy. V minulém desetiletí vyšla trojsvazková encyklopedie. Nyní se ke čtenářům dostávají dvě publikace národopisného zaměření; jednak sborník Vesnická stavební kultura, jednak souhrnná Lidová kultura, vycházející v rámci Velkých dějin zemí Koruny české.

Vesnickou stavební kulturu sice vydala brněnská Masarykova univerzita, avšak zdaleka se nesoustředí toliko na moravský prostor. Autoři podnikli zasvěcené výpravy po celém Česku (také na Berounsko, do jižních Čech) i do blízkého zahraničí (na Slovensko), aby popsali, jak vyhlížely a z jakého materiálu byly pořízeny dávné vesnické stavby. A také si všimneme varovného ostnu: pokud se, mnohdy památkově chráněny, dochovaly až do dneška, novodobí majitelé je nechávají zpustnout a rozpadnout, chtějíce stavět nebo kšeftovat s pozemky podle svého vkusu.

etno4

 

Tři desítky příspěvků zkoumají užívaná stavební materiál. Naši předkové používali hlavně dřevo, ale také nepálené cihly a hlínu. Jenže hlína je savá, takže není divu, že pro hliněnou stavbu může mít tragické následky, pokud se ocitne v podmáčeném nebo vodou zaplaveném terénu - hrozí jí zborcení. Z hliněného zdiva, kdysi nejdostupnějšího materiálu, byly stavěny především hospodářské budovy (komory, chlévy, sýpky, stodoly, sušírny), ale také obytné části rolnické usedlosti, časté byly hliněné podlahy. Hlínou se však vyplňovaly i spáry v roubených stavbách.

Pozornost je věnována rovněž sýpkám, někde též nazývaným špýchary. Byly určeny pro skladování obilí, ale s jejich názvoslovím bývaly potíže. Například v prácheňské oblasti, jmenovitě v cimburovské i švejkovské Putimi, se říkalo "nést obilí na sejpku", avšak přenášeno bylo do "sklepa" (do jeho podkroví). Přitom se o žádný sklep nejednalo, neboť to byla běžná nadzemní stavba, opatřená větracími průduchy zevnitř připomínajícími střílny - naopak podsklepeným prostorám pod obytnými budovami se říkalo "loch".

etno 1

 

Početné studie se zaměřují jihočeské "selské baroko", jak se odráží nejen v dochovaných domech, ale také v případných stavebních plánech, pokud se dochovaly. A všimneme si zajímavé okolnosti: u prvních popisů lidové architektury, pocházejících z doby zhruba před stoletím, se tehdejší badatelé vymezovali proti dnes ceněným stavbám, protože je považovali za nedávné, a tudíž bez patřičné historické hodnoty. Zdalipak budou naši pravnuci považovat nynější novostavby na historicky cennou architekturu?

Poslední oddíl knihy pojednává o dřevěných sakrálních stavbách, o kostelících, zvoničkách, božích mukách, jak se dochovaly na severovýchodní Moravě i jinde. A stejně jako u ostatního lidového stavitelství se dočkáme rovněž obhlídky fotografických sbírek, které poskytují mnohdy jediné svědectví o vzhledu nedochovaných památek.

Mnohé zařazené texty se nespokojují s pouhým popisem, zabývají se stavem bádání i jeho minulostí, zmiňují dřívější představy a teorie, někdy dalším vývojem překonané. Dovíme se třeba, že počátkem německé okupace existovala tzv. Národopisná komise, která vypracovala vzorové projekty zemědělských usedlostí, rozvrstvené podle předpokládané rozlohy obdělávaných pozemků. Některé kresebné návrhy kniha reprodukuje, avšak čtenáře jme smutek, uvědomí-li si, že brzká násilná kolektivizace veškeré soukromé hospodaření i aktivity s ním související pohřbila.

etno 2

 

Jestliže Vesnická stavební kultura upřednostňuje rozpracování dílčích témat, Lidová kultura má opačnou ambici - shrnuje dosavadní poznatky o veškerých projevech lidoví kultury, ať již jsou hmotné doklady (včetně stavitelství) nebo obyčeje. Desetičlenný autorský kolektiv přibližuje šíři agrárních aktivit od obdělávání pozemků přes chov hospodářsky užitečných zvířat až ke zpracování výrobků, zachycuje každodennost, jak se projevovala v rukodělné výrobě, odívání a stravě, zmiňuje také hygienu, na vesnici vždy podceňovanou (ostatně neexistoval vodovod, tudíž ani koupelny či splachovací záchody; pitná voda se uchovávala v kamenkách).

Obsáhlá pozornost je věnována cyklu výročních svátků a obyčejů, z nichž se zachovaly např. masopust, poutě nebo posvícení, probrány jsou nejdůležitější, často ritualizované okamžiky lidského života (od narození přes svatbu až k pohřbu), zajímavé údaje nalezneme v kapitolách věnovaných lidové zbožnosti prolnuté do pověrečnosti a magie, též se odčteme o léčitelství dlouhodobě poznamenaném nedůvěrou vůči lékařům (ještě v polovině minulého století mnozí věřili, že převoz do nemocnice věští brzký skon!). A kdy začínalo stáří? Už v padesáti. Tolik bylo babičce Boženy Němcové, když ji ve stejnojmenném románu přivedla na Staré Bělidlo, za ctihodného kmeta byl v témže věku označen básník Jaroslav Vrchlický.

Mnoho badatelů přitahovala lidová slovesnost, sbírala se říkadla, popěvky, písně, mnohdy cenzurované mravnostní předpojatostí sběratelů. Cenné jsou poznatky o hudbě a zpěvu, o tanci, o různých typech divadla (obřadní, obchůzkové, sousedské, loutkové, v posledku ochotnické), o výtvarném cítění.

etno 3

 

Velkou předností této osmisetstránkové knihy je informační hutnost, která přitom nenarušuje srozumitelnost, názornost ani čtivou srozumitelnost. Přesto potřeba vyjadřovat se s co největší stručností vedla k určitým zjednodušením či přímočarým výkladům. Například komické popravy zvířat v (nejen) posvícenských obřadech, zpravidla provázené čtením parodovaného hrdelního rozsudku, prý měly publiku přinášet stejné vzrušení jako jinde kohoutí nebo býčí zápasy.

Jenže takový výklad považuji za mylný: stíral se rozdíl mezi diváky a účinkujícími. Některých aktivit (např. stínání kohouta připomínalo hru na slepou bábu, neboť se jej účastnili „kati“ se zavázanýma očima, několikerým otočením znejistěni v prostorové orientaci a spoléhající se jen na sluch) se za juchavého výskotu účastnila celá vesnice včetně dospívající mládeže, aniž v takovém veselí kdokoli viděl něco nevhodného - Zíbrt ještě před sto lety tyto surové kratochvíle vnímal jako něco bezmála současného. Lituji tudíž, že mentalita vesnického obyvatelstva (zohledněná jedině v Bláhových sociologických průzkumech už mezi válkami), jakkoli se v průběhu věků měnila, je i v této jinak záslužné knize upozaděna.


Roman Malach, Miroslav Válka (eds.): Vesnická stavební kultura.
Vydala Masarykova univerzita, Brno 2014. 264 stran
Hodocení: 90%

http://is.muni.cz/obchod/baleni/85504

Tyllner Lubomír (ed.): Veliké dějiny zemí Koruny české - Lidová kultura.
Vydala Paseka, Praha-Litomyšl 2014. 804 stran.
Hodnocení: 90%

http://www.paseka.cz/tyllner-lubomir-a-kol-velke-dejiny-zemi-koruny-ceske-lidova-kultura/produkt-4033/

Foto: knihy      www.skanzenkourim.cz    www.emuseum.cz

( 0 hlasů )


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Velká kniha herců první republiky a protektorátu představuje pětadvacet osobností

RB perexV polovině prosince spatří světlo světa Velká kniha herců první republiky a protektorátu, kterou připravil autorský tým Jiří Bartoň a Robert Rohál. Nebude jen filmografií či strohým životopisem filmových hvězd, půjde jim tzv. pod kůži a nahlédne do ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Nesmrtelná hra: Historie šachů

big nesmrtelna-hra-historie-sachu-xw3-499062 (2)Kdo by neznal šachy! Tato nesmrtelná hra provází lidstvo od nepaměti a možná by se i dalo s troufalostí tvrdit, že je starší jako lidstvo samo. Pokud si chcete něco o šach...

Z archivu...


Literatura

Nechte děti vyprávět nejen o Praze

praha-pro-male-vypravece 200V nakladatelství Presco vyšla v loňském roce další Velká knížka pro malé vypravěče tentokrát zaměřená na naše hlavní město, na Prahu. Autorem knihy je Libor Drobný, který si s ní opravdu vyhrál.

Divadlo

Na podzim do divadla: O pejskovi a kočičce

200divZlínské Městské divadlo si dětského diváka předchází, jak může. První premiéra sezóny 2013/2014 bude patřit dětem. Oblíbená dvojka pejsek a kočička opět budou řádit na jevišti. A děti budou znovu se zatajeným dechem sledovat, jak tito dva nerozluční kamarád...

Film

Jiskřivá dokumentární tvorba

CT perex 1Stejně jako podzimní listí, tak i letošní nabídka dokumentární tvorby bude na stanicích České televize hýřit barvami. Tvůrci přichystali téměř dvě desítky dokumentárních a publicistických projektů tykajících se přírody, historie či životního stylu, ...