CHALUPY V ČECHÁCH

CHALUPY V ČECHÁCH

chalupy 200Nakladatelství Argo pokračuje ve vydávání pramenné edice CHALUPY V ČECHÁCH NA HISTORICKÝCH STAVEBNÍCH PLÁNECH. První část byla věnována jižní a západní oblasti (viz http://www.kultura21.cz/historie/11368-argo-jiri-skabrada-martin-ebel-chalupy-v-cechach), nyní následuje severní  a severovýchodní část.  Prozrazuje, jak záleželo na movitosti stavebníka. Pro vesnickou, ojediněle i městskou zástavbu zde, na česko-německém pomezí, byly příznačné velké, prostorné domy, které se vyznačovaly roubenými či hrázděnými obytnými částmi, patra pak mívala pavlače. Naproti tomu řemeslnické chaloupky bývaly maličké a realizačně skromné.


Autoři – Jiří Škabrada a Martin Ebel – své pojednání rozčlenili podle jednotlivých okresů (Litoměřicko, Děčínsko, Liberec, Podkrkonoší, Broumovsko, Litomyšlsko atd.) a opět čerpají z cenných souborů stavebních plánů, které se v archivech zachovaly podnes.  Však také jejich barevné reprodukce i s příslušnými popisy a vysvětlivkami tvoří nejcennější část knihy, opatřené pak ještě slovníčkem specifických odborných výrazů, kde jsou vysvětleny jednotlivé druhy vesnických staveb, názvy jejich konstrukcí i užitných prostor a také pojmy vztahující se k vytápění. Takže čtenář – pokud to ještě neví – například zjistí, kde bývaly umístěny chlévy, co obnáší roubení, hrázdění či třeba lepenice, co to byla černá kuchyně atd.
Plány, téměř výhradně pocházející z 19. století, zpravidla zachycují jednak předpokládaný vzhled budovy, jednak její půdorysné rozvržení, někdy i průřez chystané stavby. Odrážejí i zásadní změny, které nastaly po roce 1816 – tehdy byly zakázány dřevěné stavby (kvůli zvýšené hrozbě požáru) a přikázána zděná tvorba. Místní stavbaři se rychle přizpůsobili a záhy dosahovali nadstandardní kvality řemeslného opracování.  Konkrétně na Litoměřicku (i jinde) mohli zkušenosti získávat i díky postupné zástavbě pevnostní města Terezína, které se zřejmě proměnilo v jakési školící pracoviště pro značný počet řemeslníků.
Projektované budovy přitom měly různá určení: kromě nejčastějšího využití zemědělského, kdy důležité bylo rovněž ustájení dobytka, se stavěly domky pro skláře (v okolí Nového Boru) nebo řemeslnické chalupy (Malá Skála), případně obhlédneme maloměstské poměry (Liberec).  Podle jednotlivých regionů se však lišilo i stylové provedení staveb.
Jestliže i v ryze českých lokalitách se stavby z 19. století málokdy zachovaly do dnešních časů, většinou „modernizovány“ různými přestavbami nebo – možná častěji – rovnou zbourány vystavěny znovu, v někdejších sudetských lokalitách byl po odsunu původního obyvatelstva osud tamní zástavby ještě smutnější. Přesto se některé budovy zachovaly (hlavně v případech, kdy majitelé byli natolik chudí, že jim scházely finance na jakékoli úpravy) a bylo by zajisté zajímavé, kdyby jejich nynější stav byl porovnán s někdejšími záměry, jak je prozrazují plány.

chalupy
Stavební plány většinou projektovali německojazyční mistři, kniha však zahrnuje i české „stavební nástiny“, jak zní název jednoho takového plánu (s.167).  Tento projekt, datovaný rokem 1855, se týká usedlosti č. 49 v Kundraticích u Jilemnice a pochází od zednického mistra Ignáce Horkého. Na plánu nalezneme devět samostatných nákresů: obsahuje dokumentaci domu s půdorysem přízemí a krovu a s pohledem na podélné vstupní průčelí, příčný řez a dále dokumentaci týkající se nové stodoly. Z nákresů vyplývá, že se mělo jednat o přízemní dům se sedlovou střechou s valbičkami, který byl z větší části zděný – roubené měly být pouze tři stěny světnice. Zdalipak se zachoval, a pokud se zachoval, jak vyhlíží dnes a co všechno se v něm změnilo?

Jiří Škabrada, Martin Ebel: Chalupy v Čechách na historických stavebních plánech 2
Vydalo Argo, Praha 2016, 248 stran.
Hodnocení:  100 %
Foto: kniha


 

Přihlášení



Soutěže

Strhující závěr oblíbené dystopické trilogie o smrtkách

Po potopení plovoucího města Trvalka a zmizení Citry a Rowana stačilo několik let, aby se celý svět od základů změnil. Smrtka Goddard se stal vrchním sekáčem ve StředoMerice a tím jeho plány rozhodně nekončí. Chce, aby svět ovládli smrtky nového řádu. Nakladatelství YOLI

SMRTELNÝ HŘÍCH - psychologický román pro ženy

Jedenáctiletá Erika vede úplně normální život, což se ale změní v době, kdy její matka odjíždí pečovat o nemocnou babičku. Zůstává tak na čas sama s otcem, který dceru začne sexuálně zneužívat, přičemž své jednání omlouvá rodičovskou autoritou. Nakladatelství MaHa

Rozhovor

Na vánoční téma s Irenou Novákovou Kafkovou: Vánoce rovná se láska

Kafka perex„Život miluje lidi, kteří milují život,“ napsal v jedné své knize Vladimír Kafka. Jeho žena Irena připravila k vydání souhrn toho nejlepšího z jeho moudrosti, se kterou se narodil i před více než rokem odešel. Moudrá žena, která moudrost svého...

Hledat

Videorecenze knih

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Čtěte také...

Letošní doplnění sbírek v Ústeckém muzeu

UM puskaNaši předkové nám zanechali spoustu zajímavých vzpomínek i věcí, které již dnes neslouží svému účelu. K některým máme citový vztah a považujeme je za rodinou památku. Čas od času jsme nuceni i těchto věcí se vzdát, ale než je definitivě vyhodíme, zkusm...

Z archivu...


Literatura

Zemřeš v další kapitole

zemres v dalsi kapitole 200Je to k neuvěření, ale Nora Robertsová pod pseudonymem J. D. Robb vydala již čtyřicátý šestý díl knižní série s Evou Dallasovou. V květnu nám nakladatelství Alpress přineslo detektivní román s lákavým názvem Zem...

Divadlo

Rozloučení s pohádkou O perníkové chaloupce se nadmíru povedlo

pernikova chaloupka200Neděle 17. února 2013 se nesla ve zlínském Městském divadle v duchu loučení. Dětští diváci a jejich rodiče měli možnost naposledy vidět oblíbenou pohádku O perníkové chaloupce aneb Jenom jako....

Film

Seděl režisér Roy Andersson na větvi a rozmýšlel o životě?

holub 200Švédský režisér Roy Andersson (viděli jsme od něho např. Písně z druhého patra a Ty, který žiješ) se zařadil mezi tvůrce festivalově ceněných filmů, jejichž samoúčelnost tvarová i syžetová, zahlcující významotvornou složku, vystupuje stále silněji do ...