Katolické přechodové rituály v českých zemích v "dlouhém" 19. století

Katolické přechodové rituály v českých zemích v "dlouhém" 19. století

Tisk

obálka bgSnad každá univerzita má i nakladatelství, kde vydává nejpozoruhodnější práce svých studentů, doktorandů a vyučujících. Výjimkou není ani univerzita pardubická: právě nyní vychází kniha KATOLICKÉ PŘECHODOVÉ RITUÁLY V ČESKÝCH ZEMÍCH V „DLOUHÉM“ 19. STOLETÍ, kterou původně jako disertační práci sepsala Hana Stoklasová. 

 

Její rozčlenění přece jen prozrazuje školní původ: autorka nejprve prokazuje podrobnou obeznámenost s dosavadním stavem bádání a vhodnou terminologií, znalost souvisejících pramenů i sekundární (tedy k tématu se vztahující) literatury, nesmí chybět zmínka o použité metodologii a cíli práce - vynechání těchto údajů, pro běžného čtenáře určitě zbytných, by se zřejmě rovnalo smrtelnému hříchu každého vědeckého počínání. Také každou kapitolu završuje shrnutí právě probrané látky, aby snad čtenář nikdy nezůstal na rozpacích, zda čtenému textu správě porozuměl. A započatá výrazová strnulost, hodně orientované na popisy, kdy bezmála každé slovo provází citační odkaz, bohužel pokračuje i dál, do samotného pojednání o kdysi obvyklých, ba vyžadovaných jevech, které člověka – rozumějme hluboce věřícího křesťana, potažmo katolíka – provázely při všech důležitých milnících jeho života: od narození přes svatbu až po pohřeb.

Oním „dlouhým“ 19. století, zmíněným v názvu, autorka myslí období rozprostřené mezi dvě události zásadního dějinného významu – mezi roky 1789, kdy se ve Francii rozhořela revoluce (a ani u nás už nebylo nic takové jako dříve), a 1914, kdy vypukla zničující světová válka. Třebaže i v tomto časovém úseku docházelo k různým společenským pnutím a změnám, leccos zůstávalo neměnné, především v obzoru tradičních zvyklostí, spjatých více s venkovem než městem. Kniha totiž prozrazuje, jak z kdysi horoucí, hluboce prožívané víry zůstávala pouhá zvyková skořápka (a někdy ani ta ne), jak se rodily formalizované rituály, které se postupně vyprazdňovaly a zanikaly – třeba v souvislosti se žehem namísto pohřbení do země.

Pisatelka nejprve vymezuje řekněme společenské pozadí, které zaštiťovalo tyto rituály. Všímá si vývoje katolické církve, nucené reagovat na postupující sekularizaci, kdy ani dříve závazné postupy už nebyly úplně závazné – třeba v případě sebevrahů, kteří svým (zlo)činem spáchali smrtelný hřích, a nesměli by být tudíž ani pohřbeni na hřbitově v posvěcené půdě. Probírá jednotlivé etapy modernizace církevního soustrojí, jakkoli z dnešního pohledu těžkopádného, odlidštěného a zaprodaného vládnoucí monarchii – zajisté se lišila situace i vnímání církve před kvasným rokem 1848 a po něm, nemluvě pak o snažení Katolické moderny na přelomu 19. a 20. století.

Screenshot 3

Osvětluje rovněž roli kněze jako hlavního zprostředkovatele rituálu, ať již si všímá osvícenských změn ve vzdělávání duchovenstva nebo různých koncepcí kněžské služby, jak ji zpodobňovaly nejrůznějších teologické autority té doby, dnes již vesměs neznámé. Zjišťuje, že duchovní oněch časů neměnili své konzervativní postoje ani názory (jak dokládají zejména jejich články zasílané do církevního tisku), takže se stále rozšiřoval příkop trčící mezi církevní tradicí, která byla stále považovaná za neproměnnou, a postupující modernizací společnosti, narůstajícími protikatolickými či dokonce bezvěreckými tendencemi. Dlouho odmítaným požadavkem byla třeba výměna latiny coby bohoslužebného jazyka, kterému prostí věřící vůbec nerozuměli, za češtinu.

Katolická církev odedávna – s definitivním potvrzením na tridentském koncilu v 16. století - uznávala sedm svátostí: křest, biřmování, eucharistii, svátost smíření, svátost posledního pomazání udělovaná umírajícímu, svátost manželství a v neposlední řadě kněžské svěcení. Z hlediska věřícího však nejdůležitější byly čtyři provázející jej jako důležité předěly v jeho životě – křest, biřmování, manželství a poslední pomazání. U každé jmenované kategorie si autorka všímá historického vývinu od počátku křesťanství i podob, které získala v popisované době, podrobně rekonstruuje počínání kněze při udělování té či oné svátosti. Uzavření manželství třeba přecházela náročná příprava, která měla zjistit jeho správné fungování v bázni boží. Písemné doklady – zvláště o křtu, sňatku a úmrtí - pak tvoří obrazovou přílohu, která celé knize zjednává potřebnou názornost.

I v těchto částech se dovíme, jak církev reagovala na modernizační změny (třeba občanský sňatek), jak řešila případné soužití katolíka s jinověrcem, jak pohlížela na stavbu a využívání krematorií. A také si všimneme, jak duchovní mnohdy plnili úlohu psychologa, když lidem pomáhali ve složitých existenčních situacích – když umírající smiřovali s neodvratným osudem, když poskytovali útěchu rodičům, kterým umřelo dítě. Malé děti byly pohřbívány v bílé rakvičce na znamení nevinnosti, která zajišťovala okamžité přijetí do nebe – proto smrt dítěte, v těch dobách velice častá, nebyla církví považována za smutnou událost, takže ani žádná zádušní mše neměla být sloužena, a proto rodiče neměli přehnaně truchlit.

I když kniha poněkud odtažitě popisuje fungování přísně hierarchického systému, občas z ní probleskne cenný postřeh o dobové mentalitě, o pragmatickém přístupu k náboženství (jmenovitě v souvislosti s pohlavní zdrženlivostí). A zazní i povzdech kněze, jenž raději ustoupí z jeho pohledu nesprávným požadavkům svých farníků jen proto, aby se neobrátili na „konkurenci“ ať již nekatolické nebo dokonce veskrze světské. Například (nejen) v rozmáhající se dělnické třídě pevně zakořenily antiklerikální postoje…

 

Hana Stoklasová: Katolické přechodové rituály v českých zemích v „dlouhém“ 19. Století

Vydala Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, Pardubice 2017. 284 stran

 

Foto: kniha


 
Banner

Přihlášení



Slavná herečka a její studentka. Která z nich si zahraje v nově otevřeném Národním divadle?

Eliška Pešková (Miroslava Pleštilová) je divadelní hvězda, úspěšná učitelka herectví a žena divadelního podnikatele Pavla Švandy ze Semčic. Otýlie Malá (Iveta Hlubučková) je zas mladá dívka, která ze všeho nejvíc touží stát se herečkou.

Začala jsem svým snům rozumět a vykládat je i druhým

Nejdříve psala básničky, které, jak sama přiznává, byly spíše jakési přetlaky emocí a jejího silného vnímání. Pak přišly novelky ze života, v nichž mohla uplatnit svoji fantazii, která pracovala na plné obrátky. Později si jen tak vydala básnickou sbírku Proudy, novelku Mimo prostor a čas a v roce 2021 již pod nakladatelstvím Albatros Media knihu Tajemství snů a jak ho rozluštit, na jejímž pokračování pracuje. Také má rozepsaných několik románů a jako šéfredaktorka vede internetový magazín Kultura21.cz.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Kristína Peláková: Chcela by som si zahrať v rozprávke alebo filme

DSC 2146kopia6web-nKristína je 25ročná speváčka z Košíc, ktorá našu republiku reprezentovala na súťaži Eurovision Song Contest 2010. Skončila síce na 16. mieste, ale jej úspech sa rozrástol a v súčasnosti sa venuje spevu, ku ktorému inklinuje od...

Tvrdý jak voda - varování před totalitou "kulturních revolucí"

Tvrdý jak voda je tvrdá politická satira, román, kde se mísí humor a emoce. Univerzální lidské drama o povaze moci, nebezpečí pýchy a síly touhy, jež se valí navzdory všemu a všem, jen směr nikdo z nás nezná. Román Tvrdý jak voda se odehrává v místech, kde se autor narodil, na Oradelské vrchovině uprostřed Číny. Je jaro roku 1968, zuří kulturní revoluce a hlavní hrdina, Kao Radboj odchází z armády, aby "přenesl plamen nového myšlení na rodnou hroudu".

Čtěte také...

Milovníci kiltu pozor! 18. května 2013 se v Brně koná Skotský den Valevilu

skotsky den 200Máte rádi Skotsko? Máte slabost pro kilt a nějaký vám dokonce visí ve skříni? Sbíhají se vám sliny a aktivují chuťové pohárky, když vidíte láhev dobré originál skotské whisky? Umíte si na ní pochutnat a jaksepatří ocenit ...

Z archivu...


Literatura

Příběh skutečného hrdiny

samal200Nakladatelství Epocha vydalo v nedávné době již druhou knihu o legendě pražské mordparty Jiřím Markovičovi. Jejím autorem je Petr Šámal a nese jméno Kriminalista   .

...

Divadlo

Libor Vaculík režíruje českou verzi slavného francouzského muzikálu Romeo a Julie

romeo julie 200Česká verze francouzského muzikálu Romeo a Julie z pera Gérarda Presgurvice bude v prvním muzikálem, který bude koncem září uveden v multifunkčním sále Forum Karlín v Praze.  Muzikál režíruje Libor Vaculík, který je v tomto případě součas...

Film

Film S tebou mě baví svět slaví čtyřicáté narozeniny

s tebou me bavi svet 200Každý rok se těšíme, až jej budou o vánočních svátcích vysílat. Film o rodinné výpravě na chalupu v beskydských horách, kde děti zažívají zimní dobrodružství spolu s jejich tatínky. Řeč je o nepřekonatelném díle Marie Poled...