Putování zákoutími českého středověkého umění: IMAGO, IMAGINES

Putování zákoutími českého středověkého umění: IMAGO, IMAGINES

Tisk

imago-imagines perexDějiny českého (středověkého) umění zkoumaly v uplynulých staletích početné publikace, avšak nejnovější – dvojsvazková – výpravná kniha IMAGO, IMAGINES nechce být pouhým průvodcem po vývoji malířství, sochařství, případně architektury. Jak se dočteme v předmluvě, autorský kolektiv chce zkoumat široký vějíř otázek dosud málokdy zodpovídaných: Proč konkrétní dílo vzniklo? K jakému účelu bylo určeno a jak bylo skutečně používáno? Jak je středověký divák vnímal?  Jak se na ně díváme dnes?

 


Dlužno upozornit, že už dříve se pisatelé takovými aspekty zabývali. Mám na mysli zejména průkopnický spis Mileny Bartlové Skutečná přítomnost (s podtitulem Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou), vydaný před osmi roky. IMAGO, IMAGINES ovšem vykazuje daleko širší záběr. Kolektiv autorů, čítající více než dvě desítky položek, buduje mohutnou výkladovou konstrukci, zkoumající jednotlivé funkce, jaké zastával umělecký předmět (potažmo výtvarné umění) ve zvoleném období „od počátků“ až do 15. století. Tehdy se začínají prosazovat renesanční vlivy i odlišný životní styl, přesahující bezvýhradnou zbožnost jako středobod lidské existence.

imago Zlata bula cisare Karla IV

Zlatá bula císaře Karla IV.


Co v názvu použité slovo „imago“ (množné číslo „imagines“) vlastně znamená? Vyznačuje se širokým významovým rozptylem, neboť může označovat, jak se dočteme opět v předmluvě, jakýkoli předmět, živou bytost i nehmatatelnou (duchovní) věc, která se k něčemu připodobňovala nebo něco napodobovala, byla tedy vyobrazením čili obrazem. Pokud tedy není v dobovém pramenu připojeno k imagu bližší upřesnění (jak a z jaké látky bylo vytvořeno), nemusí být vůbec jasné, k čemu se taková informace vztahuje, zda k malbě (nástěnné i deskové), k soše či k čemukoli jinému, např. monstranci, kalichu, iluminovanému rukopisu, textilii, ostatkům svatých apod. Důležitá a nejpodstatnější vlastnost se ovšem týká schopnosti oslovit příjemce, tedy komunikačního provázání. To jsou všechno okruhy, jichž se kniha znale dotýká.


Obrazoborectví
Budeme-li chtít zodpovědět si otázku, jakou funkci „imago“ plnilo, lze bez velkého váhání uvést na prvním místě náboženskou roli. Základní uplatnění nachází v liturgii, a to netýká jen maleb a soch, ale v nemenší míře též architektury, neboť prostorové i světelné rozvržení chrámu tvořilo důležitou součást prožitku věřícího. Můžeme si počíst v kapitolách o kultu obrazů i obrazoborectví coby jejich odmítnutí.  Zejména husité se v tomto ohledu činili, neboť výzdobu chrámu považovali za modlářskou, a zejména jejich nejradikálnější vrstvy se s radostí a chutí oddávaly ničení všeho, co z jejich pohledu odporovalo slovu Božímu. Ostatně sám Hus tvrdil, že vyobrazení Boha není Bůh samotný, takže takové zpodobnění si nezasluhuje nějakou zbožnou úctu.

imago-imagines
Proti „obrazům“ však nijak nevystupoval, naopak zdůrazňuje blahodárné účinky na věřícího i bez zbožnění: jsou tato díla přístupná i pro lidi negramotné (a oslovují je), povzbuzují ke zbožnosti možná ještě účinněji nežli slovo a konečně se jako vizuálně vjem zapamatovávají snáze nežli to, co pouze slyšíme. Avšak zejména v první fázi husitství docházelo k masivním výronům boření – některá díla zmizela úplně, jiná byla ponechána v zuboženém torzu na znamení výsměchu. Ale nebyli sami, také třeba císař Zikmund, byť jejich zapřísáhlý odpůrce, zabavil (a nechal roztavit) cenné církevní předměty ze zlata a stříbra, aby měl peníze na vedení války…


Co všechno nalezneme
Zatímco první svazek z nejrůznějších úhlů přistupuje k náboženské roli obrazu, druhý svazek zkoumá stejně podrobně a zasvěceně reprezentativní a memoriální (paměťovou i vzpomínkovou) funkci imaga. Dovíme se, jak vstupovalo do života panovníků, ať již jako sídlo (královský hrad, věnné město královen), malbová i sochařská výzdoba nebo skrze mince, rukopisy. Škoda, že přepychově vyzdobená Bible Václava IV., z níž spatříme několik přetištěných ukázek, se nachází v rakouských sbírkách.  

imago bible-vaclava-iv-2-


Porozhlédneme se také po místech, které měly reprezentovat panovnickou moc i její uchování pro budoucnost: mimo jiné sem patří náhrobky panovníků v katedrále svatého Víta stejně jako heraldické znaky. Jedna z kapitol se váže ke královským pohřbům a jejich symbolice. Zjistíme, že umělecká díla jak náboženská, tak světská měla svůj význam i pro šlechtické (koneckonců i neurozené) vrstvy, samozřejmě v závislosti na jejich finančních možnostech.  Tak se třeba dovíme, kdo a proč si objednával dozajista mimořádně drahé iluminované rukopisy, jaký smysl získávaly tvrze a hrádky pro nižší šlechtu, jak aristokracie uvažovala o sebereprezentaci a jak si ji realizovala.


Proč má smysl tuto knihu číst
Každopádně jednotlivé studie přinášejí vhled do mentality (převážně pozdního) středověku, autoři textů nahlížejí do časů přemyslovských, avšak převažují Lucemburkové – Karel IV., Václav IV. Zikmund, následováni Jagellonci. A také postřehneme, že ani náboženské rozdělení země ještě nemuselo mít fatální důsledky; třeba zádušní mši za Jiříka z Poděbrad sloužili kněží obého vyznání, jeho vnitřnosti byly uloženy v utrakvistickém Týnském chrámu, zatímco tělo spočinulo v katolické katedrále.

imago kralovsky hrad Pisek

královský hrad Písek


Objemná publikace (oba svazky dohromady čítají přes 1400 stran) okouzlí především početnými barevnými, kvalitně vyvedenými reprodukcemi nynějšího vzhledu popisovaných objektů i přetisky starých stavebních plánů či rytin. Neméně zaujme citačními odkazy, které prozrazují, kolik odborné literatury tuzemské i cizojazyčné autoři nastudovali, nakolik byli seznámeni se zahraničními náhledy i děním. A oceníme rovněž podrobný rejstřík jmen i názvů, dovolující snadno vyhledat, osobu či místo, které čtenáře právě zajímá. IMAGO, IMAGINES nemusíme číst nutně od prvního řádku do posledního, můžeme si libovolně vybírat kapitoly podle témat, která nás zajímají.  I v tom nacházím kouzlo této výjimečné knihy.

Kateřina Kubínová, Klára Benešovská (edd.): IMAGO, IMAGINES. Výtvarné dílo a proměny jeho funkcí v českých zemích od 10. Do první třetiny 16. století
Vydaly Academia a Ústav dějin umění Akademie věd ČR, Praha 2019,  619 + 807 stran.

www.academia.cz/imago-imagines-i-ii--benesovska-klara--academia--2020

Hodnocení: 100 %


Foto: kniha


 

Přihlášení



Antarktida. Nejlepší povídky z pera Claire Keeganové

Oceňovaná autorka a královna povídek Claire Keeganová si drží i u našich čtenářů čestné místo a velký zájem, bývá velmi čtená a oblíbená. Její povídky v různých souborech vydává nakladatelství Prostor. Tentokrát nabízí obsáhlejší publikaci nazvanou Antarktida, v níž najdete hned patnáct povídek Claire Keeganové a já si myslím, že by tato knížka rozhodně neměla chybět ve vaší knihovně.

Doba kamenná neskončila kvůli nedostatku kamenů. Ale co doba ropná?

Už více než 150 let používá lidstvo ropu. Už více než 150 let určuje ropa hodnotu půdy a definuje mezinárodní vztahy. A stejnou dobu trvá život May (Marie Anna Myšičková). May je žena, která žije na chudé farmě v Anglii. S rodinou svého manžela moc nevychází a touží po jiném, lepším životě nejen pro sebe, ale i pro dítě, které čeká.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Načítám nejnovější video z playlistu...

Rozhovor

Přes překážky ke hvězdám

vojtech senkyr 200Vojtěch Šenkýř je začínajícím zpěvákem na české hudební scéně, který se dostal do povědomí diváků nejen díky známé hudební soutěži SuperStar. Vojtěch je velice usměvavý, charismatický a pohodový týp...

Je mi skvěle

Chceš vědět, jak se cítit skvěle? Tahle knížka plná zábavy, básniček, otázek k zamyšlení, pokusů, her, vychytávek a vtipných obrázků ti ukáže, co dělat, když ti není úplně hej. Odpoví na otázky, jak vést zdravé vztahy, mít silné tělo, kterému budeš rozumět, a dobré návyky, jak pěstovat silnou vůli, odolnost, cílevědomost. Pomůže ti hledat smysl života. Zjisti, co všechno se v tobě odehrává.

Čtěte také...

Národní památník na Vítkově nabízí dějiny 20.století v kostce

altNárodní památník na Vítkově, který byl po dlouhá léta kvůli svému zneužití komunistickým režimem opomíjen návštěvníky pražských pamětihodností, je již zásluhou Národního muzea, které ho dostalo do péče v roce 2000, plně rehabilitován a nabízí z...

Z archivu...


Divadlo

Českolipský divadelní podzim má ambice znovu vrátit této akci prestiž

ceskolipsky divadelni podzimLetošní, již 36. ročník festivalu Českolipský divadelní podzim má ambice znovu vrátit této akci prestiž, kterou měla před lety, kdy se do České Lípy sjížděly amatérské soubory z celých Čech i ...

Film

Začne 22. ročník Festivalu francouzského filmu

FFF perexMezi 20. listopadem a 1. prosincem 2019 se uskuteční v pořadí již 22. FESTIVAL FRANCOUZSKÉHO FILMU. Kromě Prahy zavítá do dalších českých a moravských měst – do Brna, Českých Budějovic, Hradce Králové a Ostravy. Opět nabídne bohatý p...