Ivan Gutierrez: „Uvnitř kapely to funguje tak, že se máme rádi, hezky komunikujeme i hudebně, a věříme tomu, co děláme.“

Ivan Gutierrez: „Uvnitř kapely to funguje tak, že se máme rádi, hezky komunikujeme i hudebně, a věříme tomu, co děláme.“

Tisk

Madera 200Na rozhovor pro náš magazín kývl zpěvák původem z Kolumbie Ivan Gutierrez. Momentálně učí filozofii na univerzitě v Praze a především se realizuje ve skupině Madera, se kterou vystoupí 15. června na Respect festivalu na pražské Štvanici. Nejen o jeho stěhování a názoru na českou kulturu si můžete přečíst zde.


Jak se máte v těchto dnech? Co zrovna provádíte?

Dobře se mám, naštěstí. Hodně se věnuju filozofii, učením, hudbě a kamarádům.

Čeká vás vystoupení na Respect festivalu. Je to poprvé, co zde budete hrát? Těšíte se?

Na festivalu Respect ano, poprvé. Moc se těšíme a je nám velkou ctí, že budeme moci hrát mezi úžasnými kapelami z celého světa. Taky atmosféra festivalu se nám hodně líbí.

Vystupuje na festivalu nějaká hvězda, na kterou se sám půjdete podívat nebo se těšíte, že ji potkáte v zákulisí?

No určitě! Na kamarada Martina Alacama se moc těším. Taky se moc těším obzvlášť na maďarskou skupinu Söndörgő – strašně moc se mi vždy líbila Márta Sebestyén a Muzsikás, ale i další kapely odtamtud, a taky se těším Salao & Jaco Abel. Taky mě hodně zajímá hudba Gnawa a těším se i na Hasnu El Becharia.

Preferujete festivalové open air show nebo máte raději klidná prostředí klubů?

Oba mají svou kouzlu. Když publikum hezky souzní s tím, co děláme, je to jedno, kde jsme.

Madera 2

Co pro vás znamená Madera? Stojí si svého názvu dřevo? Jak to funguje uvnitř kapely? Co vás spojuje a žene dopředu?

Madera znamená dřevo – materiál, který je pevný a dává strukturu, charakter, ale taky dýchá. Jako třeba moje dřevěná kytara dává strukturu a charakter naší hudbě. Uvnitř kapely to funguje tak, že se máme rádi, hezky komunikujeme i hudebně, a věříme tomu, co děláme. Proto nás to strašně baví a to všechno nás žene dopředu k novým projektům.

Vy jste označován jako tvůrčí zdroj, nemohu se proto nezeptat, kde berete inspiraci k novým věcem? Co je vaší múzou?

Inspiraci si beru z těch hudebníků, které jsem poslouchal a poslouchám. Taky, co se týče textů, z věcí, které si čtu. Co je mi múzou, je mi opravdu záhadou. Občas se objevuje, vesměs náhodou, zatančíme si chvilku, narodí se z toho píseň, a pak zas odejde. Ale vím o ní málo.

Madera 1

Jaké to bylo přestěhovat se z Ameriky do Prahy? Co pro vás bylo nejtěžší?

Měl jsem pořad oči otevřené dokořán, tolik věcí mi bylo zajímavých. Začal jsem se hned věnovat hudbě, což mě hrozně bavilo. Taky veřejné hraní a natáčeni desek byly skvělou školou. Nejtěžší asi byla komunikace, ale časem jsem se naučil, jaké mají lidé tady jiné předpoklady a tím se komunikace usnadnila.

Na stránkách máte napsáno, že jste se přestěhoval kvůli lásce? Stálo to za to? A vydržela tato láska? Udělal byste to znova? Co vám na to řekli doma?

Samozřejmě, že to za to stálo. Vydržela, ale časem jsme si každý šli svou cestou zvlášť. Znovu bych to asi udělal, ano. Doma nebyli úplně nadšení, ale jelikož rodiče sami kdysi opustili domov, tak se s tím uměli smířit.

 V České republice jste od roku 1993. Vnímáte za tu dobu nějaké změny? Například co se politiky týče?

Nezajímá mě moc politika, ale ano, vnímám změny. Třeba na Hradě, s kterým jsem měl dlouholetý vztah kvůli překladům. Za Havla lidé byli vesměs kultivovaní a hodně často jsem se s lidmi, s kterými jsem přišel do kontaktu, dobře rozuměl. Když nastoupil Klaus, atmosféra se změnila. Začalo být víc a víc lidi, které zajímal spíš byznys a moc a méně a méně jsem měl s nimi něco společného. Dříve, když byla vernisáž výstavy, tak všichni, kteří na ní spolupracovali, včetně mě jako překladatele, jsme byli pozváni. Pak za Klause, na vernisáž první velké výstavy, na které jsem spolupracoval, byla velká akce s vlivnými lidmi v drahých šatech a já jsem už nedostal pozvání. To pro mě nějak symbolizovalo, jak se změnily věci od té doby, kdy jsem přijel do Čech.

Madera 3

Jaká byla spolupráce se Zuzanou Navarovou? Jak na toto období vzpomínáte? V čem jste si se Zuzanou byli podobní?

Výborná, z hudebního i z osobního hlediska. Hodně jsem se učil od ní o hraní před publikem, ale i o české kultuře. Bylo období, kdy jsem celou Českou republiku objevoval, všechno mi bylo nanejvýš zajímavé a učil jsem se hodně o tom, jak najít svůj hlas hudební. Možná jsme se byli podobní tím, že jsme si vážili stejných hodnot, jako cest k hudbě a počestného chování k druhým lidem. Taky jsme měli rádi dobré jídlo a pití.

Proč jste byl nějaký čas v Madridu? Co vám toto období dalo? Posunulo vás někam?

Chtěl jsem po 8 letech zase žít ve španělštině, zkusit dělat hudbu s lidmi, kteří mluví stejným hudebním jazykem a obecně čerpat z kultury, o které jsem si myslel, že mi bude bližší z různých stran. Dalo mi hodně kamarádů, další otevřené dveře do kusu světa a pochopení a náklonnost pro tamější kulturu. Nakonec jsem zjistil, že jazyk nestačí a že způsob, jak se tady oceňuje kultura, otevřenost ke světu a jakási skeptičnost k bombastičnosti a patosu mi byli v Čechách vlastně bližší – proto moje zkušenost tam mě posunula vlastně zpátky do Čech.

V současné době se živíte jako překladatel. Baví a živí vás tato práce? Dají se dobře najít zakázky?

No vlastně moc už ne. Věnuji se filozofii víc a víc. Najít zakázky nebyl velký problém, ale i když občas ještě zakázku beru, je hodně věcí, které mě baví mnohem víc. A samozřejmě, stěžejní mezi těmi věcmi vždy byla a bude hudba.

Také vyučujete filozofii na Anglo americké univerzitě v Praze. Jaký mají studenti přístup k filozofii? Považují ji za vědu věd a přistupují k ní tak? Co je pro vás při učení nejobtížnější? Jaké vlastnosti si myslíte, že by měl mít dobrý učitel?

Každý student má jiný přístup, ale já se snažím vzbudit v nich údiv před životem, který je základem filozofie. Dokázat zapojit studenta do diskuze, protože cítí potřebu se vyjádřit, anebo ho vést do toho prastarého údivu, je asi nejobtížnější, ale i nejvíce uspokojující. Toto je schopnost, kterou by měl mít dobrý učitel. Pomůže k tomu umět poslouchat a pamatovat si neustále, že vždy je víc toho, co nevíme, než toho, co víme.

Na závěr vám položím složitější otázku – co je váš životní cíl?

Cílů mám víc. Mezi nimi se neustále prohlubovat v umění žít.

Zde je místo pro vzkaz našim čtenářům a vaším fanouškům.

Těším se na Vás!

Děkuji za rozhovor!

Taky!

Madera 4

Zdroj foto: archiv Ivana


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Lukáš Kovanda: „Ekonomie? Především věda o lidech a jejich rozhodování!“

Kovanda foto200Popularizátoři ekonomie a světa financí úspěšně bourají mýtus, že tato oblast je nuda a „suchařina“. K oblíbeným autorům patří Lukáš Kovanda. Jeho stravitelné a svižné texty se dobře čtou v kavárnách nebo při cestování ve...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Hudba je důležitá pro každého z nás, jen tomu občas nedáváme takovou váhu

archiv Markéta Fassati 5„Patřím k těm šťastným lidem na světě, pro které je práce zábavou i posláním,“ přiznává sopranista Markéta Fassati, která zpívala na mnoha světových pódiích snad ve všech evropských jazycích a ráda zpívá široký hudební...


Literatura

Laurie R. Kingová: Holmesova učednice

holmes200„Co je to za člověka, který vlastní šuplík plný knírů a plnovousů? Nebo polici přetékající parukami? Byla tu bujná rudá kštice, ulízaný černý účes i dámské blonďaté kudrliny – vystavené na stojáncích vzdáleně připomínaly řadu hlav naražených na ...

Divadlo

Drama, detektivka i upírská romance


At vejde ten pravy perexOskar (Oskar Hes) je osamělý chlapec, který žije se svou matkou v paneláku na okraji města. Matka si ho moc nevšímá a ve škole ho šikanují. Jeho život se změní, když se do sousedství přistěhuje dívenka Eli (...

Film

Walt Disney a hledání genderových stereotypů

200filmHodnocení odkazu Walta Disneye (nebo Disneyho?), ať již jeho samého, nebo studia nesoucího jeho jméno, se zpravidla odvíjelo ve dvou rovinách. Jedna zdůrazňovala kýčovitost produktů, druhá obdivovala obchodní talent. Nalezneme však také badatele, kteř...