Jen jeden člověk může zjistit, co po ní zůstalo

Co po ni zustalo 200Debut spisovatele T. R. Richmonda s názvem Co po ní zůstalo je zařazen do kategorie psychologický thriller. Možná bych byl s tímto škatulkováním opatrnější. Nejsem si jist, jestli bych tento román zařadil zrovna k thrilleru. Ale slovíčko psychologický si opravdu zaslouží. Vítejte ve světě moderních technologií a jedné mrtvé dívky.

Celý příběh začíná nalezením pětadvacetileté Alice, jejíž mrtvola si ne zrovna vesele plavala v řece. Úmrtí této dívky šokuju celé její okolí i širší veřejnost. Případu je věnována velká publicita. Média, policie i všichni ostatní se snaží zjistit, zda se jednalo o sebevraždu, nehodu či vraždu. Proslulý profesor Jeremy Cooke se rozhodne, že poskládá celý její život na základě různých zvěstí, dokumentů a všech možných indicií. Probírá se celým internetem, poptává se u známých a odhaluje nečekanou pravdu. Jak jinak.

Musím uznat, že celá kniha je sepsaná poměrně zajímavou a méně tradiční formou. Nečekejte klasické kapitoly a vyprávění. S osudem mrtvé dívky se seznámíte prostřednictvím dopisů Jeremy Cooka, emailů její matky, blogu její nejlepší kamarádky, přepisu z laptopu jejího přítele či přepisu policejních výslechů. Ze začátku jsem se trochu bál, zda mě tento způsob textu zaujme. Ale ono to funguje.

Velkou roli v celém příběhu sehrají nejen jeho hlavní osoby, ale i novináři. Sama Alice byla úspěšnou novinářkou, proto je žurnalistikou celá kniha prolezlá. Můžete si přečíst i několik článků věnující se tématu jejího úmrtí a celkově se podívat za kulisy místních deníků.

Hlavní roli ovšem sehrají především jednotlivé postavy. Jejich blogy, dopisy a další způsoby vyjádření o nich vypovídají daleko více, než kdybyste je chtěli popsat. Máme tu trochu podivínského učitele Cooka, který je fiktivním stvořitelem celé knihy. Nedá se úplně určit, zda se jedná o kladnou či zápornou postavu. Její pozice se postupem děje mění. Dále jsou tu nejbližší lidé z okolí mrtvé dívka. Její matka, která se kdysi zapletla se zmiňovaným profesorem. Její přítel, který rozhodně také není žádný beránek. Nejlepší kamarádka Megan, která je z vraždy opravdu psychicky šokována. To jsou ústřední charaktery, které ovlivňují celý příběh. Velice zajímavým způsobem se mění postavení, které v životě Alice měli. Nemůžete si být vůbec jistí, zda někdo z nich není vrah či záškodník. I když opravdu se jednalo o vraždu?

Co po ni zustalo

Vyvrcholení této otázky je takřka detektivní. Samozřejmě máte určitou šanci, že ho uhodnete. Pro mnohé čtenáře bude ovšem možná zajímavější průběh, než úplný konec. Na prvních stránkách máme zdánlivě nevinnou a všemi milovanou dívku. Postupem času o ní získáváme nové informace a rozjíždí se neskutečný kolotoč událostí. Vedle všech ostatních zmíněných o sobě promluví i samotná Alice. Nebojte se, nebude se jednat o telefon ze záhrobí. Mezi všemi dokumenty je i její deník, který nám napoví mnoho podrobností o jejím životě.

Kniha je v první řadě pohledem do duše lidí. Nabízí nám psychologický rozbor několika osobností, které se více či méně zapojili do života mrtvé. Od začátku vás vrhne do vln lží. Nebudete vědět komu věřit a komu ne. Každá jednotlivá osoba si může vymýšlet a pravda může být naprosto jinde.

Nabízí se mi určitá podobnost s knihou Případ Amelia. I v tomto případě se jednalo o psychologický “thriller“, který byl postaven na podobných základech. Jestliže se vám tedy tato kniha líbila, rozhodně si nenechte ujít ani novinku T. R. Richmonda.

Opět musím konstatovat, že se nejedná o úplně jednoduchou literaturu. Děj může být pro někoho lehce pomalejší. Přesto vám po přečtení dojde, že se jedná o výjimečnou knihu.

Co po ní zůstalo / What She Left
Autor: T. R. Richmond
Vydavatel: Jota
Rok vydání: 2015
Počet stran: 400

Co odhalilo Tajemství rodu?

Helena Voldanova 200Na televizních obrazovkách České televize běžel cyklus Tajemství rodu, který představuje, jak pátraly po svých předcích nejrůznější známé osobnosti. Odbornou konzultantkou pořadu je Helen...

Příběh skutečného hrdiny

samal200Nakladatelství Epocha vydalo v nedávné době již druhou knihu o legendě pražské mordparty Jiřím Markovičovi. Jejím autorem je Petr Šámal a nese jméno Kriminalista   .

...

Mějte filmový trhák Bohemian Rhapsody i ve své knihovničce

Bohemian Rhapsody 200V nakladatelství Jota vyšla pár dní po vyhlášení Oscarů oficiální kniha k filmu Bohemian Rhapsody o skupině Queen od společnosti Twentieth Century Fox. Nahlédnete s ní do zákulisí a pokocháte se krásnými fotografiemi.

...

Nora aneb Domeček pro panenky

nora D21 200V úterý 18. prosince se v Divadle D21 uskutečnila velkolepá premiéra klasické severské hry Nora (taktéž známé pod názvem Domeček pro panenky). Kultura21 vám přinesla pozvánku i rozhovor s režisé...

KOYAANISQATSI: fascinující pastva pro oči

KOYAANISQATSI 200V roce 1983 vypustil režisér Godfrey Reggio do světa Koyaanisqatsi. Pozoruhodný počin, jehož název pochází z jazyka indiánského kmene Hopi a jeden z jeho významů je „život vyvedený z rovnováhy“.

...