Zápasíte s životními situacemi? Pomůže Umění přežít

umeni prezit 200Nakladatelství Jota vydalo v lednu bestseller amerického autora Laurence Gonzalese, který nás na více než 300 stránkách poučí, co dělat, abychom dokázali přežít. Nemusí se přitom jednat o živelné katastrofy nebo nehody, ale připasovat si zde můžete například partnerské vztahy, boj s nemocí nebo rivalitu ve firmách. To vše naťukne kniha Umění přežít.

Laurence Gonzales byl za své knihy mnohokrát oceněn, mj. získal dvakrát National Magazine Award, Carl Sandburg Literary Award nebo Sigma Delta Chi Award, udělovanou Společností profesionálních žurnalistů. Je autorem bestselleru Umění přežít. Jeho pokračování Surviving Survival: The Art and Science of Resilience bylo časopisem Kirkus Reviews vyhlášeno jednou z nejlepších knih roku 2012. Jeho poslední kniha o havárii dopravního letadla, která sklidila vlnu nadšení, nese název Flight 232: A Story of Disaster and Survival.

Kniha má chytlavou obálku, která je však trochu zavádějící. Na přebalu knihy se uvádí podtitul Kdo přežije, kdo zemře a proč a také pak Pravdivé příběhy o zázračných přežitých i náhlých úmrtích. Ale toho se alespoň v první polovině knihy příliš nedočkáme. Kniha je přehledně rozdělena na Předmluvu k novému vydání, Prolog, Díl první – Odkud se berou nehody, Díl druhý – Přežití a Doslov – Pravidla dobrodružství. Nechybí samozřejmě Vybraná literatura, Poznámka autora a Poděkování.

První polovina knihy byla na čtení úmorná natolik, až jsem se čtením chtěla skončit. Téma je samozřejmě zajímavé a lákavé, ale autor nám předkládal mišmaš myšlenek bez ladu a skladu zabalený do psychologických žvástů. Očekávala jsme příběhy lidí, kteří přežili nějakou nečekanou událost, ale to přinesla až druhá půlka. Autor líčí příběhy, jak se mu namanou bez nějakého pevně daného řádů. Do toho vkládá psychologické studie, vzpomínky lidí na 11. září a taky vlastní zkušenosti. A při jejich čtení jsem místy pochybovala o jeho zdravém rozumu, např. když se s dcerou ztratil na sjezdovce.

Až v posledních letech začíná neurověda rozumět detailní fyziologii emocionálních stavů, jakým je například strach. Neokortex je zodpovědný za vaše IQ, za vědomá rozhodnutí, za analytické schopnosti. Ale amygdala funguje jako jakýsi hlídací pes organismu. Amelie, mladší z mých dvou dcer, má hnědého labradora Lucy. Lucy mi občas připomíná amygdalu: přijde-li někdo ke dveřím, štěká dřív, než dotyčného uslyším. (str. 74)

Díl druhý – přežití byl o poznání lepší a také se lépe četl a konečně zde byly vylíčeny vzpomínky a pocity těch, kteří se dostali z nějaké zapeklité situace. Kdyby se touto cestou ubíral autor hned od začátku, bylo by mé hodnocení knihy podstatně vyšší. Se vším, co autor popisuje a hlásá, samozřejmě nemohu souhlasit, ale to je věc názoru. Ztratit se vlastně nesouvisí s místem, je to proměna. Jedná se o selhání mysli. (str. 183)

S knihou Umění přežít získáte tři v jednom: příručku, deník přeživších i psychologický náhled na věc. Celé by se to dalo sesumírovat do dvou vět: „Ta pravá, skutečná osobnost se projeví, až když jde o život. Svou krabičku poslední záchrany si nosíme v sobě.“ (str. 243) Pokud vás zajímá psychologická stránka přežití a techniky, které v život ohrožujících situacích můžete využít, kniha je určena přesně pro vás.

umeni prezit

Název: Umění přežít
Autor: Laurence Gonzales
Žánr: populárně naučná
Nakladatelství: Jota
Rok vydání: 2018, pevná vazba
Počet stran: 328
Hodnocení: 65 %

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

Simona Šašková: Předmluva ke knize byla dokonalou zakázkou

Saskova perexSimona Šašková napsala předmluvu ke knize Melindy Folse: Konečně mám koně. Vzdala se úspěšné manažerské kariéry a šla za svým snem. Dnes je koučkou, lektorkou, kdy nejdůležitějším partnerem jsou koně. Klienty velmi vyhledávané koučování s kon...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Mravenci, jak jste je ještě neviděli

Mravenci 200V nakladatelství Kazda vyšla velkoformátová kniha Mravenci – Život lesního společenství obsahující realistické 3D ilustrace.

...

Mít za přítele samotnou Smrt

smrt a jine vrcholy meho zivota200

Smrt je jedním z mystérií tohoto světa. Je tajemná, někdo se jí bojí, někdo na ni čeká...

Milostný příběh prokletých básníků v podání Matěje Stropnického a Daniela Krejčíka

foto La fabrika perexPoutavou výukou dějepisu je divadelní hra Úplné zatmění, kterou má na programu pražská La fabrika. Divoký život dvou přátel a milenců je totiž příběhem prokletých básníků Paula Marie Verlaine (30. března 1844 Mety – 8. ledn...

Podivínský Tim Burton se vrací do kin s Temnými stíny

altTim Burton patří k nejosobitějším režisérům celého Hollywoodu. Jeho filmy vždy oplývají zvláštním kouzlem a jsou fanoušky velmi očekávány. Podobně tomu je i u jeho nejnovějšího počinu, fantasy komedie Temné stíny.