Historická romance vlivné spisovatelky: Králův generál

kraluv general 200Nakladatelství Motto se tento rok rozhodlo oživit zájem o významnou britskou autorku Daphne du Maurier. V únoru vydali román Hospoda na Jamajce a vydařený soubor Ptáci a jiné povídky. V březnu vydali historický román s názvem Králův generál, který nepatří zrovna mezi červenou knihovnu, ale svým pojetím a stylem se řadí k románům vhodným zejména pro ženské čtenářky.

Daphne du Maurier (1907–1989), britská prozaička a dramatička, autorka dobrodružných románů využívajících gotické, hororové či vědeckofantastické motivy. Román Mrtvá a živá (Rebecca), která vyšla tiskem poprvé v roce 1938, z ní udělala jednu z nejpopulárnějších a nejprodávanějších spisovatelek na světě. Všech 15 románů, které napsala, se stalo bestsellery a některé z nich byly i úspěšně zfilmovány. Od roku 1977 nepublikovala a žila až do smrti v ústraní.

Anglická občanská válka představuje střet mezi parlamentaristy a royalisty v Británii 17. století. Přesně do takového bouřlivého období posadila autorka příběh o lásce a věrnosti. Do jaké škatulky tato kniha spadá? Rozhodně nejde jen o historickou romanci nebo dějepisné vyprávění. Je to příběh lásky na pozadí dějinných zvratů a nabízí nám mnoho témat k zamyšlení. Třeba pohled na pouta k zemi, v níž se člověk narodil a kde byl vychován a pocity, které jím cloumají, když o domov přijde.

Králův generál je příběh ženě, které se po úrazu zhroutil svět, ale to neznamená, že by přestala milovat bezohledného charismatického muže, jenž byl však v prvé řadě voják, králův generál. Kniha je retrospektivním příběhem z pohledu první osoby, protagonistky Honor Harrisové, která byla v době vydání románu rozhodně netradiční hrdinkou.

Na knize mě kromě autorčina jazyka zaujala také její oddanost Cornwallu, který najdeme na nejzápadnějším poloostrovu Anglie. Opravdu se musí jednat o svérázné, ale nádherné místo, jak nám du Maurier stále připomíná: Máme, myslím, šťastnější povahu zde v jihozápadním Cornwallu už jen kvůli vlahému vzduchu, ať už prší, nebo svítí slunce, a měkkým konturám země, budícím lenivý pocit spokojenosti. (str. 54) S datem vydání originálu 1946 se jedná o poválečnou prózu, jež věrně popisuje události konfliktu a varuje před hrůzami války: Každičký z nás se kvůli občanské válce vrátil o dvě století v čase a stali se z nás poloviční divoši z patnáctého století, kteří během války růží podřezávali jeden druhému krk, aniž by je hlodalo svědomí. (str. 223)

Abych jen nechválila, tak samozřejmě musím nějaké drobnosti i vytknout, neboť nikdo není dokonalý. Místy najdeme v příběhu nadměrný sentiment a patos a i když to k té době a okolnostem patří, občas je toho až moc. Příběh také disponuje až příliš mnoho postavami. Uvítala bych alespoň rodokmen postavený kolem protagonistky nebo několika hlavních postav. Lovit v paměti, kdo je jak s kým příbuzný, to moc příjemné nebylo. A možná by nebylo od věci ani nastínit, o čem anglická občanská válka vlastně byla.

Autorka má styl, který mi sedí a zabrousila do dějin, což mi vyhovuje. Nemusí to ale fungovat pro každého, neboť hlavní hrdinka nešetří sentimentem a často se lituje. Pohled na tento konflikt rozšiřuje historické obzory a bude se líbit čtenářům, které si libují v historických příbězích.

kraluv general

Název: Králův generál
Autor: Daphne du Maurier
Žánr: historická romance
Nakladatelství: Motto
Název originálu: The King's General (1946)
Rok vydání: 2019, pevná vazba
Počet stran: 424
Hodnocení: 75 %

Beseda u Bigbítu: Kdysi tu začínala Vypsaná fixa

beseda u bigbitu sevcikTomáš Ševčík, muž který stojí za současnou organizací hudebního festivalu Beseda u Bigbítu. Festival, který organizuje parta dobrovolníků ve svém volném čase bez nároku na mzdu, sl...

Mít za přítele samotnou Smrt

smrt a jine vrcholy meho zivota200

Smrt je jedním z mystérií tohoto světa. Je tajemná, někdo se jí bojí, někdo na ni čeká...

Česká urban fantasy žije! Martin Bečan: Kaziměsti

kazimesti200Na moderní a jednoznačně neotřelou českou fantastiku nás láká debutový román Martina Bečana Kaziměsti, který v říjnu vydalo nakladatelství Fragment. Jak se autorovi vydařila prvotina, která opěvuje krásy a záhady nejen Olomouce?

Inženýr Prokop otřásá divadelním světem

krakatit 200Karel Čapek si stále drží status nejhranějšího českého dramatika. Ať už sám, nebo ve spolupráci s bratrem Josefem totiž vytvořil dramata, jež svými náměty neztrácejí na aktuálnosti. I přes široký výběr z Čapkových dramat se n...

Scampovo dobrodružství - pokračování Disneyho klasiky
ImageVydavatelská a distribuční společnost Magic Box přináší na DVD pokračování oblíbené Disneyho klasiky Lady a Tramp z roku 1955, jímž je film Lady a Tramp II: Scampovo dobrodružství, který v roce 2001 natočil režisér <...