Ztracení hledači jiných světů

Ztracení hledači jiných světů

mortificatio perexNe náhodou autor použil název počítačové hry o hranici mezi životem a smrti, kde se prolíná realita a fantazie. Tentokráte, na rozdíl od E-knihy „V proudu řeky Styx“ nepoužívá své jméno, ale představuje se jako Nigredo, což označuje čerň, duševní dezorientaci a melancholii. Vydává ji nejen jako E-knihu, ale také klasicky pro milovníky vůně tištěných knih, v nichž mohou listovat a vracet se k nim podle nálady. Už obálka knihy naznačuje, že o ponuré čtení se nejedná. Mladý autor svěžím jazykem udržuje čtenářovou pozornost. Píše s nadhledem, fantazií i černým humorem, pokládá spousty otázek a odpovědmi na ně šetří. Rozhodnutí, zda knihu odloží, nebo bude hledat odpovědi ve své mysli, ponechává na čtenáři.

Jako voda a oheň

Nick a Layla jsou sourozenci, kteří odlišně řeší v podstatě stejné problémy. Brzy jim odešla matka, na což Nick má jen mlhavé vzpomínky, kdežto Layla žádné, což ji velmi trápí, protože nemá ani její fotku a o té době se zásadně nemluví. Ona je mladší, upnula se na práci a stává se z ní až chorobný workoholik. On neřeší nic. K žití mu stačí staré rodinné křeslo, gramofon, vinylové desky a prášky, které zapíjí skotskou whisky, což ho dostává až do stavu bezvědomí. Ona bydlí s babičkou, která jí brání v osamostatnění a které neustále lže, jak se má bratr dobře a že ji určitě brzy navštíví. On, vysokoškolák, pracuje jako noční skladník, kde je málo lidí a kde nepřekáží jeho zpustlý vzhled. Nezvládá být s lidmi ani sám a svou sestru, která ho občas v jeho nikdy neuklízeném brlohu navštěvuje a snaží se mu domluvit, vyhazuje. Sám už neví, co je výplodem jeho choré mysli a co je realita. V hlavě se mu jako útržkový film promítá co zažil, co chtěl zažít a už neví, co z toho byla skutečnost. Jako ten dívčí hlas ve skladu, o kterém ví jen, že si říkal Emily, nebo nezvyklý bar, kde se setkává s dávnou spolužačkou, která mu konečně plní jeho nenaplněné erotické sny, které v mládí prožíval.

Tajemství tohoto a jiných světů

Proč odešla tak náhle jejich matka, na kterou si Layla nemůže pamatovat? Jaké další následky si oba nesou z dětství? Otec odchod matky tehdy Nickovi vysvětlil takto „Občas se na tenhle svět dostanou lidé, co sem tak docela nepatří. Nejspíš patří do úplně jiného světa, na jinou planetu. Tenhle svět je pro ně jen obrovské bludiště, ve které se neustále ztrácejí a v hloubi duše touží vrátit se tam, odkud přišli“.

Nick mluvil nějakou dobu úplně z cesty, dálnice, podzemní klub, dávná přítelkyně, Layla má o něho stále obavy a nakonec se přestěhuje k němu. Sám Nick už ničemu nevěří a přesvědčuje Laylu, aby s ním šla do toho podivného baru. Ta souhlasí, a protože dveře jsou zamčené, dostává se tam oknem, zatímco Nick čeká venku. Také ona se ocitá v divném světě, kterému nerozumí, připomíná jí její dávnou školu. A také se setkává s bývalou jednodenní spolužačkou Emily. Ta tvrdí, že „existují dva světy a každý z nás je schopen dlouhodobě existovat jen v jednom z nich“.

Není to jednoduché čtení, děj má spád i když čtenář stále neví, co je v textu realita, co fantazie a co byl autorův záměr. Rozhodně za seznámení knížka stojí, i když to nebude čtivo pro každého.

mortificatio

Mortificatio
Autor: Nigredo
Obálka: Lika Kvirikashvili
Žánr. Mystery
Nakladatelství: KLIKA
Rok vydání: 2019
Počet stran: 200

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Festivalové otázky pro Jugiho z UDG

jugi udg 200Přinášíme vám první rozhovor ze série festivalového ‚popovídání‘. V chládku backstage na Benátské noci před koncertem kapely UDG jsme vyzpovídali bubeníka Tomáše Staňka neboli Jugiho

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Žena, která si ušila spacák, nasušila maso a vystoupala na osmitisícovku

Tyrkysova hora perexJsou lidé, kteří jsou poháněni obtížně vysvětlitelným nutkáním dobývat těžko dosažitelné mety, například vrcholky hor. Mezi takové patří i Dina Štěrbová, jedna z největších osobností světového horolezectví. Na svém kontě má ně...

Učytelskej: Boj s větrnými mlýny v českém školství

ucytelskej 200Jaroslav Konvička stylově v září vydal román Učytelskej, kde zužitkoval své zkušenosti z pedagogické praxe. V předmluvě píše, že se nejedná o autobiografický román, ale fikci vyrostenou z mnoha zrnek pravdy.

...

Zhudebněná biografie překrásného děcka

200divDo Hradce Králové soustředila své tvůrčí síly dvojice Baláš - Brousek, aby v originálním zpracování mohla na scéně Klicperova divadla znovu ožít smyslná blondýna s ještě smyslnějšími iniciály.

...

Můj týden s Marilyn: na chvíli se dotknout hvězdy
ImageJedna z největších hollywoodských ikon všech dob Marilyn Monroe právě prožívá vrchol své slávy, když poprvé vstupuje na britskou půdu, aby zde natočila film Princ a tanečnice. Jeho režisérem i hlavním představitele...