Odpočiňte si u nenáročných povídek

Odpočiňte si u nenáročných povídek

hlas a jine povidky 200V nakladatelství Brána vyšla kniha Hlas a jiné povídky od známého komika Petra Vydry, která potěší především milovníky krátkých povídek.

Petra Vydru znám z televize – občas se zde mihne v rámci Comedy Clubu. Dokážu k němu přiřadit jeho obličej, i vyjadřování, ale už ne obsah. O podobných komicích je obecně známo, že mají dobré vyjadřovací schopnosti, což byl důvod pustit si i do jeho knihy.

Povídková forma je navíc „výhodná“ v tom, že i když vám nějaké krátké dílko nesedne, snadno jej přelouskáte a jdete zkrátka dál. Anotace slibovala „humorně laděné příběhy zachycují leckdy lehce absurdní a místy mysteriózní, zároveň však veskrze lidské životní situace, jaké zažívá ve své práci či v osobních vztazích každý z nás“, takže se bylo na co těšit.

V knize se nachází celkem 23 povídek, kdy většina z nich už někde vyšla, například v časopise Svět a divadlo, ve školních almanaších nebo v magazínu Ego! Hospodářských novin. Nemají tedy nějakou společnou linku, některé jsou z divadelního prostředí, jiné se zabývají mezilidskými vztahy, další jsou zkrátka ze života. Mnoho z nich je opravdu krátkých a jsou spíše jakousi zaznamenanou myšlenkou, nebo rozvinutou situací než vystavěným příběhem. Taková je například povídka Ve vlaku o setkání dvou lidí nebo kouzelně konverzační Vepřo.

Osobně jsem měla od knihy úplně jiné očekávání. Předně jsem čekala více humoru a – zasmála jsem se jen několikrát a než nějaký uvolněný smích to bylo spíše jen pousmání. A také jsem se těšila na více příběhů ze života autora, na nějaké osobnější vyprávění ze života stand-up komika, čehož se mi bohužel nedostalo. Chyběla mi také lehkost a nadhled známý z prken, které znamenají svět, ale chápu, že taková komika a řádky knihy jsou nesrovnatelné světy.

Hlas a jiné povídky je přesně ta „jednohubková“ povídková kniha, kterou si sice přečtete se zájmem, ale příliš ve vás nezanechá. Pobaví, ale dlouhodobě nenadchne. Jedná se o takové střípky ze života, kde se nemůžete ani „kochat“ literárním uměním. Nicméně já ty dvě desítky povídek přečetla rychle, nemusela jsem u nich nějak zvlášť přemýšlet a čas s nimi strávený mi příjemně utekl a byl odpočinkem, jež od knihy občas očekávám.

Petr Vydra (*1972) vystudoval dramaturgii na pražské DAMU. Jako stand-up komik vystupuje v internetových a klubových pořadech Na stojáka a v televizním Comedy clubu. Jeho divadelní hry a adaptace uvádělo Městské divadlo Kladno a Švandovo divadlo. V Dejvickém divadle dramaturgicky tmelil Trapné večery, ve kterých také vystupoval. Své texty publikoval v časopisech (Svět a divadl, Ego! Hospodářských novin, Nový prostor) a v několika sbornících.

hlas a jine povidky

Hlas a jiné povídky
Autor: Petr Vydra
Žánr: povídky, humor
Nakladatelství: Brána, Euromedia Group
Rok vydání: 2020
Počet stran: 168
Hodnocení: 68 %

Honza Jareš: „Je pro mě důležité, aby mě lidé vnímali jako umělce, nikoliv jako člověka, který nevidí a má to těžké.“

honza jares 200Honza Jareš se narodil v roce 1981 v Hradci Králové, své dětství prožil v Brně. Zde absolvoval základní školu pro nevidomé a souběžně Základní uměleckou školu Vítězslavy Kaprálové, obor zpěv a klavír. Poté se přestěhoval do Prahy a po něk...

Dědina věrně popisuje vesnický život

dedina 200Spisovatelka Petra Dvořáková vydala knihu Dědina obsahující velmi zajímavý příběh jedné současné vesnice. Těšte se na nářečí a zajímavé postavy i osudy!

...

Drsný středověk v románu Cesta sněžných ptáků

Cesta sneznych ptaku200Cesta sněžných ptáků je historický román z jedenáctého století, ve kterém najdeme vše, co k příběhu z drsné doby a velkých činů patří. Robert Lyndon nás prostřednictvím svých hrdinů proved...

Hosté v zajetí „dobrých“ mravů

Slavnost 200Upřímnost nebo takt. Rozhodně hlavně neurazit.  Za každou cenu stát za svým názorem nebo být součástí stáda a myslet si své pouze pro sebe? Podobné otázky si vzali na paškál tvůrci z pražského Studia Hrdinů a pohráli si s původním scénářem česk...

Kniha o filmu Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec

kuchar perexNakladatelství Casablanca se ujala záslužného úkolu, jakým je vydávání knižních monografií o jednotlivých světově proslulých filmech. Tak se čtenáři mohli seznámit například s Metropolis, Občanem Kanem, Sedmou pečetí, Andrejem Rublevem, Matrixem ...