Odpočiňte si u nenáročných povídek

Odpočiňte si u nenáročných povídek

hlas a jine povidky 200V nakladatelství Brána vyšla kniha Hlas a jiné povídky od známého komika Petra Vydry, která potěší především milovníky krátkých povídek.

Petra Vydru znám z televize – občas se zde mihne v rámci Comedy Clubu. Dokážu k němu přiřadit jeho obličej, i vyjadřování, ale už ne obsah. O podobných komicích je obecně známo, že mají dobré vyjadřovací schopnosti, což byl důvod pustit si i do jeho knihy.

Povídková forma je navíc „výhodná“ v tom, že i když vám nějaké krátké dílko nesedne, snadno jej přelouskáte a jdete zkrátka dál. Anotace slibovala „humorně laděné příběhy zachycují leckdy lehce absurdní a místy mysteriózní, zároveň však veskrze lidské životní situace, jaké zažívá ve své práci či v osobních vztazích každý z nás“, takže se bylo na co těšit.

V knize se nachází celkem 23 povídek, kdy většina z nich už někde vyšla, například v časopise Svět a divadlo, ve školních almanaších nebo v magazínu Ego! Hospodářských novin. Nemají tedy nějakou společnou linku, některé jsou z divadelního prostředí, jiné se zabývají mezilidskými vztahy, další jsou zkrátka ze života. Mnoho z nich je opravdu krátkých a jsou spíše jakousi zaznamenanou myšlenkou, nebo rozvinutou situací než vystavěným příběhem. Taková je například povídka Ve vlaku o setkání dvou lidí nebo kouzelně konverzační Vepřo.

Osobně jsem měla od knihy úplně jiné očekávání. Předně jsem čekala více humoru a – zasmála jsem se jen několikrát a než nějaký uvolněný smích to bylo spíše jen pousmání. A také jsem se těšila na více příběhů ze života autora, na nějaké osobnější vyprávění ze života stand-up komika, čehož se mi bohužel nedostalo. Chyběla mi také lehkost a nadhled známý z prken, které znamenají svět, ale chápu, že taková komika a řádky knihy jsou nesrovnatelné světy.

Hlas a jiné povídky je přesně ta „jednohubková“ povídková kniha, kterou si sice přečtete se zájmem, ale příliš ve vás nezanechá. Pobaví, ale dlouhodobě nenadchne. Jedná se o takové střípky ze života, kde se nemůžete ani „kochat“ literárním uměním. Nicméně já ty dvě desítky povídek přečetla rychle, nemusela jsem u nich nějak zvlášť přemýšlet a čas s nimi strávený mi příjemně utekl a byl odpočinkem, jež od knihy občas očekávám.

Petr Vydra (*1972) vystudoval dramaturgii na pražské DAMU. Jako stand-up komik vystupuje v internetových a klubových pořadech Na stojáka a v televizním Comedy clubu. Jeho divadelní hry a adaptace uvádělo Městské divadlo Kladno a Švandovo divadlo. V Dejvickém divadle dramaturgicky tmelil Trapné večery, ve kterých také vystupoval. Své texty publikoval v časopisech (Svět a divadl, Ego! Hospodářských novin, Nový prostor) a v několika sbornících.

hlas a jine povidky

Hlas a jiné povídky
Autor: Petr Vydra
Žánr: povídky, humor
Nakladatelství: Brána, Euromedia Group
Rok vydání: 2020
Počet stran: 168
Hodnocení: 68 %

Vlaďka Dobiášová: „Každý by se měl pomocí módních trendů snažit najít svůj styl a ne je pouze bezhlavě kopírovat“

vladka dobiasova perexPozvání k rozhovoru přijala paní Vlaďka Dobiášová, sběratelka historického a dobového oblečení, jeho doplňků, bižuterie, knoflíků, šicích potřeb a ozdob. Věci z její sbírky můžete vidět napříkl...

Břicháč Tom: Máme to rádi zdravě

mame to radi zdrave 200V září vyšla vlastním nákladem už pátá kniha Břicháče Toma, člověka, který dokázal za rok díky vyvážené stravě zhubnout 27 kilo. Spolu s manželkou Lucií nám nabízí knihu šikovnou Máme to rádi zdravě, která přináší „hodně d...

Marek Řezanka – Procházky po Jelení

prochazky po jeleni200

Máte rádi poezii a baví vás hledání příběhů ukrývajících se ve veršech? Jestli jste na obě otázky odpovědeli “ano”, básnická sbírka Marka Řezanku s názvem Procházky po Jelení vás určitě zaujme.

...

Hladová země ukazuje, jakou moc mají peníze

hladova zeme perexPředstavte si městečko, kde lidé pracují jen minimálně. Většinu času stráví na hostinách a oslavách. Za místní pracují chlapi v dolech, kteří kutají. Jediné, co musí místní udělat, je požehnat jim a poslat je pod zem. A jít to pa...

Filmy ze střední Evropy

filmy stredni evropy klipPod střechou Maďarského kulturního střediska v Praze se od čtvrtka 25. října do neděle 28. října 2012 pořádá přehlídka Současná filmová tvorba – střední Evropa. Přiblíží zajímavá díla nejen ...