Po čtení Doby temna byste si měli dát panáka

doba temna 200Doba temna s podtitulem Stand up your life je kniha známé stand up komičky Adély Elbel. Kromě humoru se můžete těšit na velmi osobní vyprávění.

Na zadní straně přebalu knihy se v kolečku nachází tento text: „Po přečtení už mě neuvidíte jako dřív. Pokud si chcete uchovat představu drsné a nesmlouvavé bit*ch, raději knihu ani neotvírejte.“ Já od knihy příliš neočekávala, chtěla jsem se jen dozvědět něco víc o Adéle, kterou jsem občas zahlédla v televizi a ve výsledku se na ni opravdu budu dívat jinak. A to s velkým respektem!

Adéla Elbel totiž působí jako silná sebevědomá žena, která si umí udělat legraci jak ze sebe, tak z druhých. Ale za tím je velmi silný příběh obdivuhodné ženy. Když jí bylo nejhůř, nedávala to na sobě příliš znát, a naopak se zakousla do práce nebo do studia. Její vyprávění je opravdu osobní, často jsem u něho lapala po dechu a musím říct, že na mě zapůsobilo více než tolik oblíbené motivační příručky.

„Byla jsem tedy v háji, ale za chvíli mě čekalo vystoupení, kde se lidi těšili na humor a zábavu. Takže se stávalo, že jsem v zákulisí setřela slzy a s úsměvem vyběhla na pódium. Nebyla to přetvářka. Mě to pomáhalo taky. Pomáhalo mi to zapomenout a uvolnit se. Dala jsem si před ty myšlenky přepážku a ony ke mně nemohly. To, myslím, umí všichni, kdo žili delší dobu ve smutku. Diváci nechtějí vidět smutného klauna. Chtějí se bavit. Smutek odpuzuje. (str. 113)

Doba temna je rozdělena na tyto kapitoly: Pán prstenu, Základní kámen, Střední pilíř, Svoboda?, První poločas rozpadu manželství, Druhý poločas rozpadu manželství, Rozvod aneb Lost, Cesta ven aneb Found a Epilog a kapitola Mým dcerám. V úvodu tak Adéla vzpomíná na dětství, popisuje studentská léta a setkání s NÍM. Brzy otěhotněla a vrhla se na denní studium, do toho koncertovala a pracovala. „Nová práce mi ale vyplnila myšlenky na osobní život. Vlastně, jaký osobní život? Abych neviděla, zaplnila jsem si ho po okraj. Dělala jsem v oficu, jezdila na koncerty, studovala, psala diplomku a snažila se najít nakladatele pohádky Princ a princ.“ str. 97. Do tohoto workoholismu a šílené atmosféry doma se narodila její druhá dcera, Adéla Elbel začala se stand-upy a hledala cestu ven…

Dobu temna jsem přečetla za jeden večer takřka jedním dechem. To tedy úplně neplatí, protože zatajovat dech a nadechovat jsem se musela často. A na toho panáka z titulku jsem byla taky zralá a dala bych si ho na Adélino zdraví. Překvapilo mě, s čím vším se musela vypořádat, místy jsem se smála jejímu sarkastickému stylu, ale většinu času jsem jen žasla. Kniha je zdárnou ukázkou toho, že opravdu nejde dát jen na dojem z televize a že to nikdo nemá jednoduché.

Adéla Elbel v životě nestihla nic, co si předsevzala, kromě magisterského titulu, a i ten jí trval sedm let. Jinak totiž nikdy neměla žádné ambice, takže je nemohla naplnit. Vše, co dělá, k ní přišlo samo a ona nedokázala říct ne. Přeložila deset knih, vydala dva hudební nosiče s formací Čokovoko, ač bez zjevného hudebního talentu, živí se stand-upovým vystupováním se skupinou Na Stojáka a „humorným“ moderováním nejrůznějších akcí a večírků. Má dvě děti a naštěstí žádné zvíře.

doba temna

Doba temna
Stand up your life
Autor: Adéla Elbel
Žánr: non-fiction, životopis, humor
Nakladatelství: CPress, Albatros Media
Rok vydání: 2020
Počet stran: 160
Hodnocení: 85 %

Jiří Zbořil: Pokud člověk může pomoci, pomáhat má!

Zboril 200Těší se na své vánoční pořady, věnuje se charitě, učí, připravuje pohybovou dílničku pro děti, chystá projekt s herci Evou Hruškovou a Janem Přeučilem, bude natáčet první díly nového televizního pořadu, podporuje aktivity cviči...

Tajemství včerejška překvapovalo

tajemstvi-vcerejska 200V Nakladatelství Martin Koláček – E-knihy jedou vyšla v roce 2018 kniha Tajemství včerejška od Jaroslava Beneše. Stojí za to?

...

Jaká je literární prvotina Jiřího Mádla?

Pritazlivost-planety-Krypton 200Přitažlivost planety Krypton je název první knihy mladého herce, režiséra a scenáristy Jiřího Mádla. Román vyšel v nakladatelství Bizbooks a nabízí zajímavé čtení.

...

Novým rektorem JAMU bude MgA. Petr Michálek

jamu michalek 200Novým rektorem Janáčkovy akademie múzických umění byl při dnešním zasedání zdejšího akademického senátu zvolený Mg.A. Petr Michálek, který se této vrcholné akademické funkce ujme počátkem února 2022.

...

Slovenská literatura mezi námi

SlovFilm perex
Pro filmové fandy, kteří slovenštinu ještě nepovažují za nesrozumitelný jazyk a bez váhání si v něm čtou, jsou určeny následující řádky. Rád bych příznivcům kvalitního čtení o pohyblivých obrázcích – a nejen o nich - prozradil, že ...