Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

byli-jsme-tu-vzdycky perexKniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.

Pokud máme mluvit o queer lidech, je potřeba definovat samotný pojem queer – k tomu si vypůjčím právě autorovu definici: „Tento pojem zastřešuje všechny, jejichž identita není heterosexuální nebo cisgenderová (lidé, kteří se cítí být v souladu se svým pohlavím a genderovou identitou). V 16. století toto slovo označovalo to, co je zvláštní či podivné. V minulém století začalo být chápáno jako urážka LGBTQ lidé. V posledních třiceti letech se stalo nástrojem boje proti útlaku neheterosexuálních lidí.“

Intimní vhled do fungování současného světa z pohledu queer lidí

Filip Titlbach otevírá knihu svým vlastním příběhem. Sám se tak obrazně odhaluje čtenářům a svěřuje jim do rukou knihu plnou témat, které se jeho samotného dotýkají. Byli jsme tu vždycky tak není jen neosobní kolekcí rozhovorů, ale intimním vhledem do fungování současného světa, z pohledu queer lidí. Čtenáři tak získávají informace z první ruky, což jim umožňuje vcítit se do problémů a pochopit situaci úplně jiným způsobem, než na jaký jsou možná zvyklí.

Někdo by snad mohl mít pocit, že tato kniha zůstane v komunitě, ze které autor vychází. Je to ale přesně naopak. Rozhovory jsou dveřmi k pochopení. A to i pro lidi, kterým jsou témata, jako jsou stejná práva, povinná sterilizace trans osob či diskriminace na základě orientace, úplně jedno. Kniha otevírá témata, vyvrací předsudky a prezentuje fakta.

filip titlbach nahled

Rozhovory se rozvíjejí přirozeně, nejsou strojené a jejich struktura není předem pevně ohraničená. Autor i respondenti tak mají prostor na to svými slovy vysvětlit téma, kterému rozumí, lidsky. Otázky se rozvíjí i dle jejich reakcí a Filip Titlbach tím jen dokazuje to, jak kvalitně se umí ptát; kniha není pouhým sborníkem odpovědí. A respondenti, které vybral, umí vysvětlovat. Z jejich odpovědí je cítit touha po pochopení, o které se sice neprosí, ale věcně ukazují, proč by jej mít měli. Témata vysvětlují rozumně, v klidu a racionálně. To pořád velká část české společnosti potřebuje. Aby jim někdo přiblížil komunitu jim jinak naprosto vzdálenou, na základě faktů.

Příběhy založené na zkušenostech, faktech a historii

V druhé řadě je každá stránka olemována vysvětlivkami. Nemusíte se tak bát dát knihu přečíst rodině, přátelům či známým, kterým jsou termíny, jako je gender, dysforie či ally neznámé. Vysvětlivky dávají prostor pochopit, ale hlavně dávají čtenáři najevo, že není nutné, aby se v problematice pohyboval, stačí, aby začal.

Filip Titlbach nemá žádnou povinnost vysvětlovat lidem, proč by měli být tolerantní, proč by je queer lidi a jejich problémy měli zajímat. Spousta queer lidí by na jeho místě měla chuť obviňovat, křičet a bránit se nenávisti, které čelí. On ale i přes veškeré příkoří, které mu společnost způsobila, nabízí perfektně zpracovaný vhled, příběhy, co stojí nejen na zkušenostech, ale i na faktech a historii. Byli jsme tu vždycky je jedním z nejdůležitějších děl literatury faktu za poslední dobu, protože má potenciál zasypat příkopy, které se ve společnosti tvoří. Nebo alespoň část z nich – a i to je krok dopředu.

filip titlbach studio

Filip Titlbach je novinář působící v redakci Deníku N. Je autorem podcastu „Studio N“, který moderuje společně s jeho kolegou Vítkem Svobodou. Získal několik cen za své texty, byl nominován na Křišťálovou lupu a Novinářskou cenu. Byl oceněn Otevřenou společností v anketě Genderman, která vznikla za účelem zviditelnění, propojení a ocenění mužů, kteří odmítají sexismus a veřejně proti němu vystupují či aktivně podporují genderovou rovnost. To je v souladu se sociálními a menšinovými tématy, kterým se Filip Titlbach věnuje. Byli jsme tu vždycky je jeho první, ale snad ne poslední, knihou.

byli-jsme-tu-vzdycky

Byli jsme tu vždycky
Autor: Filip Titlbach
Žánr: Publicistika
Nakladatelství: N media, a. s.
Rok vydání: 2022
Počet stran: 230

Zdroj foto: Filip Titlbach
obchod.denikn.cz/show/47/byli_jsme_tu_vzdycky

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Štěpán Kojan: „Prvnímu ročníku Rocku pro faunu přeji podporu široké veřejnosti pro dobrou věc Fauny“

keks 200Rock pro faunu – je nový projekt, který chce pomoci přírodě a zvířatům. Předkládáme vám, našim čtenářům, první rozhovor s leaderem kapely KEKS Štěpánem Kojanem:

...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Opravdu existuje Dvojí život?

dvoji zivot200V listopadu vyšla u nakladatelství Jota druhá kniha Američanky Flynn Berryové Dvojí život. Psychologický román s prvky thrilleru vás vtáhne a na necelých tři sta stranách vás bude šponovat, jak to asi dopadne…

Ciro Marchetti: Tarot snů

tarot snu 200Představte si, že je deštivý den a vám se nechce z postele a máte tarotovou náladu. Ciro Marchetti je proslulý svým Tarotem snů a není divu, že se dočkal dalšího vydání. Karty jako takové jsou naprosto stejné jako v prvním vydání, formátem i ...

Pohled z mostu: Mimořádné lidské drama o spalující vášni

Pohled z mostu200Arthur Miller je jistě vedle Eugena O’Neilla, Tennesseeho Williamse a Edwarda Albeeho vrcholným americkým dramatikem 20. století – a jedním z mála nesporných moderních dramatických klasiků. Z jeho významných her už diváci Městského d...

Děti moje – jednoduchost, která neupoutá!
ImageFilm oceněný Zlatým glóbem vstupuje 19. ledna do kin, ale nepřináší s sebou příliš zajímavou podívanou. Film je natočen podle románu Kaui Hart Hemmings a vypráví o muži, jehož žena umírá a on musí urovnat svůj vztah s dote...