FORMULA 1 – Úplný obrazový průvodce ze světa Rivalů

formula perexPlnobarevná publikace velkého formátu FORMULA 1 je opravdu velkým obrazovým průvodcem světa formulí. Zaujme nejen kluky všech věkových kategorií, ale potěší jistě i holky. Já vím, o čem mluvím. Není to tak dávno, co mě synek vytáhl na film Rivalové, kde měřili svoje síly Niki Lauda a James Hunt. Obdivně a s respektem jsem koukala dvě hodiny na plátno a říkala si něco o nadšení, píli a riskování.

Láska má různé podoby. Když jsem pak vzala do ruky tuhle velkou knihu, nemohla jsem ji odložit. Hodně času mi zabralo prohlížení fotografií, kterých je tu víc než dost a jsou na nich mistrovsky zachyceny nejrůznější momenty. Ať už jsou to historické černobílé snímky, třeba na stranách 114 a 115, kde Juan Manuel Fangio s Ferrari vede před Mossem s Maserati při Velké ceně Itálie 1956. Jsou tu i vzpomínkové snímky, třeba na smrtelnou havárii Formule 2 dne 7. dubna 1968 na Hockenheimu, kdy Clarkův Lotus náhle vybočil z dráhy a roztříštil se o stromy. Tahle černobílá fotka je vypovídající. Je plná smutku, stejně jako její komentář a mnoho dalších komentářů u jiných havárií s fatálními následky. Tahle kniha nešetří zdrcující realitou. I ty smutné konce k formulím patří.

Na druhou stranu jsou tu i oslavné fotky, třeba jako tak, která na dvoustraně ukazuje Jensona Buttona oslavujícího vítězství ve Velké ceně Turecka v roce 2009. Je plná bublin, které letí přímo z otevřené láhve šampaňského. Vtáhne vás do toho okamžiku. Je na ní vidět pilotova radost do nejmenších detailů. Ale i samotný fotograf se vystavuje riziku, že se přimotá k nějaké nepříjemné situaci, ke kolizi a nebudu ani domýšlet, že může být zraněn. Zkrátka o obrázky tady není nouze a jsou opravdu perfektní. Třeba ten úplně vzadu, poslední těsně před rejstříkem, který musel její autor fotit buď hodně dlouhým časem a nebo plně otevřenou závěrkou. Vypadá to jako řada proužků a pod nimi formule, která je rozmazaná, že si ani neumím představit rychlost, jakou musela jet. Ani bych nestihla říct „teď“ a byla by pryč. Jo a je tady popisek, že to Sebastian Vettel projíždí před tribunou během Velké ceny Velké Británie 2009.

Ale dost o fotkách. Vezmu to od začátku, od obsahu. Hned za Předmluvou Lewise Hamiltona a Jensona Buttona je mnoho dalších kapitol – namátkou: Velký závod, kde je stručně vysvětleno, co je cílem Formule 1. Úsvit závodění je trocha historie slovem, obrazem a fakty. Nová éra mluví o „gentlemanovi z Turína“ - Nino Farinovi, o prvních sponzorech a nebo zlepšování bezpečnosti. Současnost zmiňuje zájem celého světa o závodění, rozpočty nebo nová pravidla. Průkopníci – to je kapitola o lidech, kteří v tomto sportu dosáhli obrovského úspěchu. Patří sem třeba Max Mosley nebo Enzo Ferrari a samozřejmě tu nejsou sami. Pak je tu kapitola nazvaná Svět F1, kde je mapa světa a krásně na ní vidíte, kde jsou jaké závodní okruhy, včetně jejich nákresů a jsou to pěkně klikaté obrazce. No a pak jsou tu Jezdci – třeba rekordman – nejmladší mistr světa v historii Formule 1, kterým se stal Emerson Fittipaldi ve věku 24 let. Týmy je kapitola představující týmy s počtem získaných titulů. A tohle je opravdu něco: Okruhy – nákresy okruhů v Melbourne, Kuala Lumpur, Šanghaji, Sakhiru, Barceloně a Valencii, Sao Paolu a Abu Dhabi. U všech jsou informace o počtu kol, délce okruhu, délce závodu a rekordním čase na kolo. A zase ty nádherné fotky!

Potom se představují jednotlivé týmy, za všechny uvedu například Brawn GP, Renault nebo Red Bull, všude jsou tabulky s informacemi o jezdcích, sídle, prvním závodu, počtu startů, kolik jezdců se stalo mistrem světa, počet vítězství a nebo jména slavných jezdců za celou kariéru týmu. Kapitola Staří mistři zabrousí zase do historie, lépe řečeno do roku 1967, kdy i přes ohnutý závěs dojel Clarkův Lotus 49 do cíle Velké ceny Spojených států první. Starým mistrům je věnováno několik stran. Další kapitoly jsou řazeny chronologicky: 50. léta, 60. léta, 70. léta, 80. léta, 90. léta, Současnost. A další část knihy je věnovaná výhradně autům. A také je tak nazvaná – Auta. A má podkapitoly: Zrození auta, Aerodynamika, Pohonná jednotka, Kokpit a mnoho dalších. Následují medailonky jezdců jednotlivých stájí, průřez jejich kariérou, úspěchy i neúspěchy. A zase vybírám natátkou: Niki Lauda, Michael Schumacher, Jackie Stewart nebo Nigel Mansel. Najdete tady také kapitoly o tom, kdo s kým soupeřil, které jsou trefně nazvané Rivalita.

Velmi mě zaujala kapitola Obsluha v boxech, kde je vidět, kdo všechno je v boxu po příjezdu formule během závodu. Je to fotka z Velké ceny Singapuru 2008, kdy mechanici obsluhovali BMW Saubera Nicka Heidfelda. Já jsem jich napočítala 22. A v bublině u obrázku se píše, že při Velké ceně Belgie 1993 vyměnili mechaniciu Benettonu Riccarda Patreseho všechny 4 kola za neuvěřitelné 3,2 skundy. Tomu říkám týmová práce! Závěrem knihy je obsáhlý Slovníček, který jsem sama ocenila, neboť jsem nevěděla, co je třeba difuzor, padok nebo zavířená oblast. Teď už to vím. A úplně nakonec je Rejstřík a obsáhlé Poděkování. Teda: jsem holka, ale tohle ohodnotím i jako neznale. Je to opravdu parádička!

FORMULA 1 – Úplný obrazový průvodce

formula

Autor: Adam Hay – Nicholls
Žánr: Naučná literatura
Z anglického originálu přeložil: Vladimír Rybecký
Odpovědná redaktorka: Marie Hajdová
Jazykové korektury: Jana Dudová
Sazba: Tereza Přeučilová
Technická redaktorka: Jana Bromová
Vydala: Mladá fronta, a.s., Praha 5
Rok vydání: 2010, 7324. publikace, vydání první, vázaná
Počet stran: 192
ISBN: 978-80-204-2237-8

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Baletka Kateřina Voldánová: „Zahrát lišku nebo loupežníka je něco jiného, než pološílenou dívku.“

Katerina Voldanova 200Baletní studio Regina se nachází v Ústí nad Labem a jeho renomé stoupá díky paní ředitelce Regině Holubové Blažkové a velkému množství talentovaných tanečnic a tanečníků. Jednou z nich je Kateřina Voldánová, která po rolích v...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Je libo švédský thriller?

muz ktery si hral s panenkami 200V nakladatelství Grada pod značkou Metafora vyšel první díl z trilogie Nenávist s názvem Muž, který si hrál s panenkami. Milovníci nejen severských detektivek ji zhltnou jako jednohubku.

...

Kniha pro diváky Zahradních proměn

miluj svou zahradu200Miluj svou zahradu: Zahrady inspirované přírodou je název knihy bratří Richových, které i český divák může znát z televizních obrazovek. Jsou totiž jedni z architektů v pořadu Zahradní proměny vysílaného na Televizi Seznam.

Konec mafiánů Na zábradlí

chlapci200Moje první návštěva pražského Divadla Na zábradlí po rekonstrukci mě zavedla na hru Dobří chlapci. Pod názvem je možné si představit mnoho variací o tom, o jaké dobré chlapce jde. Realita je ovšem taková, že si divadlo vzalo na paškál samotné mafi...

Jaký význam mají mýty v našem životě?

Uvahy 200Přemítáním o mýtech si tříbily mysl leckteré osobnosti tuzemské i světové kultury. Nyní se mezi ně zařadil David Jan Novotný, když vydal sborník studií Úvahy o mýtu. V osmnácti kapitolách se hravě přehoupl od biblických témat k souča...