Audioknižní podoba románu Hana stojí za to

Hana 200Stěží se najde někdo, kdo ještě neslyšel o románu Hana od Aleny Mornštajnové. Není divu, jedná se o velmi dobré dílo sbírající jedno ocenění za druhým, například Cenu Česká kniha 2018 nebo Kniha roku 2017 a Novinka roku 2017 na Databázi knih. Povedené je rozhodně také audioknižní vydání – poslechněte si ho i vy.

Alena Mornštajnová se narodila 24. června 1963 ve Valašském Meziříčí a vystudovala angličtinu a češtinu na Filozofické fakultě Ostravské univerzity. V současné době pracuje jako lektorka anglického jazyka a překladatelka. Literárně debutovala románem Slepá mapa (Host, 2013), který se dostal do užší nominace na Cenu Česká kniha 2014 a pozitivních ohlasů se dostalo i další knize Hotýlek (Host, 2015).

Příběh knihy Hana vychází ze skutečných událostí a odehrává se v autorčině rodišti a bydlišti – Valašském Meziříčí. Tam se v zimě roku 1955 čtenář seznamuje s devítiletou Mirou, která neposlechne rodiče, vydá se k řece a spadne do vody. Kvůli tomu posléze jako trest na oslavě nedostane žloutkový věneček, což radikálně změní její život… Paradoxně díky tomu poznává život její nemluvné a depresivní tety Hany a dozvídá se mnohem více jak o své rodině, tak o válečné době.

Ačkoliv je téma knihy složité a utrpení je v ní nosným tématem, Alena Mornštajnová to podává takovou formou, že to čtenáři a posluchači ani nepřijde. Píše velmi poutavě, skládá k sobě díly skládačky a zároveň poskytuje velmi realistický obrázek. To vše bez zbytečných vyjádření, nebo nějakého klišé. Výše zmíněná ocenění si tak opravdu zaslouží a není divu, že se kniha stala tak oblíbenou.

(Audio)kniha je rozdělena na tři části: Já, Mira – 1954–1963, Ti přede mnou – 1933–1945 a Já, Hana 1942–1963. Tím pádem se zde střídají i vypravěčky, což audioknize perfektně nahrává. Postavy Miry se ujala třicetiletá Tereza Dočkalová, členka souboru pražského Divadla pod Palmovkou, která letos získala Cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Henrika Ibsena Nora. Jedná se o její první audioknihu, ale pravidelně spolupracuje jak s Českou televizí, tak rozhlasem. Její hlas nepůsobí úplně dětsky, naopak spíše přirozeně. To vůbec nevadí, protože se tak hodí k vyprávěným událostem. Navíc dokázala ve své interpretaci věrně znázornit dospívání a prozření Miry. Třetí a obsahově nejobtížnější část připadla na známou herečku Lenku Vlasákovou, která skvěle dokázala zahrát zlomenou ženu nesoucí v sobě spousty tajemství. Její projev je místy temný a zní unaveně a vyčerpaně, což ale dokonale koresponduje s postavou Hany.

Obě interpretky spolu s tklivým hudebním doprovodem dělají z audioknihy skvělý a opravdu působivý počin podávající velmi věrné svědectví doby, které by si měl poslechnout každý.

Hana obalka

Hana
Autor: Alena Mornštajnová
Interpret: Lenka Vlasáková, Tereza Dočkalová
Vydavatelství: OneHotBook
Délka: 9 hodin 20 minut
Typ: audiokniha
Hodnocení: 97 %

Recenzi na knihu si můžete přečíst zde: http://www.kultura21.cz/literatura/16043-hana-roman-vydavatelstvi-host-recenze

PERCIVAL SCHUTTENBACH: „Nemusíme znít tvrdě jen proto, že to diktuje folk metal“

percival 200Na festivalu Made of Metal, který se o druhém srpnovém víkendu koná u Hodonína, se mimo jiné představí polští představitelé folk metalu Percival Schuttenbach. My jsme oslovili hlavu skupiny Mikolaje Rybackiho a položili mu několik otázek, z nichž...

Praštěný nápad Kuny Elišky

Nenáviděná i milovaná Eleanor se má vážně skvěle

eleanor se ma vazne skvele 200V nakladatelství Plus vyšla na konci roku 2017 kniha Eleanor se má vážně skvěle od Gail Honeymanové, která se nyní dočkala i své audioknižní verze.

...

Když se ztratí dítě, podezřelý je každý. Kam zmizela tříletá Millie Everleighová?

Nevlastni dite perexPo cestě domů z obchodu zazvoní Leslie telefon. Volá jí nevlastní dcera Shelby, která měla dohlížet na její dcerku Millie, a křičí, že dívenka se ztratila. Když Leslie konečně dorazí domů, zjistí, že Millie je opravdu pryč.

Palmovka přežila. Svou scénu otevře veřejnosti premiérou o Stalinovi.

palmo200Od dob ničivých povodní v roce 2013, proběhla v Divadle pod Palmovkou rozsáhlá rekonstrukce vnitřních prostor budovy  spolu s výměnou vedení a ostatního personálu. Jen díky vstřícnosti a pochopení dalších divadelních scén se podařilo částečný chod divad...

SVĚTY NA POKRAČOVÁNÍ

svety na pokrac 200Pětatřicetiletý badatel v audiovizi Radomír D. Kokeš, spjatý s brněnskou univerzitou, se čtenáři komunikuje už déle než celé desetiletí (hlavně skrze časopis Cinepur).  Nedávno se představil knihou Rozbor filmu, shrnující výsledky p...