Osobně své umění nijak moc neprožívám, říká muzikant a výtvarník Jan Homola

Osobně své umění nijak moc neprožívám, říká muzikant a výtvarník Jan Homola

Tisk

Homola200Léta ho znám jako člena hudební skupiny Wohnout, ale poslední době se stále více projevuje i jako originální výtvarník. Dnes má zase sebou Jan Homola řadu prezentací a výstav. Svá díla vytváří do velkoformátových obrazů i do menších grafik. Svou vlastní techniku nazval Digital Akryl 332, neboť část vzniká na speciálním digitálním tabletu. Právě v dubnu bude mít v pražské Galerii 1 společnou výstavu s dalším hudebníkem a malířem Martinem Němcem...

Poprvé jsem vás zaregistroval ve skupině Wohnout, ale v poslední době jsem zjistil, že jste také zajímavý výtvarník. Přesto se zeptám, jak to máte s Wohnoutem dnes a jak se kapele daří?

Naše kapela byla několikrát dlouhodobě vyřazena z provozu vinou koronaviru. Nicméně jsme čas, který nám tohle období dalo, využili ke složení a natočení naší desáté řadové desky. Minulý víkend jsme po několika měsících pauzy znovu vyrazili na nedokončené turné a vlastně se znovu učíme znít jako kapela.

Děláte do muziky, píšete texty, přitom jste původně loutkář, který se pak začal živit fotografií a její úpravou, ale také grafikou. Co vás na tom tak přitahalo?

Když jsem byl malý, měl jsem smíšené životní ambice. Chtěl jsem sice hrát na kytaru a malovat, což se mi splnilo, ale také jsem hodně tíhnul k lesu a zvířatům a chtěl být přírodovědec. Dokonce jsem několik let chodil do ornitologického kroužku a mým velkým koníčkem je dosud sběr a poznávání nových druhů hub. Vystudoval jsem jako loutkář, ale hned po maturitě jsem změnil plány a dlouho jsem se živil počítačovou úpravou fotek. Byla hluboká devadesátá léta a Photoshop byl tehdy ještě ne úplně známou záležitostí, na což jsem byl tehdy velice hrdý. Po roce 2000 jsem se však už začal věnovat více muzice.

homola1

Dnes jste díky spolupráci s kurátorkou a také malířkou Reny Mužíkovou známý výtvarník. Jak byste svou tvorbu charakterizoval? A jaká k ní byla cesta?

Nevím, jestli jsem známý, a ani si nejsem jistý zařazením výtvarník, protože jsem opravdu nestudovaný amatér. Sice jsem odjakživa maloval, ale krom loutkářské školy, kde se skicovalo, jsem tenhle obor nikdy podrobněji nezkoumal. Prostě jsem si čmáral a vedl kreslené deníky, když tu jsem potkal svou nynější kurátorku a manažerku Renátu a ukázal jí ze srandy jednu kresbu. Myslel jsem, že to buď profesionálně nebude komentovat, nebo se v duchu zasměje, ale nějak se jí to zjevilo jako smysl pro spolupráci. Založili jsme ART332, kde já tvořím a ona má díla dostává do prostorů a k lidem.

Má tvorba jsou i nadále takové popsané čmáraniny, většinou o lidech a zvířatech. Tvořím do velkoformátových obrazů i do menších grafik. Svou vlastní techniku jsem nazval Digital Akryl 332, neboť část vzniká na speciálním digitálním tabletu.

Váš společný projekt, který s Reny máte se jmenuje Art332 a je na výtvarné scéně naprosto originální a velice úspěšný. Na které výstavy nebo prezentace rád vzpomínáte, a na jaké se pod hlavičkou Art332 můžeme těšit?

Rád vzpomínám na naší první opravdovou výstavu v pražském Mánesu. A taky na řadu improvizovaných akcí v terénu, například v ulicích Českého Krumlova nebo v naší Galerii ART332 na Lipně, což je vlastně starý vybydlený objekt, který jsme jednou našli a pojali ho za výstavní prostor. Do budoucna máme v plánu různé výstavy, například tu společnou s Martinem Němcem v Galerii 1 a další akce. Sledujte nás na Facebooku Honza Homola ART332 nebo na ART332.cz

homola2

Co vaše cesty za hranice všedních dnů, co všechno máte za sebou? Inspirují vaši výtvarnou tvorbu vlastní zážitky?

Asi tuším, že se ptáte na cestování. Cestovat jsem začal aktivně v devadesátých letech a od té doby pravidelně vyrážím i několikrát za rok. Mám za sebou mnoho zemí, ale nemyslím si, že by se to nějak promítalo do mé tvorby. Maximálně s sebou někdy vezu skicák a občas si ve chvíli volna něco načrtnu, co později využiju pro obraz. Cestování vnímám spíše jako zásadní ovlivňování pohledu na svět, což možná někdy pomáhá tématům a inspiraci.

Čím se ještě zabýváte, protože mám pocit, že ve vašem centru zájmu nejsou jen obrazy a výtvarno...

Jako muzikant aktivně cvičím na tři nástroje. Tím hlavním je kytara, ale neméně cvičím i housle a ve chvilkách času bicí. Když se chystá deska, píšu texty, což je asi ta nejnáročnější věc z tvorby. Také rád běhám. S mým kolegou z kapely běháme maratony, takže tréninku se musím věnovat po celý rok. Ale není to tak, že bych přílišně měřil časy a tepovky. Naopak už běhám bez měření a během se jen relaxuju.

homola3

Jak se cítíte v pražském umělecko-malířském světě? Máte tam kamarády, s nimiž třeba zajdete na pivo, případně uděláte společnou výstavu?

Musím říci, že mě umělecký svět rozporuplně překvapil. V hudebním světě se pohybuju celkem dlouho, ale nikdy jsem v něm necítil takovou soutěživost a kolikrát i žárlivost jako v tom výtvarném. Je v něm daleko více ega než v hudbě. Ale i tak znám mnoho úžasných malířských povah.

Osobně své umění nijak moc neprožívám. Vím, že jsem v tohle - převážně akademickém světě - spíše takový samorost vetřelec, z čehož si ale rozhodně hlavu nedělám. Prostě jen dělám to, co mě baví.

homola4

Zdroj foto: archiv Reny Mužik a Jan Homola


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

Věřím na šťastné konce a velké návraty, říká Josef Bouda, frontman kapely Karel Gott revival Morava

josef bouda perexNa svých vystoupeních má stále výraznější úspěch, což se už děje i za hranicemi Česka. Řeč je o kapele Karel Gott revival Morava, kde je tím "goťákem" zpěvák Josef Bouda. Hudební formace, která má základnu v Bučovicích, je stále pop...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Čtěte také...

Jubilant Adolf Born

born perexPražský výtvarník Adolf Born (1930), osobnosť moderného českého umenia, sa v júni dožíva v zdraví a plnom tvorivom nasadení svojich krásnych 84. narodenín. Kreslenie - voľná grafika a ilustrácia boli a zostali pre neho všetkým - um...


Literatura

Michael Crichton na stopě zločinu: Velká vlaková loupež

velka vlakova loupe 200Kniha Zlín vydala v červnu klasický román Michaela Crichtona Velká vlaková loupež, který popisuje jeden z největších zločinů v dějinách. Dáte popisnému příběhu z viktoriánského období šanci?

Divadlo

Kulturní centrum Vzlet uvádí celovečerní divadelní inscenaci Příchozí, která tematizuje život lidí s tělesným postižením

Příchozí perexCelovečerní divadelní inscenace Příchozí, kterou v dnešní premiéře uvedlo kulturní centrum Vzlet, propojuje na jevišti lidi s tělesným postižením s herci. Podává téma života s handicapem jako silnou metaforu pro setkávání s čímkoliv novým,...

Film

Šokující příběh zmizelých dětí odhaluje srbské drama Stehy

stehy perexŠvadlena Ana před mnoha lety ztratila svého prvorozeného syna. Prý umřel krátce poté, co se narodil. Ana tomuhle tvrzení uvěřila, protože neměla důvod nevěřit. Když se však objevilo několik náznaků, že by její chlapeček mohl být naživu, nezávahala...