Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem

pohybovy-vyvoj-ditete-s-laskou-a-respektem perexFyzioterapeutky dětem. A také jejich rodičům a všem, jimž na zdravém pohybovém vývoji malých ratolestí záleží. Miminka umí od narození spoustu úžasných věcí a dospělí je v tom mohou vhodně podpořit, pokud zvolí citlivý přístup, anebo si dají poradit. Dobrý začátek se stane pevným pilířem zdraví i v dospělosti.

Autorkami knihy Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem Michaela Kačírková a Zuzana Rybová jsou dětské fyzioterapeutky s bohatou praxí, které jsou zároveň samy maminkami. Jejich odborný pohled se tak prolíná s tím lidským, s vlastními zkušenostmi z péče o děťátko. Prostřednictvím podle věku dítěte chronologicky řazených kapitol, přehledného textu a názorných obrázků provázejí čtenáře dětským psychomotorickým vývojem. Objasňují nejasnosti a mýty, které jsou s ním spojeny, a současně nabízejí odborný pohled na moderní trendy, které aktuálně panují ve světě dětských pomůcek.

Aby dítě prospívalo
Novopečení rodiče tak pěkně pohromadě najdou kvalitní informace a odpovědi na otázky související se správným a zdravým vývojem jejich dítěte v prvních třech letech života, kdy opravdu není radno něco promeškat. U každého období je uvedeno, co by děťátko mělo umět, jaké funkce se u něj právě vyvíjejí, jak je možné pokrok vhodně podněcovat a kdy je třeba navštívit odborníka.

Co zdravému vývoji dítěte neprospívá
Z mého pohledu je jednou z nejdůležitějších kapitol téhle knížky právě tahle. Spousta rodičů, prarodičů a dalších příbuzných a známých bere otázku vývoje více či méně jako soutěž – kdo dřív a kdo rychleji pase koníčky, leze, sedí, chodí, mluví… Přitom je mnohdy kontraproduktivní, ba dokonce škodlivé, když dítě nějakou vývojovou fázi přeskočí, nebo když dospělí úroveň vývoje nerespektují. Nevhodné je například předčasné posazování, postavování, chůze nebo takzvané „letadélko“ – tahání za ruce. Rizika takového urychlování jsou také velmi dobře a srozumitelně v knize uvedena.

„Každé dítě má své tempo vývoje a to nejlepší, co pro něj můžete udělat, je toto tempo respektovat.“

Pomůcky a botičky
V dnešní době, kdy je trh přesycen nabídkou nejrůznějších, více či méně smysluplných vychytávek nejen pro děti, bývá obtížné se orientovat v tom, které pomůcky pořídit a kterým se raději vyhnout. Lákavé anotace jsou často zavádějící. Proto je jeden blok věnován právě praktickým pomůckám a hned ten následující se zabývá otázkou vývoje dětské nohy včetně správného výběru prvních botiček.

Velmi výstižně shrnuje význam knihy MUDr. Aneta Sládková Králová na jedné z posledních stránek:

„Komplexní, odborný a zároveň srozumitelný a lidský pohled na vývoj dítěte v prvních třech letech života. Nesnaží se nikoho vystrašit ani z ní není cítit snaha se prvoplánově zalíbit. Namísto toho přehledně a jasně upozorňuje na to, co je ve vývoji důležité a stojí za pozornost.“

To mohu jen potvrdit včetně dojmu, že veškerý text, i když je sestaven odborníky, bude velmi dobře srozumitelný všem čtenářům.

pohybovy-vyvoj-ditete-s-laskou-a-respektem

Autorky: Zuzana Rybová & Michaela Kačírková
Žánr: naučná literatura, rodina, zdraví
Vydáno: 2022, Esence, Euromedia Group
Počet stran: 168

Sebastiána I., královna Zlínského Majálesu : „Snad jsem pořád stejně super jako dřív!“

sebastiana 200Zlínský Majáles se kvapem blíží a my vám přinášíme rozhovor s loňskou královnou Majálesu Sebastiánou Hájkovou, která letošní klání organizuje. Co musíte udělat, abyste se stali králem či královnou Majálesu a...

Jak jíst a žít skutečně zdravě a opravdově (podle Margit)

Velmi osobní kniha perexJe to už nějaký ten pátek, co poprvé vyšla Velmi osobní kniha o zdraví. Mezitím si vysloužila označení "bestseller" a existuje nejen ve verzi tištěné, ale i elektronické a audio-knižní. Margit Slimáková, úspěšná čes...

Mýty číslo 13 vábí čtenáře na crossover

myty 13 200V dubnu vydalo komiksové nakladatelství Crew již třináctý díl série Mýty, takové pohádky pro dospělé. Nadupaný díl o více než dvě stě stránkách sázel na křížení se sérií Jack of Fables a to vysvětluje i název dílu – Velký mytický crossover.

...

Divadelní Rozmarné léto na počest Vančury

altNa počest spisovatele Vladislava Vančury, kterého před sedmdesáti lety popravili nacisti, byly uskutečněny Vančurovské dny 2012 konané v pražské Zbraslavi.

...

Pí a jeho život aneb Proč začneme s tygrem komunikovat?!

pi a jeho zivotNový film „Pí a jeho život“, jehož režie se ujal oscarový Ang Lee, můžeme poprvé zhlédnout, ve 3D provedení, již pár dní před letošním Štědrým dnem. Chlapec, tygr a moře – to jsou hlavní hrdi...