Talentovaní ochotníci si dali dostaveníčko na kroměřížském divadelním festivalu

Talentovaní ochotníci si dali dostaveníčko na kroměřížském divadelním festivalu

Tisk

divadlo200Celkem sedm inscenací se představilo ve dnech 18. - 21. května v rámci 16. ročníku Divadelního festivalu Ludmily Cápkové v Kroměříži. Vedle toho proběhlo pár doprovodných akcí – křest knižní publikace 70 let divadelního spolku v Kroměříži, koncert skupiny Petr Kalandra Memory Band, projekce dokumentárního filmu Kde se pivovaří a nesoutěžní představení O perníkové chaloupce.

 

Už během zahájení festivalu, uvedl Jiří Kašík, předseda Divadelního spolku Kroměříž, několik důležitých věcí: „Setkáváme se na moravském předkole FAMADu Poděbrady u nás v Kroměříži už pošestnácté. Setkáme se tady zároveň v roce, kdy město Kroměříž slaví 760 lest svého trvání, a zároveň v tomto roce slavíme neuvěřitelných 70 let trvání Divadelního spolku, který tento festival pořádá. Za těch sedmdesát let se na prknech, která znamenají svět, vystřídalo 409 herců a hereček, bylo nastudováno 144 inscenací a proběhlo tedy 144 premiér. Bylo odehráno bezpočet představení po celé republice i v zahraničí a při realizaci všech těchto představení pomáhalo také velké množství obětavých lidí, techniků, kulisáků, švadlen nebo vlásenkářek, bez kterých by toto velké dílo nikdy nevzniklo.“

Divadelní zasvěcenci vědí, že Divadelní festival Ludmily Cápkové v Kroměříži má podtitul Moravský FEMAD. A co vlastně FEMAD, neboli Festival Mladého Amatérského Divadla, znamená? Je to celostátní přehlídka ochotnických souborů, které zůstaly před branami postupu do hlavního programu celostátních, případně národních přehlídek.

V České republice existuje síť přehlídek amatérského divadla, kterou řídí dvě instituce. Jedna organizace NIPOS (pod Ministerstvem kultury) a druhou Svaz českých divadelních ochotníků. Obě mají svá postupová kola a svůj systém hodnocení odbornými porotami. Všichni víme, že hodnotit divadlo, stejně jako každé umění, je věc více než subjektivní. Někdo má rád impresionisty, jiný kubisty… A tak je tomu i v divadle. Někdo rád komedii, někdo tragédii. A stejně jako výtvarné umění, má i divadlo různé formy sdělení. Proto se stává, že často, už z oblastní přehlídky, nepostoupí inscenace, která by za pozornost stála. Jen neměla v kontextu přehlídky štěstí.

Pro všechny takové je tu FEMAD. Jsme rádi, že letos se konečně podařilo znovuobjevit i českou část. Pod názvem Bez zbytečných řečí ji na svět přivedl Robert Kunesch s týmem skvělých lidí. Skončil o minulém víkendu v Plzni a zdá se, že má sílu žít dál.

Náš moravský FEMAD je tu již 16 let. Ti, kteří jezdí či chodí pravidelně, již ví že na přehlídkách FEMAD není odborná porota. O výsledcích hlasují zástupci jednotlivých souborů, kteří musí shlédnout všechna představení. O viděném se debatuje v kruhu, které usměrňuje moderátor. Velmi vítané jsou názory diváků. Proto své ocenění uděluje i divácká porota. Vítězné inscenace z obou zemských kol pak putují do Poděbrad na Velký FEMAD, kde dostanou šanci porovnat se se soubory, které se účastnily národní přehlídky na Jiráskův Hronov,“ uvádí Dr. Vladimír „Altán“ Mádl.

divadlo foto1

Tradiční akce se konala za velkého zájmu publika v sále Starý pivovar v Kroměříži a podle mého názor byl program skutečně bohatá a výživný. Musím ocenit nejen dobrou dramaturgii, ale i účast zajímavých hostů a lektorů (Ladislav Langr, Petr Kracik, Ladislav Vrchovský), kteří bedlivě sledovali každé představení a po něm byli s protagonisty a tvůrci v diskusním kruhu.

Originální bylo i to, že před každým představení proběhly krátké a vtipné „předscény“, které připravili kroměřížští ochotníci a představovali tím vystupující divadlo i sponzory. Navíc po čtyři festivalové dny vycházel i tištěný oficiální zpravodaj - „černo-bílý“ PLK, který po čtyři festivalové dny přinášel žhavé informace a zajímavosti z řad účinkujících či lektorů.

Ve zpravodaji, kterému nechyběl humor a nadhled, ale i téma, což ostatně vysvětlil redaktor PLKu: „Je již jistou tradicí, že kroměřížský FEMAD má vždy nějaké téma. Pro letošek bylo zvoleno téma BLACK and WHITE. Původně jsem předpokládal, že to bude mít nějakou souvislost s whisky, ale ukázalo se, že jde o prosté téma černého a bílého člověka. Ne prosím, nehledejme v tom žádnou rasovou nesnášenlivost. Jde jen o princip hodnocení představení – černým a bílým. Černý musí (to či ono představení) jen hanět, bílý jen chválit. Ne! Opravdu v tom není nic rasistického…“

Kromě nesoutěžního představení (pohádka O perníkové chaloupce v závěru kroměřížské přehlídky) jsem viděl všech sedm inscenací, a musím přiznat, že každá z nich má něco do sebe, má co říct. Hlavně je každá jiná, vypracovaná, kdy jsem znovu ocenil jak skvělý výběr, tak řadu talentovaných kumštýřů, kteří si dali dostaveníčko právě v Kroměříži.

Situační komedie Dokonalá svatba, nepříliš známá, a přece zajímavá hra Cesta do Benátek, nekonvenční drama a herecky vybroušená (Ne)korektní pravidla, vtipná mikro komedie Já jsem Herbert, „klasika“ Zelňačka, „drsná“ komedie Není co skrývat (která se mi líbila po všech stránkách) nebo detektivka z pera Agathy Christie Past na myši. Hru jsem viděl asi před půl rokem v Divadle na Vinohradech, což bylo vynikající, ale věřte, že i inscenace Divadlo Stodola si mě získala. Byla v intencích žánru a dobře zahraná, a to mám rád.

I když Past na myši získala Cenu divácké poroty, nikdo na začátku inscenace nečekal, že v záběru první poloviny inscenace zkolabuje herec. Ale zázraky se dějí, protože už ve druhé polovině ho hbitě nahradil jeho kolega, který sice hrál jinou roli, nicméně tu jeho „jinou“ roli si „střihl“ festivalový lektor – Petr Kracik, jinak renomovaný divadelní režisér!

Díky tomu všechno dobře dopadlo, a to jak s představením, tak i s hercem, kterého odvezla v polovině představení sanitka. Zkolaboval z horka a nedodržováním pitného režimu, ale už se zase těší dobrému zdraví. A to bych popřál všem divadelníkům. A také se už těším na příští sedmnáctý ročník kroměřížského divadelního festivalu!

divadlo foto2

Výsledky 16. ročníku Divadelního festivalu Ludmily Cápkové v Kroměříži

Nejlepší ženský herecký výkon - Romana Malinská v inscenaci (NE)KOREKTNÍ PRAVIDLA (Divadelní spolek Kroměříž)

Nejlepší mužský herecký výkon - Alexandr Gregar v inscenaci CESTA DO BENÁTEK (Divadlo Exil Pardubice)

Hlavní cena a postup na zářijový FEMAD Poděbrady (Festival mladého amatérského divadla) - DOKONALÁ SVATBA (Divadelní soubor Jiřího Voskovce Sázava)

Cena za “kouzlo stáří” a inspirativní herectví v inscenaci JÁ JSEM HERBERT (Divadelní soubor Svatopluk při DK Hodonín)

Cena novinářské poroty za ztvárnění inscenace ZELŇAČKA (Divadelní spolek Slavkov u Brna) s úctou ke knižní předloze.

Cena realizačního týmu festivalu pro redakci zpravodaje

Cena za výtvarné zpracování scény za inscenaci NENÍ CO SKRÝVAT (Divadlo Dostavník Přerov)

Cena divácké poroty za inscenaci PAST NA MYŠI (Divadlo Stodola o. s. Jiříkovice u Brna)

divadlo foto3

Termín kroměřížské přehlídky v příštím roce: 23. - 26. 5. 2024 - Téma: Šakalí léta

Text a foto: Robert Rohál


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

Plavci jedou letní šňůru koncertů s Irenou Budweiserovou

Jan Vancura perexZpěvák Jan Vančura pokračuje v koncertování s Plavci s tradičním repertoárem, na který jsou diváci této slavné skupiny zvyklí. Letošní rok navíc představí na koncertec...

Videorecenze knih

Anketa

Květen, měsíc lásky. Co vám láska připomíná?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Čtěte také...

Česká premiéra divadelní hry Marka St. Germaina – Poslední sezení u doktora Freuda

DSC 9971Divadlo v Řeznické v pátek 9.března 2018 v 19.30 uvede premiéru „Poslední sezení u doktora Freuda“ autora Marka St. Germaina.

...

Literatura

Josef Jonáš, Jiří Kuchař: Zdraví v ohrožení

200litAutoři zvolili odvážné téma! Kniha s podtitulem Hořká pravda o sladkém cukru už dnes nikoho nepřekvapí. Ještě před několika lety by to byl žvást s nálepkou „konspirační teorie“, dnes se již nad škodlivostí bílého cukru zamýšlí kdekdo. A bohužel to jsou m...

Divadlo

Peníze vás otráví i napnou

Penize Dan a jeho matka perexDěj se rozbíhá: Jojco a Mirec  - dva vulgární výrostci se ženou dodávkou vyloupit banku. Jsou nezkušení, ustrašení, nervózní a nejistí.

 

Film

Twilight sága: Rozbřesk – 2. část: Dívejme se do očí zpříma

twilight saga rozbreskVe čtvrtek 15. listopadu 2012 byl uveden do 11 českých multikin nový americký film Twilight sága: Rozbřesk (2. část). V této (druhé) závěrečné části světoznámé upírské ságy (prý) už naposl...