Talentovaní ochotníci si dali dostaveníčko na kroměřížském divadelním festivalu

Talentovaní ochotníci si dali dostaveníčko na kroměřížském divadelním festivalu

Tisk

divadlo200Celkem sedm inscenací se představilo ve dnech 18. - 21. května v rámci 16. ročníku Divadelního festivalu Ludmily Cápkové v Kroměříži. Vedle toho proběhlo pár doprovodných akcí – křest knižní publikace 70 let divadelního spolku v Kroměříži, koncert skupiny Petr Kalandra Memory Band, projekce dokumentárního filmu Kde se pivovaří a nesoutěžní představení O perníkové chaloupce.

 

Už během zahájení festivalu, uvedl Jiří Kašík, předseda Divadelního spolku Kroměříž, několik důležitých věcí: „Setkáváme se na moravském předkole FAMADu Poděbrady u nás v Kroměříži už pošestnácté. Setkáme se tady zároveň v roce, kdy město Kroměříž slaví 760 lest svého trvání, a zároveň v tomto roce slavíme neuvěřitelných 70 let trvání Divadelního spolku, který tento festival pořádá. Za těch sedmdesát let se na prknech, která znamenají svět, vystřídalo 409 herců a hereček, bylo nastudováno 144 inscenací a proběhlo tedy 144 premiér. Bylo odehráno bezpočet představení po celé republice i v zahraničí a při realizaci všech těchto představení pomáhalo také velké množství obětavých lidí, techniků, kulisáků, švadlen nebo vlásenkářek, bez kterých by toto velké dílo nikdy nevzniklo.“

Divadelní zasvěcenci vědí, že Divadelní festival Ludmily Cápkové v Kroměříži má podtitul Moravský FEMAD. A co vlastně FEMAD, neboli Festival Mladého Amatérského Divadla, znamená? Je to celostátní přehlídka ochotnických souborů, které zůstaly před branami postupu do hlavního programu celostátních, případně národních přehlídek.

V České republice existuje síť přehlídek amatérského divadla, kterou řídí dvě instituce. Jedna organizace NIPOS (pod Ministerstvem kultury) a druhou Svaz českých divadelních ochotníků. Obě mají svá postupová kola a svůj systém hodnocení odbornými porotami. Všichni víme, že hodnotit divadlo, stejně jako každé umění, je věc více než subjektivní. Někdo má rád impresionisty, jiný kubisty… A tak je tomu i v divadle. Někdo rád komedii, někdo tragédii. A stejně jako výtvarné umění, má i divadlo různé formy sdělení. Proto se stává, že často, už z oblastní přehlídky, nepostoupí inscenace, která by za pozornost stála. Jen neměla v kontextu přehlídky štěstí.

Pro všechny takové je tu FEMAD. Jsme rádi, že letos se konečně podařilo znovuobjevit i českou část. Pod názvem Bez zbytečných řečí ji na svět přivedl Robert Kunesch s týmem skvělých lidí. Skončil o minulém víkendu v Plzni a zdá se, že má sílu žít dál.

Náš moravský FEMAD je tu již 16 let. Ti, kteří jezdí či chodí pravidelně, již ví že na přehlídkách FEMAD není odborná porota. O výsledcích hlasují zástupci jednotlivých souborů, kteří musí shlédnout všechna představení. O viděném se debatuje v kruhu, které usměrňuje moderátor. Velmi vítané jsou názory diváků. Proto své ocenění uděluje i divácká porota. Vítězné inscenace z obou zemských kol pak putují do Poděbrad na Velký FEMAD, kde dostanou šanci porovnat se se soubory, které se účastnily národní přehlídky na Jiráskův Hronov,“ uvádí Dr. Vladimír „Altán“ Mádl.

divadlo foto1

Tradiční akce se konala za velkého zájmu publika v sále Starý pivovar v Kroměříži a podle mého názor byl program skutečně bohatá a výživný. Musím ocenit nejen dobrou dramaturgii, ale i účast zajímavých hostů a lektorů (Ladislav Langr, Petr Kracik, Ladislav Vrchovský), kteří bedlivě sledovali každé představení a po něm byli s protagonisty a tvůrci v diskusním kruhu.

Originální bylo i to, že před každým představení proběhly krátké a vtipné „předscény“, které připravili kroměřížští ochotníci a představovali tím vystupující divadlo i sponzory. Navíc po čtyři festivalové dny vycházel i tištěný oficiální zpravodaj - „černo-bílý“ PLK, který po čtyři festivalové dny přinášel žhavé informace a zajímavosti z řad účinkujících či lektorů.

Ve zpravodaji, kterému nechyběl humor a nadhled, ale i téma, což ostatně vysvětlil redaktor PLKu: „Je již jistou tradicí, že kroměřížský FEMAD má vždy nějaké téma. Pro letošek bylo zvoleno téma BLACK and WHITE. Původně jsem předpokládal, že to bude mít nějakou souvislost s whisky, ale ukázalo se, že jde o prosté téma černého a bílého člověka. Ne prosím, nehledejme v tom žádnou rasovou nesnášenlivost. Jde jen o princip hodnocení představení – černým a bílým. Černý musí (to či ono představení) jen hanět, bílý jen chválit. Ne! Opravdu v tom není nic rasistického…“

Kromě nesoutěžního představení (pohádka O perníkové chaloupce v závěru kroměřížské přehlídky) jsem viděl všech sedm inscenací, a musím přiznat, že každá z nich má něco do sebe, má co říct. Hlavně je každá jiná, vypracovaná, kdy jsem znovu ocenil jak skvělý výběr, tak řadu talentovaných kumštýřů, kteří si dali dostaveníčko právě v Kroměříži.

Situační komedie Dokonalá svatba, nepříliš známá, a přece zajímavá hra Cesta do Benátek, nekonvenční drama a herecky vybroušená (Ne)korektní pravidla, vtipná mikro komedie Já jsem Herbert, „klasika“ Zelňačka, „drsná“ komedie Není co skrývat (která se mi líbila po všech stránkách) nebo detektivka z pera Agathy Christie Past na myši. Hru jsem viděl asi před půl rokem v Divadle na Vinohradech, což bylo vynikající, ale věřte, že i inscenace Divadlo Stodola si mě získala. Byla v intencích žánru a dobře zahraná, a to mám rád.

I když Past na myši získala Cenu divácké poroty, nikdo na začátku inscenace nečekal, že v záběru první poloviny inscenace zkolabuje herec. Ale zázraky se dějí, protože už ve druhé polovině ho hbitě nahradil jeho kolega, který sice hrál jinou roli, nicméně tu jeho „jinou“ roli si „střihl“ festivalový lektor – Petr Kracik, jinak renomovaný divadelní režisér!

Díky tomu všechno dobře dopadlo, a to jak s představením, tak i s hercem, kterého odvezla v polovině představení sanitka. Zkolaboval z horka a nedodržováním pitného režimu, ale už se zase těší dobrému zdraví. A to bych popřál všem divadelníkům. A také se už těším na příští sedmnáctý ročník kroměřížského divadelního festivalu!

divadlo foto2

Výsledky 16. ročníku Divadelního festivalu Ludmily Cápkové v Kroměříži

Nejlepší ženský herecký výkon - Romana Malinská v inscenaci (NE)KOREKTNÍ PRAVIDLA (Divadelní spolek Kroměříž)

Nejlepší mužský herecký výkon - Alexandr Gregar v inscenaci CESTA DO BENÁTEK (Divadlo Exil Pardubice)

Hlavní cena a postup na zářijový FEMAD Poděbrady (Festival mladého amatérského divadla) - DOKONALÁ SVATBA (Divadelní soubor Jiřího Voskovce Sázava)

Cena za “kouzlo stáří” a inspirativní herectví v inscenaci JÁ JSEM HERBERT (Divadelní soubor Svatopluk při DK Hodonín)

Cena novinářské poroty za ztvárnění inscenace ZELŇAČKA (Divadelní spolek Slavkov u Brna) s úctou ke knižní předloze.

Cena realizačního týmu festivalu pro redakci zpravodaje

Cena za výtvarné zpracování scény za inscenaci NENÍ CO SKRÝVAT (Divadlo Dostavník Přerov)

Cena divácké poroty za inscenaci PAST NA MYŠI (Divadlo Stodola o. s. Jiříkovice u Brna)

divadlo foto3

Termín kroměřížské přehlídky v příštím roce: 23. - 26. 5. 2024 - Téma: Šakalí léta

Text a foto: Robert Rohál


 

Přihlášení



Anketa

Která je vaše nejoblíbenější česká vánoční pohádka?
 

Příběh muže, který přežil tři koncentrační tábory a na konci války unikl z hořícího pekla lodě Cap Arcona

Wim prožil dětství v chudé amsterodamské rodině. Když Nizozemsko obsadili nacisté, musel odjet na nucené práce do Německa. Poté, co se situace v jeho práci zhoršila, uprchl zpátky do Nizozemska a nějakou dobu se ukrýval.

Ignis Fatuus je kniha prosycena mytologií a hororovou atmosférou. Na Šumavu už nejspíše chtít jet nebudete

Na Šumavu asi v životě nepojedu. Autorce Petře Klabouchové se vydařil mistrný mysteriózní thriller, místy až horor, který umně vtáhne čtenáře do děje a už ho nepustí. Paní spisovatelka si šikovně pohrává se čtenářem do poslední chvíle jako kočka s myší, takže čtenář do poslední chvíle neví na čem je, vše však má promyšleno do posledního detailu, každá myšlenka má svou perfektně dotaženou pointu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

K práci ve studiu jsem přistupovala s pokorou, nadšením a zodpovědností, říká Markéta Z.

marketa perex 200I když má za sebou několik muzikálů, roli Vandy v televizním seriálu Ulice nebo zpívání s kapelou Boom! Band, obrovský prostor dostala zpívající herečka Markéta Z. právě na albu Bosa, které pro ni v...

Dvojalbum Evergreeny Heleny Vondráčkové přináší žánrové vlny a hudební skvosty

V letošním roce, kdy slaví Helena Vondráčková šedesát let pěvecké kariéry a kdy zaznamenala několik nemalých úspěchů, vychází i dvojalbum Evegreeny, jehož podtitul zní 60 let na scéně. Člověk by řekl, že jde o „bestovku“, ale ono je to trošku jinak. I když jde o 160 minut hudby, tentokrát nezní velké Heleniny hity, nýbrž písně, které jste už možná někdy někde slyšeli, ale na nosičích nikdy nevyšly.

Čtěte také...

Koule – skvělá rozhlasová hra
ImageKoule je opravdu silná rozhlasová hra. Myslím, že se od ní málokdo odtrhne, že skoro každý ji vyslechne až do konce, i když spousta replik mu nebude po chuti. Když posloucháte Pavlu Tomicovou v roli Mileny, máte chu...

Divadlo

Městské divadlo Mladá Boleslav reprízuje představení Je úchvatná!, příběh „královny kraválu“

je uchvatna200Od konce minulé sezóny uvádí Městské divadlo v Mladé Boleslavi úspěšnou komedii Petera Quiltera Je úchvatná! Jde o skutečný příběh Američanky Florence Foster Jenkins. I když je považována za nejhorší operní pěvkyni všech dob, přesto se jí po...

Film

Příliš tenká hranice mezi padoušstvím a hrdinstvím

zadusni obet perexZuří první světová válka. Rakouské impérium se pomalu, ale jistě blíží k svému konci. Komisař Mondl přijíždí z Vídně do malého českého městečka, aby vypátral pachatele vraždy mladého důstojníka, kterou místní četníci považují za...