Muzikál ELA! přináší život netuctové dívky i její závodní kariéru v rytmu jazzu

ela200Je to pár týdnů, co jsem se dozvěděl, že Moravské divadlo Olomouc chystá muzikál ELA! Že by chystalo inscenaci o jazzové královně Elle Fitzgerald? To mě napadlo hned, ale tuhle myšlenku jsem zase rychle zapudil, protože vzápětí jsem se dozvěděl, že to bude Ela s jedním „l“, zato s vykřičníkem, a že se bude celý rozvětvený příběh točit kolem legendární závodnice Elišky Junkové, olomoucké rodačky.

Světová premiéra inscenace ELA! proběhla v pátek 3. května a já viděl první reprízu hned následující den. Tak jako tak na mě udělalo představení velký dojem. Už jenom, že jde o původní muzikál a že více než dvouhodinovou barevnou show obestírá hudba v intencích swingu a jazzu, svižná taneční “lehkonohá“ choreografie i obdivuhodné herecko-pěvecko-taneční kreace všech protagonistů.

I když klavírní foxtrot Bugatti step z pera Jaroslava Ježka (který je považován za průkopníka jazzové hudby v Československu) zaznívá v inscenaci ELA! několikrát, drtivá většina jazzové hudby je dílem skladatele a aranžéra Filipa Tailora, přičemž autorem písňových textů i celého libreta je Tomáš Syrovátka. Inscenaci režíroval s členy činoherního souboru MDO Roman Vencl, který vsadil na další talentované spolupracovníky. Všechno do sebe zapadá – atmosféra první republiky, choreografie (Petra Parvoničová a Barbora Lahučká) či scéna a kostýmy (Miroslav Král).

ela 1

Rytmický puls, který nápadně připomíná čtyřtaktní motor

Asi víte, že právě zmíněnou skladbou Bugatti step se Jaroslav Ježek nechal inspirovat vozem značky Bugatti, který vyhrál závod na Masarykově okruhu v Brně v roce 1930. Není ani žádným tajemstvím, že tato skladba byla poctou české automobilové závodnici Elišce Junkové, která rovněž závodila ve voze Bugatti. Ostatně, inspirace tehdejšímu automobilovými závody je patrná i ze samotné kompozice, která je vystavěna na intervalu kvarty a celou skladbu také prostupuje rytmický puls nápadně připomínající čtyřtaktní motor.

Hudební tvář muzikálu stojí a padá jednak na špičkovém výkonu hudební skupiny Natálie Tichánkové & 4GOOD, jednak na tvárných protagonistech na scéně. Ať už jsou to Natálie Tichánková, Vlasta Hartlová a Jan Ťoupalík v hlavních rolích, tak v neméně důležitých postavách, které ztvárňují Jaroslav Krejčí, Ivana Plíhalová, Václav Bahník, Petr Vaněk či proměnlivá company (Lenka Kočišová, Marek Pešl, Tomáš Krejčí, Zdeněk Julina, Vendula Nováková, Kristína Herz, Naďa Chroboková-Tomicová a Adam Sychrow j. h.).

ela2

Nejúspěšnější automobilová závodnice všech dob

Autoři věnovali muzikál ELA! věhlasné automobilové závodnici, která platila za nejrychlejší ženu světa a která je dodnes hodnocena jako nejúspěšnější automobilová závodnice všech dob. Nelehký život netuctové dívky i její zářivou závodní kariéru, která netrvalo až tak dlouho, přináší obraz po obraze, až je z toho takřka akční podívaná, uvěřitelná mozaika. Výborný je i nápad obsadit dvě herečky do role Ely, které dodávají hlavní postavě plasticitu a barevnost.

Po lednové premiéře hudebního titulu Liška B., na který můžou být olomoučtí činoherci hrdí, mám pocit, že jasnozřivá dramaturgie dokázala znovu, že ví, co chce, ale také, že činoherní soubor dokáže mnohé i co se muzikálového divadla týče.

ela 3

Zdroj foto: Moravské divadlo Olomouc

Richard Nedvěd: „Na nemožné situace se nepřipravuju a na ty možné je nemožné se připravit, protože není možné předpokládat, že budou opravdu možné. Zkrátka, je to nemožné. Ale práce s obecenstvem mě prostě baví (smích).“

nedved richard200Kouzelník a komik Richard Nedvěd se stává stále čím dál tím více populárním díky jeho skvělým nápadům, jejichž hlavním aktérem není jen on sám s jeho kouzly, ale také samotní diváci. Touhle interakcí mezi ním i samotn...

Festival Setkání Stretnutie začíná. Co si nenechat ujít?

setkani stretnutie 200Od úterý 14. května až do soboty 18. května ve Zlíně nabídnou výběr toho nejlepšího, co v poslední době nabízí česko-slovenská divadelní scéna, a to v rámci 28. ročníku festivalu Setkání Stretnutie.

...

Historický romantický příběh: V lásce a válce

v lasce a valce200V únoru vydalo nakladatelství Domino knížku V lásce a válce britské autorky Maggie Brookes. Španělsko sužuje občanská válka a svět je na pokraji chaosu. Příběh o lásce a obětování inspirovaný skutečnými událostmi.

Josef Holcman – Lámaní chleba

lámání chleba perexLámaní chleba je nová inscenace Švandova divadla o odvaze a přátelství v době nesvobody, která zobrazuje šedesát let české historie – od roku 1944, kdy vesnici obsadili Rumuni a Němci až po začátek nového – ...

Životopisný film Priscilla ukazuje odvrácenou stranu luxusu i života s králem rock’n’rollu

priscilaPPriscilla Presley je (nejen) módní ikonou a její vztah s králem rock’n’rollu je mnohdy označován za jeden z největších romantických příběhů minulého století. „Jaké ale bylo soužití mladičké dívky s hvězdným Elvisem doopravdy?“ ptá se nejnovější počin oscarové držitelky...