(R)Evoluce je název představení Národního divadla Brno, které se odehrálo před zraky zlínských diváků v rámci 28. ročníku festivalu Setkání Stretnutie.
Autorkou tohoto dystopického kabaretu je režisérka a dramatička izraelského původu Yael Ronen, kterou inspirovala populárně naučná kniha 21 lekcí pro 21. století izraelského historika a filozofa Yuvala Noaha Harariho. Ta se zabývá umělou inteligencí, big daty nebo například bioinženýrstvím a všechny tyto fenomény se objevují také na pódiu.
Na tuto hru jsem se moc těšila nejenom díky zajímavému a aktuálnímu námětu, ale především pro to, že v něm hraje řada herců dobře známých zlínskému publiku jako například Tomáš David nebo Kateřina Liďáková. Přiznávám, že jsem je moc ráda viděla, a vychutnávala si každou chvíli jejich herectví. Říkala jsem si, že Tomáš se narodil pro pódium – pohyboval se po něm s neuvěřitelnou lehkostí a jeho výkon byl naprosto uvěřitelný. Líbily se mi výrazy Hany Briešťanské, zasmála jsem se díky Oldřichu Bělkovi a skvěle působil také Václav Blahuta.
Hra začíná proslovem Vladimíra Krátkého na obrazovce nejen o budoucnosti divadla a trefně tak připravuje diváky na to, co je čeká. Poté sledují příběh Lany (Kateřina Liďáková) a Reného (Vojtěch Blahuta), kteří navštěvují doktora Stephana Franka (Tomáš David), aby s ním dojednali podrobnosti o jejich dítěti, které čekají. Chystají se upravit jeho genom, je zde spousta možností, co mohou přikoupit a změnit, což vede k hádkám. Zatímco René doma bojuje s chytrými spotřebiči, Stephan doma řeší partnerské problémy s přítelem Richardem (Martin Veselý) a Taťána (Hana Briešťanská) se vrací na místo, kde žila s bývalým partnerem v podobě Reného. Do toho všeho přichází se svými radami umělá inteligence Alecta, která ví o všech všechno a často říká to, co chtějí i nechtějí slyšet.
Hrané scény se střídají s hudebními vystoupeními ozvláštněnými syntetizátory, což jen podtrhovalo moderní vyznění všeho. Při těchto výstupech se mi zdála důležitá slova písní, která bohužel častokrát zanikala při vícehlasém zpěvu a použitých efektech. To společně s tím, jak jsme seděli vepředu a mnohdy neviděli přes zpívající herce, co se děje za nimi, tvořilo malou kaňku na jinak velmi zdařilém a zajímavém představení.
Zaujala mě také originální a pro herce evidentně praktická scéna pomáhající jim ve vyjádření. Měl ji na starosti Pavel Borák a spočívala ve velké žluté konstrukci připomínající rampu. Herci po ní mohli běhat, ale také ležet nebo se všemožně sunout. V zadní části se nacházela obrazovka a vepředu byly zase mikrofony s mixy. Promyšlené byly i na první pohled jednoduché kostýmy (autorkou je Markéta Sládečková), které svými barvami zvýrazňovaly chování postav a vytvářely kontrasty.
(R)Evoluce přinesla spoustu momentů k zamyšlení i k úsměvu a nejen já jsem byla určitě ráda, že na Setkání Stretnutie Národní divadlo Brno přijelo.
Název představení: (R)Evoluce
Žánr: činohra
Uvádí: Národní divadlo Brno, tentokrát Městské divadlo Zlín
Režie a úprava: Lukáš Brutovský, autoři Yael Ronen, Dimitrij Schaad
Hrají: Kateřina Liďáková, Hana Briešťanská, Tomáš David, Martin Veselý, Vojtěch Blahuta, Vladimír Krátký, Oldřich Bělka
Premiéra: 9. února 2024
Hodnocení: 87 %
Zdroj foto: Národní divadlo brno
https://www.ndbrno.cz/program/revoluce-2/
< Předchozí | Další > |
---|