Mladá krev a staré kosti divadelní tradice v příští sezóně HaDivadla

Mladá krev a staré kosti divadelní tradice v příští sezóně HaDivadla

Tisk

hadivadlo200Brněnské HaDivadlo se ve své 39. sezóně 2013/2014 chystá obrátit svoji pozornost k protipólu dvou postav hrdina – monstrum v klasických dramatických textech. Divadlo se navrátí k ikonám české i světové divadelní tradice, jako jsou Anton Pavlovič Čechov, William Shakespeare, Franz Kafka nebo bratři Mrštíkové. Jejich hry si vezmou do parády režiséři a dramaturgové nejmladší divadelní generace a absolventi divadelních škol jako DAMU, JAMU nebo VŠMU.

 

Dramata budou v rámci experimentální dramaturgie a inscenačního přístupu HaDivadla reinterpretovány, radikálně zkoumány a vřazeny do nových kontextů. Kromě uměleckého šéfa HaDivadla Mariána Amslera budou režijními hosty HaDivadla v příští sezóně Petra Tejnorová, Ivan Buraj a Lukáš Brutovský.

Budeme přítomni alchymii divadelní proměny, která učiní z vrahů hrdiny, z hrdinů darebáky a zbědovaná monstra a z monster neškodná zvířátka snící svůj svatojánský sen, abychom nakonec zjistili, že nejděsivějším monstrem je všudypřítomný systém, který láme vaz i nejodvážnějším hrdinům… Hrdinové a monstra. Kdysi a dnes. Dnes a kdysi. Mladá krev a staré kosti.

hadivadlo3

A na jaké „znovuzrozené“ divadelní skvosty se v nadcházející sezóně můžeme těšit?

Koncem října 2013 nás čeká premiéra hry režiséra Mariána Amslera Sežereš sám sebe. Jedná se o představení na motivy první hry Antona Pavloviče Čechova o pozvolné cestě člověka k jeho vlastní sebedestrukci. Podstatu dramatu vystihuje citát: „Člověk, když se narodí, má na vybranou jednu ze tří cest. Žádná další neexistuje: půjdeš napravo – sežerou tě vlci, půjdeš nalevo – sám sežereš vlky, půjdeš rovně – sežereš sám sebe...“

Režisér Lukáš Brutovský se naopak ujal klasické tragédie bratří Mrštíkových a inovoval ji do své Maryši – Back to the roots.

Maryša podléhá mechanizmům společnosti, ve které žije, a spoluvytváří je. Je obětí tvrdohlavosti a umanutě trvá na oběti. Je v podstatě hrdinkou proti svojí vůli, ale musíme si pokládat otázky: Je zarputilost, která ji ovládá, dědičná, nebo je výrazem silné osobnosti? A vražda, kterou spáchá, je logickým vyústěním, nebo morálním apelem pro další generace diváků a účinkujících?

hadivadlo1

Absolventka DAMU Petra Tejnorová přináší divadelní metaforu věčně proměnlivého světa s názvem Sen čarovné noci, hru na motivy Williama Shakespeara, která představuje věčný rozkol mezi skutečností a snem. Pro mladou režisérku se text hry stává výchozí inspirací, důležité je pro ni téma fyzičnosti, tělesnosti a mystiky v začarovaném lese. V lese, kde zapomenete, kdo a co jste, muž či žena, lidé, zvířata. Na inscenaci bude režisérka spolupracovat s choreografem a tanečníkem Jarem Viňarským, důraz bude kladen na jazyk pohybového a fyzického divadla. Právě touto pohybovou nonverbálností navazuje na hru Soumrak samců.

Na motivy známého románu Franze Kafky Zámek vznikne divadelní hra režiséra Ivana Buraje, která bude mít premiéru v květnu 2014. Jedná se autorský scénický experiment a analýzu „nové“ totality dneška volně inspirovanou posledním Kafkovým románem.

Práce určuje přívlastek našeho sociálního statusu a stává se základem pro vytváření identity. V západní společnosti začíná převažovat nad fenomény jako politická orientace, náboženství nebo národní či rodinná příslušnost. Základem režijně – dramaturgického konceptu je Kafkovo nazírání, ve kterém se práce, úřad nebo instituce natolik proplétají s každodenním životem, že je nelze od sebe odlišit. Tento prostý fakt je ale příčinou dvou negativních jevů naší současnosti: ztráta kontaktu se smyslem práce a ztráta kontaktu se samotným smyslem života.

hadivadlo2

Zdroj foto: www.hadivadlo.cz, www.i-divadlo.cz


 

Přihlášení



Sesterské domino Veroniky Valíkové

Povídky, které mrazí i zahřejí na duši; a vaše starosti se najednou zdají malicherné. A rozhovor s autorkou.

Dovolená podle předlohy pro nenáročné čtenářky

Nový román britské autorky Hedi Swain vydaný pod nakladatelstvím Cosmopolis slibuje báječně strávenou dovolenou. Kniha už nyní navnadí čtenářky na léto a chvíle pohody. Zkuste si představit, že se rozhodnete strávit dovolenou na místě, kde se natáčela filmová adaptace vaší oblíbené knížky a vezmete s sebou své nejlepší dvě kamarádky. Útulný romantický domek na překrásném místě opravdu slibuje netradiční chvíle s blízkými lidmi, kniha odhaluje jejích osobní příběhy a nabízí nové příležitosti.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Vladimír Socha: „Audiokniha potěší všechny zájemce o přírodu, pravěk, vědu, sci-fi a fantasy.“

vladimir socha200Vladimír Socha (*1. ledna 1982, Hradec Králové) je publicista, pedagog, autor populárně naučné literatury a popularizátor paleontologie a přírodních věd. Po absolvování přírodovědného gymnázia vystudoval Univerzitu Hradec Králové a v s...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

Pokud jste milující matkou vymodleného dítěte, která by pro své děti udělala cokoliv na světě, včetně obětování vlastního života, pak raději knížku Křehká příměří od Michaely Štěchové nečtěte. Zřejmě vás bude poněkud rozčilovat. Autorka bourá mýty o rodičovství, namísto radostí popisuje spíše strasti a poukazuje na odvrácenou stránku mateřství, o níž se doposud jen mlčelo.

Čtěte také...

Návraty do Švandova divadla. Do konce roku se zde objeví Radim Vizváry, Kateřina Tučková, Kamil Střihavka i Vánoční jarmark

svandovo divadlo 200Konec roku ve Švandově divadle je letos ve znamení hostů, z nichž se mnozí na smíchovskou scénu rádi vrací. Patří k nim především Radim Vizváry, mezinárodně uznávaná osobnost současného mimického divadla v Evropě, který se st...


Divadlo

Divadlo Archa: Kdo je srab a kdo je hrdina aneb představení Vadí-nevadí.cz

arc 200V září a říjnu můžete zavítat do divadla Archa na dokumentárně divadelní inscenaci Vadí–nevadí.cz od autorů Jany Svobodové a Philippa Schenkera. Ti spolu s hudebníkem Janem Burianem a videoartistou Jaroslavem Hrdličkou postavili na náměstí...

Film

Skleněný pokoj: Jednoduchost, funkčnost a mnoho světla

Skleneny pokoj perexKdysi, při návštěvě Brna, jsem měla tu čest, vidět vilu Tugendhat v jarním období. Tehdy jsem ještě nevnímala detaily, ale i tak ve mně zůstalo slovo „funkcionalismus“ viset dosud, a vila je jeho první asociací v mé mysli. Jmenuje s...