Publicistický thriller ze současnosti: Čtvrtá mocnost

Publicistický thriller ze současnosti: Čtvrtá mocnost

Tisk

ctvrta mocnost200Do českých kin vstupuje německý koprodukční snímek Čtvrtá mocnost. Jeho autor Dennis Gansel, režisér mezinárodně oceněného filmu Náš vůdce (Die Welle, 2008), se opět vrací k tematice pomyslných hranic demokracie a totalitarismu. Čtvrtá mocnost předkládá kritický pohled na novinářské prostředí současného Ruska a upozorňuje tak na umně skrývané totalitní praktiky fungující v podmínkách obecně deklarované demokracie.

 

Teritorium „čtvrté velmoci“, jak lze tisk metaforicky pojmenovat paralelně k rozdělení státní moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní, bývá divácky velmi atraktivní. Komediální zápletku ale tentokrát opravdu nečekejte. Již bylo v kinematografii nejednou dokázáno, že povolání novináře, a to nejen reportéra, bývá velmi krušné. Co teprve, pokud je vykonáváno v místě, kde se již tradičně nemožné stává skutečností (a naopak).

Zajímá vás, co všechno může zažít německý novinář v Moskvě? Jste-li pesimistou, možná tušíte tragické drama. Optimistům asi nic nezabrání alespoň na chvíli doufat v romantickou komedii. A ryzí idealisté se pravděpodobně směle těší na napínavý thriller o důležitých společenských hodnotách, které nakonec zvítězí. Avšak realisté, dost možná znalí ruského prostředí, se s prozíravostí sobě vlastní neodvažují ani tušit, ani doufat, natož se na cokoli těšit.

Veškeré události i osoby zobrazené ve filmu jsou smyšlené. Tohoto upozornění se divákům dostane pro jistotu hned v úvodní sekvenci. Přesto z realisticky pojatého příběhu mrazí, a to nejen kvůli tomu, že se odehrává v chladem proslulých končinách. Narážky na skutečné, ale běžnému zdejšímu životu přecejen vzdálené události jsou silnou oporou filmu. Autentičnosti výrazně pomáhá kamera Daniela Gottschalka, o jehož řemeslných schopnostech jsme se již mohli přesvědčit např. ve filmu Krabat (rež. Marco Kreuzpaintner, 2008). Technika nervózního, místy rozechvělého obrazu udržuje napětí a vtahuje diváky do děje, který sám o sobě není jen tak lehce k prostoupení.

Herecké výkony decentně souznějí s vážnějším laděním příběhu. Panevropské obsazení nabízí zástup více či méně povědomých tváří, nutno podotknout, že velmi vyhledávaných v nezávislých či národních produkcích. Hlavní roli ztvárnil Moritz Bleibtreu, známý ze snímku Baader Meinhof Komplex (rež. Uli Edel, 2008). Nejen pamětníci si v jedné z vedlejších rolí mohou připomenout jugoslávskou hvězdu sedmdesátých let Radeho Šerbedžiju. Příznivci o něco mladších hereckých nadějí naopak mohou ocenit další skvělé výkony Marka Ariho, Kasii Smutniak či stále obsazovanějšího Maxe Riemelta.

Režisér se v produkční fázi obklopil „prověřenými“ spolupracovníky, a tak je možné, že vám Čtvrtá mocnost třebas i formou hudební stopy (Heiko Maile) evokuje již zmiňovaný film Náš vůdce.

ctvrta mocnost

Vyznění snímku balancuje mezi pokusem o aktuální společenskou kritiku a snahou o plnohodnotný akční film. Tomu pochopitelně není co vytknout. Nicméně to ale asi bude důvodem, proč dramaturgicky trochu rozkolísaný příběh občas sklouzává do banálních rovin a proč některé záběry nemají daleko ke klišé, která nahrazují realističnost schematičností. Na druhou stranu – i taková někdy může být skutečnost.

Konspiračně laděný (avšak nikoli zcela nepodložený) námět, reflektující problematiku neomezného politického vlivu, přinejmenším vyvolává otázky nad tím, nakolik jsme (a máme-li vůbec být ochotni) věřit sdělovacím prostředkům, a jak je to vlastně s tou jejich „neochvějnou“ mocí. Média totiž nemusí být vždy jen zkaženým hybatelem světových událostí. Naopak. Ona sama mohou něčemu (či někomu) podléhat, mohou se lehce stát bezmocným nástrojem „vyšších“ zájmů.

Snímek Čtvrtá mocnost patrně není nejvhodnějším zábavným rozptýlením na sobotní večer s rodinou. Avšak nabízí výpověď o nepříliš známém, ale o to aktuálnějším dění, které nemusí nutně reflektovat pouze situaci v postsovětském Rusku. Pokud se tedy nebojíte poodhalit (možnou) skutečnost a rádi pochybujete o tom, co je vám předkládáno jako nezpochybnitelný fakt, neváhejte nad zhlédnutím tohoto filmu.

Čtvrtá mocnost (The Fourth State / Die vierte Macht)

Německo 2012, 115 min, v kinech od 25. 4. 2013
režie: Dennis Gansel
scénář: Dennis Gansel, Florian Schumacher
kamera: Daniel Gottschalk
střih: Jochen Retter
hudba: Heiko Maile
hrají: Moritz Bleibtreu, Kasia Smutniak, Rade Šerbedžija, Max Riemelt, Mark Ivanir, Stipe Erceg a další
hodnocení: 70%

Oficiální text distributora:

Paul Jensen je novinář a právě opouští Berlín. Vydává se daleko na východ, do Moskvy, aby zde začal pracovat v bulvárních novinách, které vede jeho mentor Alexej Oněgin. S nebývalou rychlostí dokáže novinám navrátit jejich zašlý lesk a slávu a také zvýšit prodej. Paulův život je jedna velká party, dokud nepotká okouzlující Katju a nezamiluje se do ní. Ta ho přiměje uvést v novinách politicky laděný nekrolog. Od té chvíle se spustí řetězec událostí, jenž obrátí Paulův život vzhůru nohama. Paul je zatčen jako terorista. Když je s Oněginovou pomocí propuštěn, musí čelit dalším tajemstvím, tentokráte ze své vlastní minulosti, a odhalit politické spiknutí namířené proti němu samému. Závod s časem začíná…


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Ráda bych ještě jednou řekla: „Tak Karle, dobrý světlo!“

malek200Chtěla bych dnes krátce zavzpomínat na pana Karla Málka, moudrého a skromného člověka, který mi vstoupil do života a zanechal tam otisk už napořád. Poznala jsem ho jako pamětníka, vypravěče, fotografa a spisovatele. Na svou knihu Letecké legendy byl práv...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Nikdy neříkej nikdy vzkazuje Tereza Kostková v nové komedii

Nikdy neříkej nikdyTereza Kostková, Tomáš Maštalír nebo Lenka Krobotová se už v srpnu představí v kinech v novém filmu Nikdy neříkej nikdy. Tereza Kostková hraje sympatickou a ráznou cvičitelku jógy, které nevyšlo manželství a chce se věnovat hlavně své práci a d...


Literatura

Vyprávění o nesmyslném a zbytečném utrpení

Na zapadni fronte klid perexV roce 1914 vypukla první světová válka a jedna generace kluků opustila školní lavice, aby s vlajícími prapory, nadšením a vojenskou hudbou táhli do války. Měli určitou představu, jak to bude probíhat, a ...

Divadlo

Národní divadlo slavnostně zahájilo svou již 132. sezonu módní přehlídkou pro veřejnost

nd 200Při příležitosti otevření již „více než stoleté“ sezóny Národního divadla, byla pro veřejnost připravena akce módní přehlídky protagonistů čtyř odvětví Národního divadla - baletu, činohry, opery a Laterna Magiky. Moderace mó...

Film

První opravdová česká fantasy pohádka nemá na domácí půdě konkurenci

princezna zakleta v case200Českým filmovým pohádkám neodzvonilo! Princezna zakletá v čase dvaatřicetiletého režiséra Petra Kubíka je toho jasným důkazem. Řadí se k tomu nejlepšímu, co současná domácí tvorba může nabídnout. Co je však podstatn...