Nový dokumentární film Heleny Třeštíkové Život s Kašparem je časosběrným snímkem, který mapuje život zakladatele Divadla v Celetné Jakuba Špalka na ploše 23 let.
Na počátku se s ním setkáváme ve vypjaté atmosféře podzimu 1989, kdy organizuje první studentskou stávku, která měla později historický význam pro celou Českou společnost. Tehdy, jako student Divadelní akademie múzických umění, je odhodlán bojovat za svobodu i s tím rizikem, že mu to může zavřít cestu k dalšímu studiu. Období studií se zdá být tím nejšťastnějším ve Špalkově životě. Je beznadějně zamilovaný, žení se a naplno se věnuje vznikajícímu divadelnímu souboru studentů DAMU Kašpar.
Právě tento moment se stává klíčovým pro celý jeho další život. Naprosté odevzdání se divadlu, láska k souboru, které je podřízeno vše v jeho životě, je tím, co ho žene dál, a také tím, co mu vše ostatní bere. Kvůli jeho posedlosti se mu po roce rozpadá manželství a to není jedinou ztrátou. Přijde další žena a s ní dvě dcery. I ty ho po letech kvůli naprostému zaujetí divadlem opouští a z domu po strop napěchovaném kulisami odcházejí.
Divadlo Špalka naplňuje štěstím a cesta za finanční stabilitou souboru je jeho životním posláním. Jeho umanutost však má i světlé stránky- jelikož soubor nemůže na několik měsíců opustit, vzdá se pobytu v protialkoholick léčebně a ze závislosti se dostane sám.
V roce 2008 přichází další příležitost pro Jakuba Špalka, jak se veřejně angažovat- stává se mluvčím petice Praha kulturní a přednáší požadavky veřejnosti před Úřadem vlády.
Momentem, který diváka zaujme nejvíce, je, dá se říci, třetí sekvence Špalkova života. Žije s hereckou partnerkou Evou Elsnerovou. Té v důsledku potratu zjistí nefunkčnost ledvin a jedinou cestou, jak ji zachránit, je transplantace. Situaci ztěžuje fakt, že Eva má vzácnou krevní skupinu 0. Tu má i Jakub. Ledvinu jí ovšem darovat odmítne. Divák je konfrontován s Jakubovovými důvody, proč své partnerce orgán nedaruje.
Jedná se o první film, v němž autorka Helena Třeštíková ponechala svůj vlastní konflikt se sledovanou postavou. Je zaznamenána roztržka, při níž Jakub Špalek v důsledku stresu z neúspěchu vyhodí natáčecí tým z herecké šatny, jelikož na ně nemá náladu. Další střih ve filmu nese titulek "o osm let později". Jak ale autorka sama říká, odluka po hádce nebyla tak dlouhá: když se s Jakubem setkáváme znovu, je z pohledného energického mladého umělce lehce obtloustlý, šedivějící čtyřicátník, jenž má za sebou závislost na alkoholu a druhý rozvod. Žije sám v domě, z něhož jeho rodina odešla. Nutno podotknout, že všechny tři Špalkovy životní partnerky byly herečky a všechny tedy bezesporu divadlo milovaly. Přesto dvě z nich nebyly schopné se Špalkovou láskou k divadlu žít. Na soužití Jakuba a Evy jasně vidíme, že oba žijí ve zcela jiném světě.
Opět, oba divadelníci, oba působí v Kašparu, ale Jakub absolvuje stále jen ten "život s Kašparem". Eva touží mít dítě, touží se uzdravit a žít dál, touží po šťastném partnerství s Jakubem. Jakub ale podobnou touhu neprojevuje, jeho motorem je finanční stabilita a fungování spolku Kašpar.
Jakub Špalek odvedl obrovský kus práce a je především jeho zásluhou, že Divadlo v Celetné má v české divadelní kultuře takové postavení, jaké si v posledních letech drží.
Ve filmu je zaznamenán vzestup herecké kariéry Jana Potměšila. A byl to opět Špalek, komu za tohoto hereckého velikána česká kultura vděčí, byl to on, kdo mu řekl "vykašli se na invalidní důchod" a učinil z něj plnohodnotného herce souboru.
Je na nás, zda ho budeme soudit jako člověka, který zavírá oči před reálným světem, před svou rodinou, před pozemskými problémy. Jako divadelníka však nelze jinak, než si jej velice vážit.
Snímek Život s Kašparem je součástí volného diptychu dvou dokumentárních filmů celovečerní stopáže, které režisérka nazvala Dva muži ve víru doby.
Druhým filmem je Vojta Lavička: Nahoru a dolů, který zachycuje 16 let v životě romského hudebníka, aktivisty a novináře Vojty Lavičky. Osudy hlavních postav těchto filmů, Jakuba Špalka a Vojty Lavičky, se sice nikdy neprotnuty, podávají však kompletní obraz dvacetiletého vývoje naší společnosti na pozadí kultury. Oba si jdou slepě za svým, oba jdou proti proudu, mají umělecké aspirace. Jejich usilování ani na okamžik nepoleví. Oba za svou nepřizpůsobivost platí tvrdou daň.
Oba muže Třeštíková sledovala už dříve a vzniklo z toho několik filmů, mapujících kratší časová období, jako je Deset let v životě mladého muže. Nápad sledovat život právě Jakuba Špalka vznikl podle Třeštíkové náhodou. Dostala typ na mladého divadelníka, šla se večer podívat na jeho představení a byla jím natolik okouzlena, že zamířila ihned vyjednat spolupráci, která se protáhla na krásných a náročných 23 let.
Filmy měly premiéru 4.dubna 2013.
Návštěva Celetné už nikdy nebude stejná...
Helena Třeštíková
Autorka filmů se narodila 22. června 1949 v Praze. Vystudovala obor dokumentární režie filmu na FAMU. Ve své tvorbě se věnuje mapováním mezilidských vztahů a sociálních problémů. V roce 2007 se na krátký čas stala ministryní kultury. Mezi její poslední filmy se řadí snímky Soukromý vesmír (2011), René (2008), Katka (2010), Marcela (2006).
Zdroj foto: Aerofilms
< Předchozí | Další > |
---|