Odevzdal svůj život divadlu. Vzestupy a pády Jakuba Špalka

Odevzdal svůj život divadlu. Vzestupy a pády Jakuba Špalka

Tisk

zivot s kasparem200Nový dokumentární film Heleny Třeštíkové Život s Kašparem je časosběrným snímkem, který mapuje život zakladatele Divadla v Celetné Jakuba Špalka na ploše 23 let.

 

 

 

Na počátku se s ním setkáváme ve vypjaté atmosféře podzimu 1989, kdy organizuje první studentskou stávku, která měla později historický význam pro celou Českou společnost. Tehdy, jako student Divadelní akademie múzických umění, je odhodlán bojovat za svobodu i s tím rizikem, že mu to může zavřít cestu k dalšímu studiu. Období studií se zdá být tím nejšťastnějším ve Špalkově životě. Je beznadějně zamilovaný, žení se a naplno se věnuje vznikajícímu divadelnímu souboru studentů DAMU Kašpar.

Právě tento moment se stává klíčovým pro celý jeho další život. Naprosté odevzdání se divadlu, láska k souboru, které je podřízeno vše v jeho životě, je tím, co ho žene dál, a také tím, co mu vše ostatní bere. Kvůli jeho posedlosti se mu po roce rozpadá manželství a to není jedinou ztrátou. Přijde další žena a s ní dvě dcery. I ty ho po letech kvůli naprostému zaujetí divadlem opouští a z domu po strop napěchovaném kulisami odcházejí.

Divadlo Špalka naplňuje štěstím a cesta za finanční stabilitou souboru je jeho životním posláním. Jeho umanutost však má i světlé stránky- jelikož soubor nemůže na několik měsíců opustit, vzdá se pobytu v protialkoholick léčebně a ze závislosti se dostane sám.

V roce 2008 přichází další příležitost pro Jakuba Špalka, jak se veřejně angažovat- stává se mluvčím petice Praha kulturní a přednáší požadavky veřejnosti před Úřadem vlády.

zivot s kasparem

Momentem, který diváka zaujme nejvíce, je, dá se říci, třetí sekvence Špalkova života. Žije s hereckou partnerkou Evou Elsnerovou. Té v důsledku potratu zjistí nefunkčnost ledvin a jedinou cestou, jak ji zachránit, je transplantace. Situaci ztěžuje fakt, že Eva má vzácnou krevní skupinu 0. Tu má i Jakub. Ledvinu jí ovšem darovat odmítne. Divák je konfrontován s Jakubovovými důvody, proč své partnerce orgán nedaruje.

Jedná se o první film, v němž autorka Helena Třeštíková ponechala svůj vlastní konflikt se sledovanou postavou. Je zaznamenána roztržka, při níž Jakub Špalek v důsledku stresu z neúspěchu vyhodí natáčecí tým z herecké šatny, jelikož na ně nemá náladu. Další střih ve filmu nese titulek "o osm let později". Jak ale autorka sama říká, odluka po hádce nebyla tak dlouhá: když se s Jakubem setkáváme znovu, je z pohledného energického mladého umělce lehce obtloustlý, šedivějící čtyřicátník, jenž má za sebou závislost na alkoholu a druhý rozvod. Žije sám v domě, z něhož jeho rodina odešla. Nutno podotknout, že všechny tři Špalkovy životní partnerky byly herečky a všechny tedy bezesporu divadlo milovaly. Přesto dvě z nich nebyly schopné se Špalkovou láskou k divadlu žít. Na soužití Jakuba a Evy jasně vidíme, že oba žijí ve zcela jiném světě.

zivot s kasparem3

Opět, oba divadelníci, oba působí v Kašparu, ale Jakub absolvuje stále jen ten "život s Kašparem". Eva touží mít dítě, touží se uzdravit a žít dál, touží po šťastném partnerství s Jakubem. Jakub ale podobnou touhu neprojevuje, jeho motorem je finanční stabilita a fungování spolku Kašpar.

Jakub Špalek odvedl obrovský kus práce a je především jeho zásluhou, že Divadlo v Celetné má v české divadelní kultuře takové postavení, jaké si v posledních letech drží.

Ve filmu je zaznamenán vzestup herecké kariéry Jana Potměšila. A byl to opět Špalek, komu za tohoto hereckého velikána česká kultura vděčí, byl to on, kdo mu řekl "vykašli se na invalidní důchod" a učinil z něj plnohodnotného herce souboru.

Je na nás, zda ho budeme soudit jako člověka, který zavírá oči před reálným světem, před svou rodinou, před pozemskými problémy. Jako divadelníka však nelze jinak, než si jej velice vážit.

Snímek Život s Kašparem je součástí volného diptychu dvou dokumentárních filmů celovečerní stopáže, které režisérka nazvala Dva muži ve víru doby.

zivot s kasparem2

Druhým filmem je Vojta Lavička: Nahoru a dolů, který zachycuje 16 let v životě romského hudebníka, aktivisty a novináře Vojty Lavičky. Osudy hlavních postav těchto filmů, Jakuba Špalka a Vojty Lavičky, se sice nikdy neprotnuty, podávají však kompletní obraz dvacetiletého vývoje naší společnosti na pozadí kultury. Oba si jdou slepě za svým, oba jdou proti proudu, mají umělecké aspirace. Jejich usilování ani na okamžik nepoleví. Oba za svou nepřizpůsobivost platí tvrdou daň.

zivot nahoru a dolu

Oba muže Třeštíková sledovala už dříve a vzniklo z toho několik filmů, mapujících kratší časová období, jako je Deset let v životě mladého muže. Nápad sledovat život právě Jakuba Špalka vznikl podle Třeštíkové náhodou. Dostala typ na mladého divadelníka, šla se večer podívat na jeho představení a byla jím natolik okouzlena, že zamířila ihned vyjednat spolupráci, která se protáhla na krásných a náročných 23 let.

Filmy měly premiéru 4.dubna 2013.

Návštěva Celetné už nikdy nebude stejná...

Helena Třeštíková

Autorka filmů se narodila 22. června 1949 v Praze. Vystudovala obor dokumentární režie filmu na FAMU. Ve své tvorbě se věnuje mapováním mezilidských vztahů a sociálních problémů. V roce 2007 se na krátký čas stala ministryní kultury. Mezi její poslední filmy se řadí snímky Soukromý vesmír (2011), René (2008), Katka (2010), Marcela (2006).

Zdroj foto: Aerofilms


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

Myslím, že je určeno pro většinu hudbymilovného publika, říká o svém novém albu RED Tomáš Kympl

tomas kympl200Je dobré si pustit tohle album v klidu, třeba se zavřenýma očima, protože díky tomu oceníte nejen jeho zvukovou bohatost i světové parametry stejně jako tvůrčí potenciál Tomáše Kympla. Barevně rockové jiskření, rámus ve světě ticha, promě...

Videorecenze knih

Anketa

Květen, měsíc lásky. Co vám láska připomíná?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Z archivu...

Čtěte také...

Nerozlučná tvůrčí dvojice Ken Loach a Paul Laverty obdrží v Karlových Varech cenu za celoživotní přínos filmovému umění

FFKV perexScenárista PAUL LAVERTY (*1957) a režisér KEN LOACH(*1936) zosobňují příklad pevně ukotvené umělecké dvojice, která se už patnáct let ideálně doplňuje: Laverty zajistí skvěle napsaný příběh, Loach se postará o jeho neméně skvělou realizaci, která...


Literatura

Michal Hrůza slibuje, že nebude Petru Vydrovi lhát

nebudu ti lhat200Nebudu ti lhát je úryvek z písně Budu ti vyprávět od Michala Hrůzy, ale také nové knihy z nakladatelství Universum. Jedná se o jedinou autorizovanou knihu Michala Hrůzy, kterou dal dohromady společně s Petrem Vydrou.

Divadlo

Konec mafiánů Na zábradlí

chlapci200Moje první návštěva pražského Divadla Na zábradlí po rekonstrukci mě zavedla na hru Dobří chlapci. Pod názvem je možné si představit mnoho variací o tom, o jaké dobré chlapce jde. Realita je ovšem taková, že si divadlo vzalo na paškál samotné mafi...

Film

S nadšením a díky za knihy o filmu, dvakrát ze Slovenska

Rozhovory o filme perexNa Slovensku občas vyjdou knihy, které můžeme jen tiše závidět. Mám na mysli zejména ABECEDÁR SLOVENSKÉHO FILMU 1921-2021. Nejsou to dějiny národní kinematografie (ty ostatně – na rozdíl od Česka – vyšly rovněž), je to spí...