Jak se v průběhu dějin knihy vydávaly, nabízely a kupovaly

Knihy 200Knihy bývaly nejen psány, ale musel být řešen i problém jak je dopravit k případnému čtenáři. Před vynálezem knihtisku se jednalo výhradně o rukopisy často přepychově zdobené, rozmnožované specializovanými písařskými dílnami (nebo je autor mohl diktovat víceru zapisovatelů pracujících současně) - a vesměs to byly statky velice drahé. Ale i poté, od druhé půle 15. století, co se knihy začaly tisknut, si je mohl dovolit málokdo: musel mít dostatečné prostředky na jejich zakoupení a rovněž musel umět číst. Kniha Zdeňka Šimečka a Jiřího Trávníčka Knihy kupovati... zkoumá proměny zájmu o knihy, od situace, kdy si je mohla dovolit jen úzká vrstva movitých zájemců, najmě šlechta, duchovenstvo a vzdělanci vůbec, až k obecnému rozšíření mezi nejširší masy.

Už cesta k českému vydání této publikace byla složitá: nejprve vyšla - už před dvanácti lety - v německé verzi, sepsána výhradně Zdeňkem Šimečkem, pro české vydání byla přepracována, na čemž se podílel druhý z autorů Jiří Trávníček. Upraveno bylo rovněž zastoupení Slovenska: autoři je zohledňují zejména v obdobích, kdy bylo součástí společné republiky. Ovšem důraz se neupíná toliko na knihy česky (případně latinsky) tištěné, ale též v jazycích minorit žijících v českých zemích, mimo jiné Němců a Židů.

Autoři probírají, jaké tisky vlastně byly v uplynulém půltisíciletí žádány, jak důležitý byl použitý jazyk, zejména v 19. století se rovnající národnostnímu přihlášení. Dlouho převažovaly náboženské texty, pozvolna přibývaly kroniky a dějepisná pojednání, rozšiřovalo se takzvaně lidové čtení. Dovíme se zajímavé podrobnosti jak o činnosti tiskáren, tak o způsobech, jakými byly knihy nabízeny případným zájemců, jak se prodávaly, jak postupně vznikala síť knihkupců a knihkupectví.

Knihy bible

Prosperitu tiskařů i prodejců knih ovlivňovala řada faktorů. Je jasné, že v dobách postižených (zejména ekonomickou) krizí klesal zájem o knihy, ale nemenší vliv měla cenzura, zákazy "nevodných" knih domácích i zahraničních - stačí připomenout pobělohorské období, kdy takto byly postiženy protestantské spisy včetně Bible kralické, nezpochybnitelné chlouby dobového knihtiskařského umění, nemluvě o špičkové úrovni českého překladu. Časté jsou nářky nad malým počtem vzdělaných čtenářů, nad nezájmem těch, kteří by si knihy mohli bez problémů pořídit.

Proto mají velký význam pozvolna zřizované knihovny a čítárny dostupné veřejnosti, které se od osvícenských dob zakládaly po celém území. Počátky takových snah přitom bývaly složité a těžké, stačí si vybavit Jiráskova F.L.Věka. Domácí knihovny, byť by sloužily jen jako vhodná dekorace, se objevují i v měšťanských domácnostech, někdy napodobujících šlechtické sběratelství. Také na venkově vlastnili aspoň jednu knihu - často kacířskou, zděděnou po předcích - mnozí hospodáři, ačkoli sami byli negramotní.

Knihy knihtisk

Oba autoři přesvědčivě dokládají, jaký mimořádný význam získávala česky psaná literatura pro růst národního uvědomění, jako symbol emancipaci vůči německému živlu.
Povinná školní docházka zvyšovala aspoň na základní úrovni dovednost číst a rozumět čtenému, jakkoli často se jednalo o kalendáře a další zábavnou literaturu. Ovšem také sílil odpor vůči zamořování knižního trhu podřadným čtivem, brakem: prosadilo se pojetí literatury nejen jako zdroje zábavy, ale v zejména jako poučení a osvěty.

Tyto "usměrňující" tendence se vyskytují již v druhé půli předminulého století a úspěšně se přelily i do století dvacátého, zesíleny či vysloveně zneužity oběma represivními režimy, nacistickým i komunistickým. Ovšem vyhledávání únikového, ryze zábavného čtiva jako by v takovém případě chránil před vnucovaným ideologickým tlakem šířeným "oficiálními" tiskovinami.

Knihy stocek

Pamětníci si jistě vybaví, že za předchozího režimu nemohl jednotlivec legálně získat knihu z kapitalistické ciziny, prodávaly se pouze tituly vydané v socialistických zemích. Jistě si vzpomenou, že existoval jednotný den prodeje nově vydávaných knih (ony pověstné čtvrtky), že některé tituly vycházely ve statisícových nákladech. Ve vydávání české literatury existovaly tři proudy: vedle oficiálně vydávané tvorby to byl domáci samizdat a zahraniční exilová nakladatelství. A mohou to všechno porovnat se současným stavem, utopeným v bezbřehé a mnohdy nepřehledné volnosti...

Zdeněk Šimeček, Jiří Trávníček: Knihy kupovati...

knihy-kupovati

Vydala Academia v roce 2014. 500 stran
Hodnocení: 80%

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

1st Choice: „Budeme hrát na tisíc dvě stě procent a navíc před domácím publikem!“

1st choice 200Těsně před festivalem Sunday Music Jam vám přinášíme rozhovor s bubeníkem kapely 1stChoice Janem Martinkem. V kapele se udály různé změny a frčí směle dál, tak si přečtěte, jak jim to jde a zajděte se podívat – 30. srpna do areálu Tiskárny n...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

„Vaří jako Rettigová!“

Magdalena Dobromila Rettigov200Kdo by dnes neznal toto pochvalné zvolání a jméno Magdaleny Dobromily Rettigové (1785 – 1845)? Je spojeno s představou o tradiční, výborné a vydatné české kuchyni. Zalistovala jsem její Domácí kuchařkou,...

Něco neodolatelného číhá na každém rohu

neodolatelne 200V nakladatelství HOST vyšla populárně naučná kniha o marketingu, a především moderních technologiích s názvem Neodolatelné a podtitulem Vzestup návykových technologií a byznys se závislostí. Obsahuje spoustu zajímavých i alarmujících s...

Vyhynutí včelstev – naše smrt

altFalešní proroci hlásali konec světa už sice bezpočtukrát, zatím to chválabohu nikdy nevyšlo, na druhé straně nemusí být takováto představa totálního zániku planety Země pouhopouhou utopií. Naplnit ji mohou, ač se to na první pohled může zdát nereálné, i

Vzhůru za Piráty!

altDruhý díl filmu Piráti z Karibiku s názvem Truhla mrtvého muže je možná nejzajímavějším pokračováním z celé filmové série.

...