Před rokem jsme si připomněli 125. výročí první elektrické dráhy v Čechách, jejímž vynálezcem byl František Křižík. V srpnu téhož roku byla ve stanici metra Křižíkova odhalena replika jím zdokonalené obloukové lampy a od letošního roku po dobu deseti let ponese jméno slavného českého vynálezce a technika tramvaj 15T. tramvaj 15T slavnostně pokřtili zástupci Dopravního podniku a Hlavního města Prahy. Stalo se tak u příležitosti 170 let od narození českého elektrotechnika a vynálezce Františka Křižíka.
Křižíkův neutuchající zájem o technické obory přinesl řadu skvělých počinů; z nich můžeme jmenovat například zdokonalení obloukové lampy, za niž získal na Mezinárodním elektrotechnickém veletrhu v Paříži v roce 1881 zlatou medaili, či neméně významné zprovoznění první české elektrické dráhy v Praze. Křižík se tak zasloužilo využití elektřiny v pražské městské hromadné dopravě a zřízení první elektrické dráhy v českých zemích.
Poprvé se setkal s elektrickou dráhou v roce 1879 na průmyslové výstavě v Berlíně. Od té doby ho neopustila myšlenka na výstavbu první elektrické dráhy u nás. Tehdejší vedení Prahy však o elektrickou trakci nemělo zájem a Křižíkův nápad byl zamítnut. Český vynálezce se tedy rozhodl postavit první českou elektrickou dráhu na vlastní pěst a vlastní riziko. Křižík využil v roce 1891 Zemské jubilejní výstavy k tomu, aby propagoval nejnovější poznatky v oboru elektrotechniky a užití elektřiny v dopravě.
Dne 18. července 1891 byl slavnostně zahájen provoz první elektrické dráhy v českých zemích. Délka tratě byla necelých 800 metrů. Vedla z Letenských sadů Oveneckou ulicí ke vchodu do Královské obory. Křižík pro její napájení postavil malou elektrárnu s lokomobilou, pohánějící dynamoelektrický stroj, jež vyráběl proud o napětí 150 voltů. Roku1893 prodloužil elektrickou dráhu k Místodržitelskému letohrádku na délku 1,4 kilometru. Křižík ji provozoval deset let. Provoz první české elektrické dráhy skončil 15. srpna 1900. Za dobu svého provozu svezla dráha na Letné více než půl milionu cestujících.
Na počátku dvacátého století byly v provozu další tramvajové tratě; bylo jasné, že tramvaj je pro Prahu ideálním dopravním prostředkem. Křižík stál u zrodu tramvajové tratě Praha – Libeň – Vysočany.
Autor foto: Ctibor Čejpa
< Předchozí | Další > |
---|