Získejte zpět zapomenuté dovednosti a naučte se vyrábět pomůcky pro přežití v divoké přírodě

Zapomenute dovednosti perexJestli milujete divokou přírodu nebo toužíte trávit víc času venku a chcete mít pocit, že se o sebe dokážete postarat v obtížných přírodních podmínkách, můžete si osvojit postupy a technologie „z počátků lidského věku“. Australský dobrodruh John Plant v roce 2015 založil na YouTube kanál Primitive Technology, aby se jeho prostřednictvím o tyto dávno zapomenuté dovednosti podělil s podobně smýšlejícími lidmi.

Je rovněž autorem knihy Zapomenuté dovednosti pro přežití v přírodě, která obsahuje 50 projektů s podrobnými pokyny, jak vyrobit nástroje, zbraně, přístřešky, keramiku, oblečení a další. Každý projekt je doplněn fotografiemi, ilustracemi a užitečnými tipy pro stavbu, získávání materiálů a návody k použití.

Dřina, pot…možná i slzy

Příznivci pobytu v přírodě už jistě znají nejdůležitější zásady a používají obvyklé, v dnešní době snadno dostupné vymoženosti - kvalitní nože, svítilny, křesadla, stanové přístřešky, karimatky, termofolie a tak dále… Ale co kdyby se přihodilo něco neočekávaného a ocitli bychom se v divočině, daleko od civilizace, doslova s holýma rukama? Potom by určitě bylo fajn mít alespoň základní znalosti a dovednosti k tomu, abychom si zajistili přístřeší, teplo, jídlo, vodu a bezpečí. A jelikož štěstí přeje připraveným, doporučuji vám důkladně prolistovat tuhle příručku od nakladatelství Grada a seznámit se s uvedenými postupy.

Systémy a techniky používané našimi předky jsou opravdu fascinující, zejména proto, že zdrojem pro jejich výrobu byly pouze materiály a nástroje dostupné v přírodě. Nutno podotknout, že primitivní technologie jsou sice osvědčené, ale ne zrovna snadné. Představte si například výrobu ruční sekyrky, jíž však nutně musí předcházet výroba kamenné čepele a té zase vyhledání vhodného kamene… Než se člověk propracuje ke kýženému výsledku, bude ho to stát spoustu času, trpělivosti, fyzické námahy a někdy se nevyhne ani bolesti.

Jiné technologie se jeví snadnějšími, jako například výroba košů a vrší z proutí, rákosí či trávy. Ale samozřejmě platí i zde, že čím víc o tom budeme vědět a čím častěji se budeme věnovat zdokonalování v ovládání uvedených technik, tím lépe si poradíme, budeme-li nuceni opravdu se postarat o holé přežití.

Koníček, který má přísná pravidla

Díky knížce a videím Johna Planta si zájemci mohou osvojit zapomenuté dovednosti a vyrobit či postavit věci ve volné přírodě úplně od nuly bez použití moderních nástrojů nebo materiálů. Myslím, že se to opravdu dá, ale ve vlastním zájmu bychom měli dodržet tato přísná pravidla: Pokud chcete oheň, použijte zápalné klacíky, potřebujete-li sekeru, zvedněte kámen a vytvarujte ho, pro stavbu chaty využijte stromy, bahno, kamení atd. Jen tak zjistíte, jak daleko můžete zajít bez použití moderních technologií a jestli byste opravdu byli schopni přežít v divočině.

Publikaci ocení nejen milovníci pobytu v přírodě, zálesáci, dobrodruzi a skauti, ale také všichni, kteří se zajímají o historii zahrnující spoustu podnětných informací. A není třeba se hned vrhat do výroby luku, klenuté chýše nebo milíře na dřevěné uhlí. Kromě zmíněných tipů pro osvojení primitivních dovedností je velmi podnětné se dozvědět, jak se vyvíjely nástroje a nejrůznější techniky spolu s člověkem. Obsah knihy tak může zpestřit i hodiny dějepisu nebo zpříjemnit atmosféru rodinných setkávání. Stručné a výstižné popisy doplněné fotografiemi a jednoduchými nákresy jsou totiž velmi dobře srozumitelné dospělým i dětem.

Zapomenute dovednosti

Zapomenuté dovednosti pro přežití v přírodě. Výroba nástrojů, přístřeší a dalších pomůcek v divoké přírodě
Autor: John Plant
Datum vydání: 13. 6. 2023
Nakladatelství: Grada
Počet stran: 192

Jitka Ludvíková: „Nejsem sériový vrah, jsem jen spisovatelka. Asi si to budu muset nechat napsat na schránku.“

jitka ludvikova 200Jitka Ludvíková se narodila v roce 1981 v Jindřichově Hradci. Vystudovala Právnickou fakultu Západočeské univerzity v Plzni. Šeď právnického života si zpestřuje psaním knížek, které jsou plné laskavého humoru, jenž přináší čten...

Karel IV. jako stavitel

civitas carolina 200První prázdninový den mohou žáci a studenti strávit v Národním technickém muzeu na výstavě „Civitas Carolina aneb stavitelství doby Karla IV.“

...

Nenechte si ujít Thiliezovu prvotinu

krvavy andel 200Nakladatelství XYZ potěšilo všechny fanoušky francouzského spisovatele Francka Thillieze a vydali jeho prvotinu s názvem Krvavý anděl.

...

Záchranná mise Ferdy Mravence

ferda mravenec mala scena zlinZlínské divadlo Malá scéna uvedlo poslední zářijový den pohádku z pera Ondřeje Sekory Ferda Mravenec aneb Škola jízdy na kolečkových bruslích. Tu si otevřel Ferda Mravenec, sympatick...

Víkend na Festivalu krátkých filmů v Praze
ImageNa Festival krátkých filmů zavítaly naše redaktorky Klára Scholzová a Martina Černá. Dvě reportáže v jednom vydání vás nalákají na příští ročník.
...